Jankro skriver hmmm det betyder att han tänker och funderar.... det tackar jag för! Om sådana här saker vet jag inget...
Frikoppling och urtrampningslagret är bytt! ( Två gånger). Enligt Toyota så sitter det.. något.. de kallar " stopper " som.. jag tyder det som att.. den ska göra så att...något ? Inte ska kunna snurra? Lätt att byta men mycket jobb att komma åt!
Backen är inte synkroniserad ,
Stödlager i svänghjul... nej det är inte bytt.
Problemet med backen blir större vid varm motor. Men för övrigt funkar växellådan ganska ok! Körde Italien till Sverige för någon vecka sedan. 90 mil på en dag..t ex. men då backade jag ju inte upp!
Bilen har gått runt 35 000 mil, inga problem... Toyota, så klart.
På tyska motorvägar används ju mest femman eller fyran och jag kör snällt, lugnt och förståndigt. Kör absolut inte fort.
Jaha, skall de ha något som de kallar stopper för att få växellådan att stå still. Normalt så brukar nog ingående axeln stanna om man bara trampar ner kopplingen, för den gamla backvarianten (som duger bra) är ju att som enda växel så flyttar man på ett kugghjul och stoppar in det mellan ingående och utgående axel inne i lådan när man lägger i växeln, och med ett mellanhjul så går bilen dessutom automatiskt bakåt.
(Det är för att det skall funka och att det inte skall hoppa ur som man har rakskurna drev till backen så man slipper sidokrafter och det är därför man har det där rätt höga vinande ljuder när man backar, som finns i de flesta äldre lådor, för så låter rakskurna drev.)
(De andra växlarna har snedskurna drev (lutande kugg) och är tysta, men då får man sidokrafter på dreven......... men vi struntar i det.)
Att det funkar sämre när bilen blir varm (och även samma för cosmos) tror jag beror på att oljan i växellådan blir varm och därmed blaskigare, vilket i sin tur gör att ingående axel med massor med drev och prylar går lättare runt inne i lådans tunnare olja för då bromsar oljan sämre och axeln snurrar fortare helt enkelt.
Så bästa oljan för att dämpa felet borde vara så tjock olja som möjligt som bromsar axeln, men det kan ju ev. ställa till andra problem.
Som jag skrev ovan, normalt är det här problemet (som inte är så ovanligt på äldre bilar) att något "släpar/kärvar" ofta med kopplingen så ingående axeln i lådan inte stannar helt och så lätt.
Men det är inte heller ovanligt att stödlagret i mitten av svänghjulet kärvar så tappen på den splinesade växellådsaxeln driver med av dåligt stödlager. Ibland är det bara ett glidlager som tappen snurrar i, ibland är det ett litet kullager som kan kärva ibland så mycket att tappen snurrar inne i den inre lagerringen i stället för lagret, det skall helst inte ens vara ett 2RS lager med dubbla gummitätningar för även ett sådant lager går lite trögt, utan helst bara med en plåttäning 1Z eller ingen tätning alls, och ibland på vissa äldre bilar (Opel bl.a.) så var det ett nållager som gick direkt mot axeltappen (med lösa nålar, spännande vid montering).
Alla de varianterna kunde kärva så axeln snurrade med lite, från lite tjurig etta och skrapande backkugg som följd. till att det skrapade så mycket att man fick stänga av bilen, eller utan skräck bara trycka till rejält och snabbt på växelspaken.
Men om Toyota's (bilen's alltså
) ingående axel har lätt att följa med om någon broms inne i lådan strular så kan det kanske vara svårt med andra åtgärder än att försöka med riktigt seg olja, om det funkar för övrigt med den.
Ett exempel på att ingående axeln i lådor stannar är just växellådan i gen.1 Ducato med rätt dålig ljudisolering dessutom. Helst en bensinare som är tystast. Står man på tomgång med kopplingen uppe så hör man ju absolut malet/vinandet beroende på lådans status väldigt tydligt, om man då trycker ner kopplingen så blir det alldeles tyst från lådan beroende på att just ingående axeln stannar helt att snurra, om allt är ok. naturligtvis, där inne finns det absolut ingen broms, men alla kugghjul och gafflar m.m. gör att axeln stannar, och backen går i utan att "räkna kugg".
Fikadags
.
M.v.h. JANKRO.