Statusuppdatering om nya Kepworthbatteriet:
Direkt efter uppackning mätte jag på polerna och blev förvånad att jag fick 8.1 volt. Hade förväntat antingen fina dryga12v (laddat) eller 0v (avstängt av BMS).
Smått orolig kontaktade jag Amazon support vid 22 igår kväll. Tänk om det är urladdade o halvdöda celler i batteriet ?!
Döm om min förvåning när jag fick svar redan under natten från säljaren med bra frågor och tips.
Så kopplade på hens inrådan medföljande laddare som gick igång (med surrande fläkt).
Förberedde mig på sedvanligt "kinatrassel" att få igång appen och koppla mot BMS via bluetooth. Men det funkade riktigt smidigt med att scanna en kod i manualen för att installera och direkt vid start hittade appen batteriet.
Stor lättnadens suck när BMS-statusen kom upp på skärmen och det var laddat till 95% och verkar ta laddning som den ska och cellerna visar samma volt.
Verkar alltså som om batteriet "låg i dvala" på ngt vis och "väcktes" när det fick laddning. Kan det stämma?
Summasummarum: so far, so good! Verkar vara ett sunt batteri som anlänt (hoppas jag..).
Övrigt:
- Positivt överraskad över snabb och saklig support.
- Smidig appinstallation och bluetooth-uppkoppling mot BMS:et
- God kvalitetskänsla i överlag. Rejäla batteripoler. Kan förstås inte uttala mig om hur det ser ut inuti
- Som tidigare påpekats i tråden: medföljande laddare inger inget direkt kvalitetsintryck men verkar funka. Tänker inte ladda oövervakat med den.
Planen nu är väl att hitta på något vis att belasta det så det får bli några cykler innan det ska in under stolen i husbilen.
Några tips på hur man gör det om man inte har någon inverter som kan dra ordentligt med ström?