• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Lyset är svagt på bilen

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej jag har en husbil CITROËN C25 Flak/Chassi 2.0 (78 hk / 57 kW) Bensin 1990

Problemet är att lamporna fram lyser svagt Det är bara små lamporna underst som lyser men själva H4 lampan halvljus är inte tänd på dagen när man kör men på kvällen närJag har helljus så funkar H4 lamporna.

Jag har googlat lite och har smörjt upp flera jordpunkter och känt på kontakter och så vidare men ingen lösning.

Någon som har en idé vore roligt innan jag lämnar in den på verkstaden?
IMG_20190720_111128.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej jag har en husbil CITROËN C25 Flak/Chassi 2.0 (78 hk / 57 kW) Bensin (Från år 1981-11).

Problemet är att lamporna fram lyser svagt Det är bara små lamporna underst som lyser men själva H4 lampan halvljus är inte tänd på dagen när man kör men på kvällen närJag har helljus så funkar H4 lamporna.

Jag har googlat lite och har smörjt upp flera jordpunkter och känt på kontakter och så vidare men ingen lösning.

Någon som har en idé vore roligt innan jag lämnar in den på verkstaden?
Visa bilaga 230248
Har du kollat på jordkransarna i motorutrymmet, en på höger sida bredvid startbatteriet den andra på motsvarande vänster sida i färdriktningen sett. Sen finns det jordkransar inne i kupén en bredvid säkringshållaren/handskfacket. Den kransen betjänar bla minus till styrningen av reläna i handskfacket. Kolla även att reläna är hela, du kan testa att skifta plats på hel och halvljus reläna. Har du mätt med en multimeter vid lysena.
Mät både plus och minus. Jag hade ett jordfel för många år sen då lös en av strålkastarna med halv styrka, men båda fungerade. Det var jordfel vid en av jordkransarna i motorutrymmet.
Kolla även att matarkablarna till reläna i handskfacket ser friska ut. På min bil hade halvljuskablarna, relä och relähållaren delvis brunnit av. Då satte jag dit kraftigare kablar en kort bit och kraftigare relän. Från 30 till 40A.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är väl en -91'a du har och inte en 81'a tror jag :).

När Sverige skulle ha varselljus eller halvljus före övriga Europa så kom det många snabbvarianter för att få automatik på det. De ändrade säkert lite vartefter, men har du inte automatiskt halvljus på dagen utan att ljusknapparna är intryckta så är det nog ett eftermarknadsrelä som monterades som inte funkar längre. Lite svårt att säga exakt eftersom alla är inte lika men.... "men på kvällen när Jag har helljus så funkar H4 lamporna" skriver du..... Menar du då att du har både halv och helljus eller bara helljus när du tryckt in ljusknappen/strömbrytaren, för om både hel och halv funkar då så är det halvljusautomatiken för vaselljus som lagt av, troligen extrareläet som brukar sitta nere vid säkringsboxen under handsfacket.
Men det är även ett originalrelä som slår om mellan hel och halvljus så om du aldrig har halvljus så kan det vara det som inte funkar.

Men.... de små lamporna som lyser... Är det parkeringslamporna inne i strålkastarna du menar??? För att om det är endast de små som lyser så är ju så att säga bilens originalljus på (men bara parkeringsljuset), och då är ju varselljusreläet avstängt så inte H4 lamporna får ström förrän man även trycker in knappen för strålkastarljuset.
Det blir lite rörigt märker jag tyvärr :msn_embarrassed:, men om exempelvis knappen till endast parkeringsljus är på eller har hakat upp sig så stänger den av varselljusreläet men då borde inte parkeringsljuset slockna ens när bilen är avstängd, för det är ju just parkeringsljus.... Så något är underligt eller är trasigt.

Sedan är det sådant spänningsfall i de här bilarna så om sedan själva H4 ljuset är svagt så är det enklast att köpa en kabelsats (Biltema funkar bra) till ny strömförsörjning och bara använda originalkablarna som styrström till de nya reläerna.
Ljusreläsats-400.jpg

Sorry lite diffusa förklaringar, men halvljusautomatiken är eftermonterad i svedala på lite olika sätt på många bilar runt den tidpunkten och kan ställa till underliga problem när det går sönder, för ofta så är någon originalkabel avklippt och styrs av det eftermonterade extrareläet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, det är väl en -91'a du har och inte en 81'a tror jag :).

