Jag var ju utomlands det året och fick något shablontillägg så det gick ihop sej.
1.97 är för lite för att du ska få behålla den kostnaden!
Det antar jag att du fattar men eftersom du inte är helt uppbunden så kan du väl kliva av men det är långt till bränslepriserna just nu. Har en granne och några bekanta med Tesla de verkar väldigt nöjda påstår att bilen är bäddbar och håller med värme. Perfekt om man inte hittar en övernattning.
Din driftkostnad är knappast en verklig milkostnad inklusive allt om man räknar men du skattar väl för löneförmån.
800kwh på en månad ??
Det är inte helt omöjligt att jag kan hålla den kostnaden.
Installerade solpaneler 2015 så det säljs överskott och används en del för det egna behovet.
Jag har spotpris så det går att anpassa t.ex. laddning av bilen till de perioder när elen är som billigast.
Jo min driftkostnad är alltid den verkliga eftersom jag lägger in alla kostnader i mina kalkylblad.
I fallet bmw är det ju skatten på förmånsvärdet + elen (all el betalas av mig) - milersättning 9,5:-/mil.
Nu har jag nästan haft bilen två månader och passerade 1000mil i fredags....
50% av laddningen har skett hemma, 35% på jobbet och 15% på övriga platser (inklusive 2 gånger snabbladdning).
Snabbladdning har gjorts mellan 2-5% och 60% och det går fort.
Har skett båda gångerna vid en toapaus och köp av en kopp kaffe, när man kommer ut igen är bilen klar.
Sedan finns det många som hakar upp sig och får räckvidds ångest.
Tror att bilarna har del i det.
Min skriker vid 20% kvar i batteriet (8-10mil) att det är låg batterinivå och rekommenderade laddplatser kommer upp.
När det är 6mil kvar (runt 15% i batteriet) skriker den igen att batteriet är tomt och det är akut att hitta en laddplats.
Jag tuffar vidare....
Vid 10% laddning (ca 4-5 mil kvar) skriker den igen att batteriet är tomt och effekten stryps, värmen stängs av och topphastigheten sänks.
Jag tuffar vidare....
Vid 5% laddning skriker bilen igen och vill inte gå fortare än 60km/h men har fortfarande räckvidd på ett par mil så jag tuffar vidare...
När bilen är nere på 2% och räckvidden är en mil så börjar jag bli lite nervös att jag kanske borde stannat och laddat men jag fortsätter.
Än mer nervös blir jag när bilen plötsligt går från 2 till 0% och 3km i ett nafs, men nu har jag inte mer än en km kvar och jag kom fram och kunde slänga i laddsladden....
Nu har jag lärt mig bilen och kör ofta ner den till 1-2% av räckvidden och kommer då runt 45mil med sommardäck (men fortfarande värme) på.
Och det räcker för mig.