Defender130
HBK Medlem
Hmm, kanske inte bara är relaterat till Fiat?
Väldigt mycket teknik i nyare bilar. Stor del pga avgasrening, samt en del Nya säkerhetsfunktioner. Sen är inte ens alla funktioner säkerhet, utan en del påhitt finns också för att inte föraren skall kunna göra något som bilen eventuellt mår dåligt av.
Blir väldigt många givare & aktuatorer som kan krångla. Överkänsliga & stundtals missvisande diagnossystem är inte heller ovanligt, speciellt inte första årsmodellen efter ett nytt tekniksteg.
I sig inget unikt för husbilar, utan det gäller generellt alla bilar. Möjligen kan jag tänka att Fiat använder en del ”billiga” leverantörer i förhållande till tex Tyska bilmärken, det brukar vara där det skiljer mest mellan lågprismärkena & dom så kallade premium på personbilssidan. Sen är nog bilens försäljningspris ännu viktigare på transportbilssidan. Titta bara på rostskyddet, det är ju obefintligt på en Ducato/Jumper, så även som husbil i dom flesta fall. Service & reparationskostnaderna under leasingtiden är en annan parameter, därav dom långa körsträckorna till första service. Obs leasing är stort på yrkesfordon, då det innebär enkel hantering, låg kapitalbindning & förutsägbara kostnader.
Så i någon mån har du rätt i ”still goding strong”. Men dom bilarna släpper ut skit som får utsläppen från en ny bil att te sig som en fis i universum.
Min förra bil hade bara en enkel ox-KAT, det hände inte mycket av intresse Motormässigt där annat än service.
Väldigt mycket teknik i nyare bilar. Stor del pga avgasrening, samt en del Nya säkerhetsfunktioner. Sen är inte ens alla funktioner säkerhet, utan en del påhitt finns också för att inte föraren skall kunna göra något som bilen eventuellt mår dåligt av.
Blir väldigt många givare & aktuatorer som kan krångla. Överkänsliga & stundtals missvisande diagnossystem är inte heller ovanligt, speciellt inte första årsmodellen efter ett nytt tekniksteg.
I sig inget unikt för husbilar, utan det gäller generellt alla bilar. Möjligen kan jag tänka att Fiat använder en del ”billiga” leverantörer i förhållande till tex Tyska bilmärken, det brukar vara där det skiljer mest mellan lågprismärkena & dom så kallade premium på personbilssidan. Sen är nog bilens försäljningspris ännu viktigare på transportbilssidan. Titta bara på rostskyddet, det är ju obefintligt på en Ducato/Jumper, så även som husbil i dom flesta fall. Service & reparationskostnaderna under leasingtiden är en annan parameter, därav dom långa körsträckorna till första service. Obs leasing är stort på yrkesfordon, då det innebär enkel hantering, låg kapitalbindning & förutsägbara kostnader.
Så i någon mån har du rätt i ”still goding strong”. Men dom bilarna släpper ut skit som får utsläppen från en ny bil att te sig som en fis i universum.
Min förra bil hade bara en enkel ox-KAT, det hände inte mycket av intresse Motormässigt där annat än service.