När Sverige skulle ha varselljus eller halvljus före övriga Europa så kom det många snabbvarianter för att få automatik på det. De ändrade säkert lite vartefter, men har du inte automatiskt halvljus på dagen utan att ljusknapparna är intryckta så är det nog ett eftermarknadsrelä som monterades som inte funkar längre. Lite svårt att säga exakt eftersom alla är inte lika men.... "men på kvällen när Jag har helljus så funkar H4 lamporna" skriver du..... Menar du då att du har både halv och helljus eller bara helljus när du tryckt in ljusknappen/strömbrytaren, för om både hel och halv funkar då så är det halvljusautomatiken för vaselljus som lagt av, troligen extrareläet som brukar sitta nere vid säkringsboxen under handsfacket.
Men det är även ett originalrelä som slår om mellan hel och halvljus så om du aldrig har halvljus så kan det vara det som inte funkar.

Men.... de små lamporna som lyser... Är det parkeringslamporna inne i strålkastarna du menar??? För att om det är endast de små som lyser så är ju så att säga bilens originalljus på (men bara parkeringsljuset), och då är ju varselljusreläet avstängt så inte H4 lamporna får ström förrän man även trycker in knappen för strålkastarljuset.
Det blir lite rörigt märker jag tyvärr :msn_embarrassed:, men om exempelvis knappen till endast parkeringsljus är på eller har hakat upp sig så stänger den av varselljusreläet men då borde inte parkeringsljuset slockna ens när bilen är avstängd, för det är ju just parkeringsljus.... Så något är underligt eller är trasigt.

Sedan är det sådant spänningsfall i de här bilarna så om sedan själva H4 ljuset är svagt så är det enklast att köpa en kabelsats (Biltema funkar bra) till ny strömförsörjning och bara använda originalkablarna som styrström till de nya reläerna.
Visa bilaga 230249

Sorry lite diffusa förklaringar, men halvljusautomatiken är eftermonterad i svedala på lite olika sätt på många bilar runt den tidpunkten och kan ställa till underliga problem när det går sönder, för ofta så är någon originalkabel avklippt och styrs av det eftermonterade extrareläet.

M.v.h. JANKRO.
Det stämmer att det är ett eftermonterat relä för halvljus automatiken som tänder halvljuset utan att behöva trycka in belysningsknappen. Jag slängde ut det relät från min bil. Dels för att halvljuset lös för svagt, stort spänningsfall genom den kretsen.
Sen ville jag inte att lyset skulle vara på när motorn skulle startas. All ström skulle gå till startmotorn och tändningen, bensinare. Just styrningen av halvljuset var lite som tårta på tårta. Det gick inte heller att stänga av halvljuset på något sätt. Halvljuset fick inte heller vara på utomlands. Automatiken utan det extra relät fanns ändå där från början tillsammans med belysningsknappen. Med knappen intryckt tändes halvljuset när tändningen vreds om och slocknade när motorn stängdes av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan.
Ja, jag kopplade in en extra brytare/omkopplare för länge sedan för att kunna bli av med den tvångsbelysningen som förr var värdelös utomlands på alla bilar med evigt blinkande möten som talade om att man glömt lyset på mitt på dagen...
Jag satt dit det här nya diodpåfundets "DRL varselljus" på husbilen när det började komma på nya bilar för att använda strömmen till laddning i stället, men det var lite diffust om man fick ha det på äldre när det inte var original och utan bakljus tända... Så vid besiktning slogs brytaren om till halvljusautomatik.
Men som du skriver om man inte tryckte in knappen för parkeringsljus utan bara den för strålkastare så fanns ju redan funktionen automatiskt halvljus, fast funktionerna även helljusomslag och instrumentbelysning kom ju också på automatiskt visserligen.

Det var den här meningen som jag inte blev helt klar över.

"Problemet är att lamporna fram lyser svagt Det är bara små lamporna underst som lyser men själva H4 lampan halvljus är inte tänd på dagen när man kör men på kvällen närJag har helljus så funkar H4 lamporna."

Om bara de små lamporna som lyser är parkeringslamporna inne i lyktorna så har ju den funktionen stängt av halvljusautomatiken, för den automatiken stängs/stängdes ju av så fort man satt på något av ordinarie lysfunktionerna.
Men om just parkeringsljuset är påslaget på något sätt eller med sin knapp, så skulle det ju inte slockna när tändningen stängs av, så det blir lite förvillande.
Och om "på kvällen när jag har helljus så funkar H4 lamporna" betyder att även halvljuset funkar då.
Lite svårt utan att få trycka på knapparna och se vad som händer :p.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Tack alla för svaren Jankro och alla. jag har en knapp på instrumetbrädan som ni nämner, som jag måste ha intryck för att lamporna ska lysa. Om jag sätter på helljuset då ser jag att båda(inne i H4 lamporna) undre lampa lyser men inte den övre. Jag antar att den övre är halvljuset, alltså inuti själva H4 lampan. Jag tittar på h4 lamporna och de ser hela ut båda två. Knappen på instrumentpanelen med den kan jag alltså stänga av belysningen fram 100 % och köra helt svart på natten. Om jag inte vill störa någon vid start av bilen till exempel så kan de stängas av.
Kan det då vara ett relä som har pajat som ni nämner och i så fall var sitter det relät eller vad heter det och hur kan man testa sig fram vilket relä det är, det är ju ett gäng reläer i handsfacket20230915_142945.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024


