Efter att ha bott på en mörk bakgård till en däckverkstad i DK, från fre kväll till månd morgon innan jag kunde få ett nytt däck, åker jag aldrig utan. Det är inte ett dugg tungt o jobbigt att byta som nån skrev, det får självklart assistansen göra
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tack, verkar ju prisvärt. Klarar en sådan kompressor det däcktryck en husbil behöver?Min Fiat 2019 har ingen reservehjul.
Til gengæld findes et reparationskit med kompressor og skum i en og samme.
Man kan også få det hver for sig, så er det billigere:
Dækfix, 500 ml
Reservehjul på dåse. Reparerer og pumper punkterede dæk, uden at hjulet skal tages af. Klarer en punktering på bil, campingvogn, anhænger osv. uden brug af ekstraværktøj. Kan bruges til dæk med eller uden slange.www.biltema.dkMinikompressor, 70 W
Kompakt kompressor med indbygget manometer, ON/OFF-afbryder og 2 forskellige nipler til at pumpe bil- og cykeldæk samt oppustelige, mindre produkter som fodbolde og badelegetøj. Tilsluttes 12 V-lighterstikdåse.www.biltema.dk
Så kan du tage dig til det nærmeste værksted, men så er du nok nødt til at købe et nyt dæk.
Måske er det billigere i længden at tegne en vejhjælpsforsikring.
När vi hade vår första husbil då hade vi också reservhjul. När blev dat dags för andra husbil då hade vi valt att ha reparationskit. Nu har vi inget av dessa. Istället har vi extra försäkring som täcker assistanshjälp vid däckbyte eller lagning av punktering. På köpet sparar vi några extra kg...Min Fiat 2019 har ingen reservehjul.
Til gengæld findes et reparationskit med kompressor og skum i en og samme.
Man kan også få det hver for sig, så er det billigere:
Dækfix, 500 ml
Reservehjul på dåse. Reparerer og pumper punkterede dæk, uden at hjulet skal tages af. Klarer en punktering på bil, campingvogn, anhænger osv. uden brug af ekstraværktøj. Kan bruges til dæk med eller uden slange.www.biltema.dkMinikompressor, 70 W
Kompakt kompressor med indbygget manometer, ON/OFF-afbryder og 2 forskellige nipler til at pumpe bil- og cykeldæk samt oppustelige, mindre produkter som fodbolde og badelegetøj. Tilsluttes 12 V-lighterstikdåse.www.biltema.dk
Så kan du tage dig til det nærmeste værksted, men så er du nok nødt til at købe et nyt dæk.
Måske er det billigere i længden at tegne en vejhjælpsforsikring.
För några år sedan. Personbil motorvägen mellan Monaco och Nice. Nästan framme - klockan är typ kl 14. Dunk-dunk - stor grov skruv i däcket vänster fram. Precis framför en tunnel. inget reservhjul. Vad göra ? Drar jag ut den tappar jag all luft - tveksamt om det går att pumpa upp - körde in i tunneln utan nödspår. Kom igenom - shoppingområde - såg en skylt Feu Vert (fransk däckkedja) - kom längre - pang - skruven lossnade och flög i innerskärmen. Punkaspray. Kom fram lite före 15 en lördag - stängningsdags - EM i fotboll - vägrade först - men de fixade
Kör du utan reservhjul ha med en eller två punkaspray med dig. Det är mycket snabbare att jobba med - inte kul att stå med rumpan ute i trafiken och kladda med en kompressor. Fullt möjligt att det inte håller och de inte klarar att pumpa upp däcket på en lastat husbil nått vidare, men om du kan flytta dig till ett ställe som är mindre farligt är det värt mycket. Sen kanske man kan leka med kompressorn, köra till en mack eller inse att däcket måste bytas.
Nja som gummigubbe får man försöka hålla ett gott humör när det kommer in en punka med klet i däcket. Det blir ju lite extra arbete för att hitta hålet för man får ju montera bort däcket och spola rent, torka torrt, hittar man inte hålet på insidan så får man montera däcket igen så man ser var hålet är. Därefter får man montera av däcket igen och laga det ordentligt på insidan!När det gäller punkaspray så kan/vill gummiverkstäder inte jobba med ett sådant däck om man skulle vilja få det reparerat.
Punkaspray är ju ingen permanent reparation, skadan behöver ju åtgärdas ordentligt så snart som möjligt, men det brukar inte
gå efter användning av spray, utan det blir köp av nytt däck.
Råkade ut för en däckexplosion på husvagn för mycket länge sedan utan reserv hjul. Mycket strul innan vi kom vidare trots att dragbilen kunde användas. Sedan dess har jag alltid reserv hjul med och även fått användning för det. På mindre än en halvtimme byter man själv. Använder originaldomkraften och spärrskaft i stället för vev. Kanske domkraften var av bättre kvalitet förr för jag har lyft med den bortåt hundra gånger!
Om man skall förlita sig på reservhjul som man byter utan hjälp måste man hemma försäkra sig om att man kan lossa hjulbultarna med de verktyg man har med sig. Själv har jag ett ledhantag med längden en meter som tål nästan 1500 Nm med tillhörande krafthylsa.
Även om man är pensionär har man inte alltid tid att vänta på assistans etc. Man kan ju vara på väg till en konsert eller liknande!
Nja som gummigubbe får man försöka hålla ett gott humör när det kommer in en punka med klet i däcket. Det blir ju lite extra arbete för att hitta hålet för man får ju montera bort däcket och spola rent, torka torrt, hittar man inte hålet på insidan så får man montera däcket igen så man ser var hålet är. Därefter får man montera av däcket igen och laga det ordentligt på insidan!
När det gäller plugg så är det ofta det kommer in punkteringar som är just dessa hemmapluggsatser som läcker! Vissa pluggar är som ett grovt snöre där luften smyger igenom eller så är pluggningen inte ordentligt gjord, det krävs en viss känsla och styrka för att ligga under bilen och sätta plugg!