Sv: Radioamatörer i husbil
Det var kul att se så många kända radioamatörer bland husbilsägarna här på forumet!
Här kommer en till och som nyligen blivit ägare till en Burstner 570 TD av 1995 års modell. Premiärturen för två veckor sedan gick från Lund till Rättvik via Mora T o R utan missöden och missljud från femmans växel som jag känner till är lite klen i kuggarna på de gamla lådorna.
Radioutrustningen består f n av min smått antika Icom IC706MKIIG transceiver med autotuner Icom AH4 monterad på de tvärgående profilerna för solcellerna mellan railsen på taket tillsammans med en ganska robust US Army mobilantenn med längd 5,8 m i kortversion. Översta sektionen är försedd med en gängad 3/8-24 UNF nippel som jag svarvat till för att kunna skruva på ytterligare 4,8 m. Det ger en total längd av 10,6 m eller ungefär en kvartsvåg för 7 MHz. Autotunern stämmer galant av alla våra amatörband från 3,5 - 28 MHz med både kort och lång antenn ansluten. Antennen är enkel att skruva av och på och nås via takstegen där bak. Så får det bli.
Sprötantennen på taket är kanske inte en hit att använda vid körning under broarna men väl vid stillastående på campingplatserna. Att vanligt folk undrar vad det är för metspö på taket får man ta. Under veckan som kommer skall en kort pinne för 144 och 432 MHz monteras så installationen blir komplett.
I slutet av nästa vecka går färden till EDR Sommerlejr på Helnäs Camping som ligger på en halvö i sydvästra delen av Fyn. C:a 45 ekipage från Danmark plus vi (XYL och jag) här från Skåne är redan föranmälda och det brukar droppa in en handfull oanmälda när lägret väl kommit igång. Finns det fler här som har planer på att besöka sommerlejret? Det är öppet för alla.
/Bengt SM7EQL