Sv: Partikelfilter
Under vår resa i somras till Normandie började ”Check Engine” att lysa. Bilen gick normalt. På hemvägen körde vi inom IVECO i Trier och verkstadschefen menade som jag tänkte. Inget fel på motorn så kör hem och fixa problemet hemma.
Väl hemma kontaktar jag en välrenommerad verkstad i Malmötrakten. De kopplar upp sig med databoxen och får till svar att dryga 50 % av partikelfiltret är igensatt. Verkstaden drar de olika förutsättningarna för vad man kan göra, rensa filtret kostar så mycket, byta ut det kostar så här mycket osv. Vi skulle ut och köra igen, så rekommendationen var att ligga på fyrans växel i ca: 20 min på dryga 3 000 varv, när vi körde på motorväg. Vi gjorde detta några gånger för att ev. blåsa loss skiten i filtret. Sagt och gjort men inget som hjälpte tyvärr. Väl hemma så lämnade vi in bilen efter att första kontaktat vårt försäkringsbolag. Vi får klart för oss också att detta inte faller under avgasreningsgarantin hos FIAT eftersom bilen importerad.. !!
Vår bil är definitivt inte importerad utan svensksåld…Nja enligt auktoriserade verkstäder i Malmötrakten så räknas husbilar som inte är sålda av FIAT som importerade…..?? Verkstaden hade haft flera sådana fall där dom avisade garantin.
Även vårt försäkringsbolag hade fått samma svar ska tilläggas. Därför tog de på sig kostnaden.
Arbetet med att reparera vår bil startade i slutet av augusti 2017. Hämtade den 19 sept.
När jag hittade denna tråden med tips på tfn, kontaktade jag supporten i Italien för att försöka få dem ev. ta även min skada på vår bil. Svaret jag fick var att om jag hade lämnat in den till en auktoriserad verkstad så hade det gått på garantin. Eftersom skadan var åtgärdad av en numera icke auktoriserad verkstad så skulle hon kontrollera med garantiavdelningen hur de ställde sig till detta och återkomma.
Jag kontaktade åter min verkstad. Tackade för ett utmärkt jobb, besiktningen visade 0,0 i K-värde nu och berättade om vad supporten i Italien sa. Han kontaktar åter verkstäderna i Malmö men får samma svar, man avvisar husbilar!!
Kvinna på supporten ringer dagen efter och meddelar att jag inte får ersättning eftersom jag lämnat in på ”fel verkstad”. Förklarade åter för henne att bl.a. Hedins i Malmö stod på sig om att det tar vi inte för bilen är importerad. Kundservice svarade att det var konstigt.
Bad henne i lugn och ro kontakta garantiavdelningen igen och komma tillbaka med ett klart besked.
Så gjorde hon i torsdags och meddelade att garantin visst det gäller. Verkstaden där jag numera fått utfört hela reparationen kontaktade åter igen två aukt. Verkstäder i Malmötrakten men med samma svar, men vid lite press om att ”Är ni riktigt, riktigt säkra på er tolkning” så kom svaret att de skulle läsa på igen…….hm. Svaret från dem har jag inte än, men supporten i Italien har nu efter kontakt med min verkstad, som tidigare varit auktoriserad verkstad i drygt 35 år åt FIAT, tagit ärendet för syn under luppen. Svar väntas inom två veckor.
Bilen har gått 5 700 mil och är 5 år den 17 oktober 2017.
Reparationen med utbyte av allt som kan tänkas ställa till det igen gick på 50 000:-.
Självrisken var 11 700:- … och vi håller tummarna att vi får tillbaka den summan…..