Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Kollade en bil från blocket här.
Adria plåtis 2020 årsmodell, 27 000 i skatt
Ja, jag kollade upp det tidigare, när det var aktuellt i en annan tråd.Vågar man skriva detta?
Inte för att det ger glädje till någon i Sverige men fordonsskatten i Portugal för en ny plåtis registrerad 2020 är 57 euro. ( Malibu )
Tror det ligger i samma härad i Spanien.
Los Suecos kan nog svara bättre på detta.
Då verkar det ändå finnas någon form av ”likhet inför lagen”. Vi blir inte extra straffade för att vi har last i skåpet.Kollade, finns ingen Ducato reggad efter nyår på blocket. (undrar varför )
Dock, om man följer instruktionerna här kan man se att en exempelbil från blocket ( JOW49T)
också hamnar på 27 000 om den reggas i år eller senare.
Egentligen inget med tråden att göra men jag har tänkt mycket...
Träffade mina goa vänner igår kväll för att prata lite om veckan som varit med en bastu kväll och god mat..
Gled in på allt från Corona virus till skatter och Jimmie Åkesson.. Kom även in på Bonus-Malus som alla andra och alla tyckte det var orättvist fördelat, och framförallt den höga skatten på nöjesfordon som tex husbilen.. 30’000 per år i skatt....?
Då tar Sebban fram sin syn på det hela och jag börjar lyssna....
Sebban är en medelålders man men ett tidigare mycket aktiv liv och då betonar jag mycket aktivt liv. Egenföretagare med god ekonomi och en underbar familj omkring sig och Vi gamla vänner runt detta bord som hållit i hop så länge vi minns. Sebban är full av energi och framtidsplaner och har aldrig sett ett hinder eller lagt sig ner för att ge upp..
Han tittar oss som gnällt om skatten djupt in i ögonen och han har ett tonläge i sin röst som en blandning av Sven Wollter och Mikael Persbrant och man får en sån där obehaglig känsla i sig.. Och han säger:
”Era förbannade fjollor till män som inte värdesätter er frihet utan enbart gnäller om allt från skatter till eurokursen och att ni inte snart kan åka ut å se Sverige eller Europa då det kostar 30k om året för att se sig om .. Sälj era leksaker om ni inte värdesätter skatter och miljön.. Ni köper era dyra prylar och gnäller om en skatt som motsvarar 3% av inköpspriset..
Jag skulle lätt betala det dubbla för att få samma förutsättningar som alla runt bordet har och det varje månad om det skulle gå att genomföra!!!!”
Efter detta uttalande så började jag tänka till. Ska vara tyst. Och inte gnälla utan bara reagera Och bistå.
Sebban sitter i rullstol sedan 1995 efter en bilolycka och svävade mellan liv o död under 6månader.
Att utgången blev som den blev och att han överlevde är pga hans livsgnista, enorma envishet, kondition och att han hade vänner/familj som stöttade honom och gör förfarande..
Han kan inte ta sig ut i den världen vi andra kan med bla husbil och jag förstår att han tycker vi gnäller över ingenting.. Han är aktiv och gör så mycket han kan och rår med, men att som han tycker gnälla om skit är inte värt att slösa sin energi på är just inte hans starka sida..
Sorry trådskaparen.. Men ville bara framföra mina tankar fr.om nu..
Vad jag menar är att ställa krav på fordonsindustrin, att sälja det bästa dom har. Det som säljs idag är det som klarar utsläppskraven. Men det finns teknik och kunskap att minska förbrukningen och utsläppen, till ca 30% av dagens motorer, med i stort sett samma prestanda. Anledningen till att man inte släpper den tekniken, är samma försäljnings knep som vissa rakhyvlar använder sig av. Släpp bara så mycket, så det blir lite bättre, så man måste köpa nytt flera gånger. Vi har valt att leva i ett samhälle där pengarna styr, låt oss då använda pengarna att styra säljarna, istället för tvärt om. Sen är jag fullt medveten om olika tekniska detaljer på olika motorer. Men det är inte det som är poängen, det är sättet man styr vårt köpbehov, till att köpa ofta, istället för det absolut bästa.