Jag kommer ihåg några trådar som du kan ha nytta av. Det finns ett elschema i översta länken för belysningen. Visserligen på Italienska.
Du frågar vilka relän som hör till belysningen, jag tror att det är de som är placerade ovanför säkringshållaren. Men jag är inte säker. De ser ut som original relän med ett metall hölje. De sitter nertrycka i hållarna för reläna, bara att dra upp. Det brukar finnas ett kopplingsschema på sidan av relän. Ta loss ett av reläna och jämför med elschemat i den översta länken. Fram med multimetern och mät.
Du kan testa att skifta plats för reläna. Du ska kunna höra vilket av reläna som klickar när du sätter på hellyset. Det verkar vara helt.
I den nedersta länken finns det bilder på hur det ser ut på undersidan av säkringshållaren. Det finns en massa kablar som är anslutna med flatstift. Någon kan ha lossnat.
Mäta och åter mäta både att plus och minus finns.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024


Jag kommer ihåg några trådar som du kan ha nytta av. Det finns ett elschema i översta länken för belysningen. Visserligen på Italienska.
Du frågar vilka relän som hör till belysningen, jag tror att det är de som är placerade ovanför säkringshållaren. Men jag är inte säker. De ser ut som original relän med ett metall hölje. De sitter nertrycka i hållarna för reläna, bara att dra upp. Det brukar finnas ett kopplingsschema på sidan av relän. Ta loss ett av reläna och jämför med elschemat i den översta länken. Fram med multimetern och mät.
Du kan testa att skifta plats för reläna. Du ska kunna höra vilket av reläna som klickar när du sätter på hellyset. Det verkar vara helt.
I den nedersta länken finns det bilder på hur det ser ut på undersidan av säkringshållaren. Det finns en massa kablar som är anslutna med flatstift. Någon kan ha lossnat.
Mäta och åter mäta både att plus och minus finns.
Tack jag ska försöka se om jag kan bli klokare på det där. Jag hittade de två relä i handsfacket som styr hel och halvljus jag känner att de klickar som de ska både för hel och halvljus. Jag bytte plats på dem men jag har samma problem att halvljus funkar inte. Det här med att mäta med mätinstrument är inte jag så hemma på men jag ska se vad jag kan göra20230915_180801.jpg20230915_180750.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, åter svårt att råda på avstånd och med skrift, för det verkar vara ombyggt i elsystemet, troligen mer än med automatiskt halvljus.
Att hitta rätt relä brukar vara enklast genom att röra på spaken och lyssna var det klickar....... men om det är just klickfunktionen i reläet som är trasig så blir det ju lite värre....... :msn_wall:.
Ett av reläerna vid säkringarna är blinkrelä (brukar ofta vara runt) så det går lätt att sortera bort med en blinkerstest.
Och måste upprepa Herbet's sista rad, mäta och åter mäta.... Men det beror ju på hur mycket mätning man förstår sig på, och det blir svårt att råda till mätning om man har begränsad kunskap.
Som tur är så finns det ju de som har ägnat sitt liv åt andra ting än el och mekanik :msn_weird:.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hejsan, åter svårt att råda på avstånd och med skrift, för det verkar vara ombyggt i elsystemet, troligen mer än med automatiskt halvljus.
Att hitta rätt relä brukar vara enklast genom att röra på spaken och lyssna var det klickar....... men om det är just klickfunktionen i reläet som är trasig så blir det ju lite värre....... :msn_wall:.
Ett av reläerna vid säkringarna är blinkrelä (brukar ofta vara runt) så det går lätt att sortera bort med en blinkerstest.
Och måste upprepa Herbet's sista rad, mäta och åter mäta.... Men det beror ju på hur mycket mätning man förstår sig på, och det blir svårt att råda till mätning om man har begränsad kunskap.
Som tur är så finns det ju de som har ägnat sitt liv åt andra ting än el och mekanik :msn_weird:.

