Hej
Har en Fiat Ducati-97.
När vi var ute och åkte sist så hoppade helt plötsligt 5:ans växel ur. Sen fortsatte det på samma sätt. Vi fick nöja oss med 4:ans.
Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på delar till rimligt pris. Har förstått att 5:ans växel ligger utanför övriga växlar och att själva jobbet inte är så komplicerat.
Prisuppgift på nya delar jag fått ligger på ca 10000kr. Mycket pengar på en gammal bil.
------------------------------
Hejsan, till att börja med så är det inte samma växellåda i din -97'a som i en -03 som nämns ovan, så utväxlingarna som har funnits till lådvarianten mellan -95 till -01/-02 var lite andra utväxlingar. Tyvärr så går det i princip inte att få tag i andra utväxlingar längre till din låda för de är slut på marknaden helt enkelt, bortsett från en och annan annons som dyker upp ibland. Jag tror att Axel A. i Tyskland numera brukar ha någon mer än original men vet tyvärr inte riktigt vilken utväxling det är på den, plus jag tror att man måste köpa alla övriga delar till femman också i din lådavariant för att få ihop det hela (komplett sats).
Om du vill komma så billigt undan som möjligt (gratis) så kan det räcka med att vända på ringen som gaffeln flyttar. Ringen är liksidig och tillverkad för att ha en växel åt varje håll, men den sköter bara om femman åt ena hållet, så om ingen har varit inne i lådan förut och fibblat så är ringens ingreppskugg på "utsidan" aldrig använda och i skick som nya. Med de nya kuggen vända mot drevets slitna ingreppskugg så kan det funka allt från jättebra, till ett tag till, eller inte alls som nu.
Tyvärr så är det rätt vanligt att det saknas några eller flera av de 42 (tror jag) ingreppskuggen på drevet och då är det absolut inget att satsa på.
Nästa variant i prisskalan som brukar duga bra om själva växlingarna tidigare funkat ok. är att köpa en drevsats som innehåller drevet som har ingreppskuggen, drevet till andra axeln och en glidhylsa. för ca. 3000:-. Om ringen aldrig är vänd av någon tidigare ägare så kan man säga att själva ingreppet som håller växeln kvar är helt nytt då.
Nästa steg är att även byta ringen och hela synksatsen. Men om den biten funkade innan och du bara vill ha tillbaka att växeln inte hoppar ur så är det inte nödvändigt.
Kolla rejält och räkna kugg m.m. innan ev. köp så det blir rätt på en gång. Jag bara
tror att det är ovanstående sats du skall ha.
Så om du byter själv så räcker det med att ta bort hjulet på förarsidan och hissa upp bilen en bit så kommer du åt plåtkåpan.
Det sitter en gjuten gummipackning som brukar kunna återanvändas ev. tillsammans med lite silikon.
Var försiktig när du lossat gaffeln för ringen håller några fjäderbelastade kulor på plats och hoppar de iväg så.......... Ett gammalt utbrett lakan eller liknande under lådan när man plockar med den kan vara bra
.
Den ena muttern som håller dreven är troligen en hakmutter.
Du behöver inte tömma lådan. Att bilen lutar när den är upphissad plus en mellanvägg gör att det bara rinner ut någon dl. eller så ur plåtkåpan, som ersätts genom att ta bort backljuskontakten och fylla i det hålet när du är färdig.
Här har du ett drev med lite slitna ingreppskugg. Ett kugg i mitten på bilden saknas och är borta som jag nämnde ovan och gör att man bör kassera dreven direkt.
Om man har otur när ett sådant litet kugg lossnar så hamnar det mellan drivkuggen som inte brukar hålla för att mala ner det utan själva gå sönder i stället.
Här har du ingreppsringen med skadade/stukade kugg framåt som gör att växeln hoppar ur. På baksidan ser du de oskadade oanvända kuggen som man alltså kan använda genom att vända på ringen.
Ingreppskuggen på drevet brukar inte bli så mycket stukade utan "bara" nötta, men som sagt det kan i stället saknas en hel del av dem, som då har lagt sig till vila i botten på plåtkåpan. Om alla finns kvar så har man det tveksamma snålvalet att bara vända på ringen och köra med det.
Lycka till. M.v.h. JANKRO