• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation och servicemanual Fiat.

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2025
Hallå husbilsägare!! Finns det någon som har några tips om reparation o verkstadshandbok till Fiat Ducato 2,8 jtd-05? Mvh Husisen.

annerborn

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2024
Jag är också på jakt efter servicemanual/verkstadshandbok till min Ducato 244 (2.3JTD från 2005).
Hittade du någon bra @Husisen?

Det jag hittat hittills är:

- Onlinemanual från Heynes för 27,- GBP
(Fiat DUCATO 2002 - 2006 Haynes Repair Manuals & Guides)

- Onlinemanual från EMANUALONLINE 261,- SEK
(2002-2006 Fiat Ducato Service & Repair Manual)

- USB sticka med manual 16,95 GBP
(Repair manual for Fiat Ducato 2.0/2.3/2.8 | 2002-2006 Manual On USB | eBay)

- CD-skiva med manual 3,18 GBP
(Fiat Ducato X244 Manual Service Repair Workshop Information CD | eBay)

Är det någon som provat onlineversionerna och kan berätta om de är bra?
USB och CD versionen misstänker jag inte kommer funka för mig som kör mac.
Några inbundna böcker har jag inte hittat.

Det jag är ute efter är väl en klassisk handbok som beskriver hur man skruvar isär och ihop olika delar på bilen samt hur man går tillväga för att utföra serviceåtgärder som att byta växellådsolja, kylvätska, bromsvätska, bränslefilter, styrservoolja, kamrem, mm.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan annerborn.
Svårt att svara på men Haynes rep.böcker var ju i boktryckarkonstens tidevarv alltid lagom för att serva och laga/reparera de vanliga felen med lagom/bra beskrivningar till det, och har den här varianten samma förutsättningar så borde den vara ok.
De riktiga verkstadshandböckerna kan ju bli lite "för mycket" ibland och hänvisar till specialverktyg typ. B234 för att demontera det kugghjulet (som exempel bara).
Men samtidigt kan man ju reta sig lite på Haynes ibland för man köper ju inte en rep.bok för att läsa, lämna delen till verkstad för rep. när de tycker det börjar bli för avancerat. Men det är mest inne i växellådor och bakaxlar med justeringar som de backar på info.
Men kanske Haynes är lagom med vad du är ute efter om den liknar deras böcker.

M.v.h. JANKRO.

Toppen