Jag vet att man ska inte gå ifrån tillverkarens anvisningar men tänkte det kunde vara värt att testa, min gamla alpha jet gick faktiskt ganska tyst tills den blev ordentligt varm, växlingen gick bra hela tiden. Där fanns ju också slitage med spån på pluggen, Och jo nog låter den alltid den sitter ju nedanför fötterna nästan och med knappast någon isolering emellan.Att lådan i en gen.1 Ducato låter i viss mån är normalt, bara de stannar och tystnar när man trycker ner koppling är huvudsaken, vilket inte brukar vara något problem om det inte är något fel.
Jag är lite tveksam till att hälla i allt för tjock olja i den lådan för de låter helt enkelt och det är normalt, men det kan tänkas att de med sin konstruktion blir tröga att växla med väldigt tjock olja, fast det kan å andra sidan kanske ta bort lite glapp och skrammel från femmans växel som du skriver. Kan vara värt att testa ev.
Den tjocka oljan kan hjälpa växellådor som inte stannar (typ Toyotas kanske) som de skall så det skrapar lite när man lägger i backen, men det brukar inte vara något problem på gamla Ducato-lådor för de brukar tystna helt och stanna efter några sekunder när man har tryckt ner kopplingen. Dessutom så verkar gafflarna i de lådorna vara av någon sorts gulmetall faktiskt kan vara värt att påpeka.
M.v.h. JANKRO.
Tanken är att råda bot på både ljud och isolering, om orken finns men på något sätt eftersom den är i ganska bra skick karossmässigt känns det roligt att fixa något som inte är alltför svårt och det är ju ingen brådska.
Har inte någon spanienresa planerad men kanske förlänger hösten med en resa men inte så långt.
Samma med våren köra söderut och möta våren för att förkorta vintern.
Herbet du har alldeles rätt att det är GL5 olja, men när man tittar i listan på vilka bilar som oljan passar för kommer ju min bil upp.
Då har jag förmodligen köpt en olja jag inte kan använda, kunde aldrig tro att man skulle använda brons annat än som glidlagringar.