M.v.h. JANKRO.
Jag bytte plats på halv och helljus relä men det är samma problem ändå halvljus funkar inte men reläna klickar som de ska. Jag har gjort rent med sandpapper på höger och vänster sida de jordpunkt punkterna med massa kontakter på. Men om reläna klickar som de ska då är det ju fel mellan relät fram till H4 eller hur
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag bytte plats på halv och helljus relä men det är samma problem ändå halvljus funkar inte men reläna klickar som de ska. Jag har gjort rent med sandpapper på höger och vänster sida de jordpunkt punkterna med massa kontakter på. Men om reläna klickar som de ska då är det ju fel mellan relät fram till H4 eller hur
Enklast att säga är ju att... Det är tre kablar som går till H4 lamporna, en till halvljus, en till helljus och en till jord/minus som är till både halv och helljus. Så har helljuset jord/minus vid lampan så har även halvljuset jord/minus.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Kom bara på en fråga till...... När du slår om till halvljus..... Slocknar i alla fall helljuset då ??

M.v.h. JANKRO.
Jag har en knapp på instrumentbrädan som måste vara intryckt för att halvljus ska lysa annars är det svart men om jag har knappen inte intryckt och sätter på helljus så funkar helljuset som vanligt bara om jag trycker heljusspaken mot mig men inte när jag petar ner spaken för permanent heljus. Jag kan alltså inte välja att slå om till halvljus halvljus är liksom på hela tiden tror jag fast nu funkar det ju inte
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men om reläna klickar som de ska då är det ju fel mellan relät fram till H4 eller hur
Och en till. Det kan ju vara så att det inte finns ström in till halvljusreläet, så felet behöver inte vara mellan reläet och lampan.
Det går ju in signalström i reläet som får det att klicka, men det skall även finnas "kraftigare" ström in på en kabel till reläet som vid klicket kopplas vidare till lampan.
Mäta.... :msn_embarrassed::).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och en till.
Här har du ett enkelrelä med bara en funktion.

"Svag" styrström in på 85 och 86 till magnetspolen (fyrkanten med tvärstreck). Minus/jord alltid på den ena och plus på den andra när man "vippar spaken till andra läget"
"Kraftig" plusström från säkring in på 30, som kopplas ut på 87 när när reläet klickar/drar.
Men finns det från början ingen "kraftig" ström in på 30 så kommer det ju inte ut något på 87 när reläet drar, så felet kan ligga före reläet i så fall...... Även om klicket hörs och "svag" styrström finns på 85 och 86.

Relä enkel.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har skiftat reläerna för att testa om det blir någon skillnad men samma problem kvarstår
Jankro hann före. Du kan mäta om det är spänning på säkringarna 3,4,5 och 6. I varje fall det elschemat jag kollade på. 3 och 4 är byglade med varandra, ett relä matar de säkringarna. Det andra relät matar säkringarna 5 och 6 som är byglade med varandra. Mät på övre sidan av säkringarna, den sida som är närmast reläna. Där kommer matningskablarna från reläna.
Om det är spänning där fortsätt med att mäta på andra sidan av säkringarna.
Är det spänning där fortsätt med att mäta om det finns spänning vid strålkastarna. Ta loss kontakterna från lamporna och mät. Mät i lampans kontakt när hel resp halvljuset är på. Då får du reda på var det ska finnas spänning när halvljuset är på, uteslutningsmetoden.
Du kan även testa lite med säkringarna. Man kan ta ur säkringarna till strålkastarna.
Ställ in multimetern på resistansmätning, Ohm. Mät på nedre hållaren av säkringshållaren bara där säkringarna är borttagna. Två av hållarna ska då visa ett antal Ohm. De andra två samma sak. Om två saknas är felet med halvljuset någonstans mellan säkringshållaren och lamporna. Belysning ska inte vara på vid Ohm mätningen.

Försök gärna att ta lite bilder med mobilen på undersidan av säkringshållaren.
Har du tur kan du se om något flatstift har lossnat. Även säkringshållaren i sig kan vara defekt.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
821
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Okej Tack alla Jag hittade felet.
Det första jag kollade var säkringarna i handsfaxboxen. Jag tittar noga på allihopa och de såg hela ut. Nu tittade jag igen och man ser inte att säkring nummer sex halvljus har brunnit därför att den brann precis i början på säkringen och böjdes upp lite grann så det syns inte först man typ måste ha en spegel. Det var så jag gjorde höll en spegel över säkringarna och då såg jag det snacka om att man kan bli lurad och tro att den var hel. Vänstra H4 lampan halvljuset var trasigt Jag fick byta den H4 lampan Det var nog därför som säkringarna brunnit..
Tack alla för alla bra råd och tips bra för framtiden
 
Senast ändrad:
Toppen