Sune A
HBK Medlem
hej! Jag har En Mercedes Frankia och tappat mina navkaplar fram undrar var man kan hitta dessa.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Borde väl heta fälgsidor då? De täcker ju bara fälgen, inte hjulet?När jag var på Biltema för ett tag sen och skulle köpa "navkapslar", som jag inte hittade bland hyllorna, till min vanliga bil, visste dom inte vad det var för en pryl. Efter en kortare förklaring av mig, lyste den unga Biltema-medarbetaren upp och sa "Aha, du menar hjulsidor!"
I och för sig logiskt. En navkapsel borde bara vara det lilla plåtlock som täcker kullagret, tänker jag nu. Men å andra sidan har det hetat navkapsel under hela min uppväxt
Ja Biltema/anställda och även deras söksystem i datorn har vissa brister, om man inte lyckas att hitta på exakt samma påhitteord som de använt sig av ibland så är det nästan omöjligt att hitta delen i deras utbud.....När jag var på Biltema för ett tag sen och skulle köpa "navkapslar", som jag inte hittade bland hyllorna, till min vanliga bil, visste dom inte vad det var för en pryl. Efter en kortare förklaring av mig, lyste den unga Biltema-medarbetaren upp och sa "Aha, du menar hjulsidor!"
I och för sig logiskt. En navkapsel borde bara vara det lilla plåtlock som täcker kullagret, tänker jag nu. Men å andra sidan har det hetat navkapsel under hela min uppväxt
Om man ska vara riktigt petig så är en fälg den yttersta ringen på hjulet. Fälgen är bara en del av hjulet. En cykelfälg tex är den som bär däcket. Cykelns hjul består av ekrar och fälg. Bilens hjul består av fälg och en mer eller mindre massiv rund del med hålen för hjulmuttrarna. Fälgen och den här andra runda delen, blir ett hjul. Men till vardags säger vi att vi ska köpa nya fälgar till bilen. Det är egentligen nya hjul (utan däcken), vi menar.Borde väl heta fälgsidor då? De täcker ju bara fälgen, inte hjulet?
Om man ska vara riktigt petig så är en fälg den yttersta ringen på hjulet. Fälgen är bara en del av hjulet. En cykelfälg tex är den som bär däcket. Cykelns hjul består av ekrar och fälg. Bilens hjul består av fälg och en mer eller mindre massiv rund del med hålen för hjulmuttrarna. Fälgen och den här andra runda delen, blir ett hjul. Men till vardags säger vi att vi ska köpa nya fälgar till bilen. Det är egentligen nya hjul (utan däcken), vi menar.
Någon som opponerar sig?
Japp, känner igen det. Tror faktiskt jag har ett i varje hörn på mina bilar!För mej, i varje fall när det gäller bilar, är fälg och däck lika med ett hjul.
Jaja. Alla är inte födda så välutrustade så de har ett hjul i varje hörn ...........
Visa bilaga 231896
M.v.h. JANKRO.
Nej, "hjul" är korrekt. En fälg är bara den omslutande delen av ett hjul som håller däcket. Ett hjul består därför av en fälg och antingen ekrar (med nav) eller fälgskivor. Dessa skillnader går oftast förlorade i vardagen.Borde väl heta fälgsidor då? De täcker ju bara fälgen, inte hjulet?
Möjligen på cyklar och ekerhjul, men om du säger fälg på bilar menas normalt allt utom däcket. Fälgbana händer att den yttre delen som håller däcket kallas, då oftast på splitfälgar.Nej, "hjul" är korrekt. En fälg är bara den omslutande delen av ett hjul som håller däcket. Ett hjul består därför av en fälg och antingen ekrar (med nav) eller fälgskivor. Dessa skillnader går oftast förlorade i vardagen.
Den är ju i alla fall rätt frän och funkar nog skapligt, samt kanske har alla sina tre hjul i backen för det mesta till skillnad från Reliant Robin.O.T. Men när jag ser bilden på en 3-hjulig bil, är det någon här som har en Bond Bug?
Det finns några i Sverige!
Visa bilaga 231913