Håller fn. på med ett ärende med LF i Gbg.
Vår HB råkade 2018 ut för 2 olika skadetillfällen.
1.) Påbackad när den stod still på en P-plats utanför verkstaden som precis bytt bla. motorolja. Synlig skada = 7-8cm lång färgmarkering (från den påkörande bilen) mitt under nummerplåten bak. Dvs. ingen stor skada. Skadan uppstod i april månad.
2.) 1:a dagen på semestern, mitten av juli månad, råkar hustrun köra aningen för nära en vindskiva varpå vi får en repa utmed ca. 50% av bilens längd på högersidan. Vilket skadar bla. fönster vid sovplatsen samt lätt deformerar aluminiumlisten som döljer skarven mellan bakre väggen och höger sidovägg. Vi kunde dock fortsätta semestern då skadorna mest var kosmetiska.
Efter mycket om och men, bla. flera skadebesiktningar och beställandes av material lämnas bilen in på repfima i Göteborg jan/feb. 2019 (dvs. > 6mån senare) för rep. av båda skadorna. Vi hade under dessa månader, från april 2018 => Jan/feb 2019 kört åtskilliga 100-tals mil (närmare 1000mil). Inte vid någon skadebesiktning såg någon av oss (varken reparationsfirmorna, jag eller försäkringsbolaget) några sprickor i bakre väggen (som är gjord av glasfiber).
Vi hämtar ut bilen i slutet av mars månad (om jag minns sätt) en dag när det regnar. 4-5 veckor senare upptäcker jag ett par små sprickor nere vid höger bakljus/hörn. Jag tar bilder och rapporterar till LF. Någon vecka eller två senare är sprickorna längre och efter ett litet tag börjar vi hitta sprickor högre upp på bakre väggen.
Efter et tpar veckor kommer skaderegleraren från LF hem till oss för att försöka förstå, vilket han gör. Sedan förs en dialog oss emellan om grundorsaken till dessa sprickor. Jag har några teorier som jag presenterar. Ingen av dessa gillas. Samtidigt kommer skaderegleraren inte med någon egen teori. Han "sågar" endast mina... (konstruktivt).
Vid skadebesiktningen konstaterades dock att firman som lagat bilen orsakat en del andra skador på bilen som vi nu ville ha åtgärdade (men inte av den firman). De hade bla. rivit av aluminiumlisten på så ovarsamt sätt att de skadat taket på bilen (listen går en bit upp över taket, på så sätt aatt läckage in i bodelen uppstod. Utan att varken reparera eller meddela. Vi upptäckte läckaget under pågående semester 2019.
Bilen repareras senare nere på BiÖ där man byter hela bakre väggen, till en nett kostnad på närmare 300 kkr som vi inte betalat.
När jag ni begär ca. 3500kr i ersättning för omkostnader kopplat till att vi behövt lämna bilen till BiÖ hävdar LF att det är en ersättning jag måste avkräva motpartens försäkringsbolag från skadetillfälle #1 (påbackningen). Dvs. helt plötsligt har LF kommit till en slutsats om vad grundorsaken till de uppkomna sprickorna. Sprickor som visar sig först +1000mil efter skadetillfället och först efter att en firma som saknar kompetens att förstå bilens konstruktion orsakat läckage (samt andra skador på bilen) haft den hos sig i ett antal veckor. Och under samma tid upprepade gånger kört bilen till/från lackeringsverkstad samt dekalfirma (vi har loggat förflyttningarna och positionerna via vår GPS-tracker).
När jag nu frågar LF om hur de får ihop logiken och presenterar att vi bla. loggat positionerna mm. möts vi av tystnad. Inget svar...
Här finns, om jag skall vara riktigt snäll, en "viss" förbättringspotential.
När vi försäkrar ett fordon om ett värde på 1,2-1,4 mkr i toppskick förväntar vi oss att förutom självrisken (vilken vi naturligtvis betalat x2) gå skadeslösa och att vårt försäkringsbolag skall komma med trovärdiga analyser av grundorsaker. Inte något påhitt som är så långt ifrån logik man kan komma. Vad finns det för trovärdighet i att sprickor i en glasfiberkonstruktion uppstår efter +1000mil varav ett antal mil är körda på norrländska gropga vägar???
Men det är klart, "beslutet" att det är skadan där det finns en motpart är naturligtvis både bekvämare och billigare... Seriöst, inte någon stanns...
// Niklas