GERPET
HBK Medlem
Är det någon ide att sätta in en elektrisk avfuktare i husbilen nu på våren med tanke på att det är minusgrader ena dagen och plusgrader nästa
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej, det finns många olika uppfattningar om detta har jag förstått.Är det någon ide att sätta in en elektrisk avfuktare i husbilen nu på våren med tanke på att det är minusgrader ena dagen och plusgrader nästa
Tillåt mig att ha en avvikande uppfattning.Problemet är nog framför allt att med den goda ventilation en husbil och husvagn har kommer man att avfukta hela universum......Då lättare torr luft stiger kommer det alltid in ny fuktig underifrån.
Tyvärr innehåller inlägg 3 för lite data för att kunna dra några slutsatser om avfuktarens effektivitet.Tillåt mig att ha en avvikande uppfattning.
Jan K redovisar inressanta iakttagelser i inlägg #3, och jag har samma erfarenhet.
Pålle
Då måste motsvarande gälla beträffande uppvärmningen av våra husbilar. Varm luft är lättare än kall luft och den varma luften stiger och ny kall luft kommer in underifrån. Vi värmer alltså upp hela universum.Problemet är nog framför allt att med den goda ventilation en husbil och husvagn har kommer man att avfukta hela universum......Då lättare torr luft stiger kommer det alltid in ny fuktig underifrån.
Så illa är det faktiskt. Du har rättDå måste motsvarande gälla beträffande uppvärmningen av våra husbilar. Varm luft är lättare än kall luft och den varma luften stiger och ny kall luft kommer in underifrån. Vi värmer alltså upp hela universum.
Det kanske är det som är orsaken till den stigande medeltemperaturen på jorden inte stigande co halt?Då måste motsvarande gälla beträffande uppvärmningen av våra husbilar. Varm luft är lättare än kall luft och den varma luften stiger och ny kall luft kommer in underifrån. Vi värmer alltså upp hela universum.
Varför skulle det vara självmord att stänga ventilationen när bilen står uppställd och inte används?Hur gör husvagns och husbilsfirmorna som ofta mängder av dyrgripar stående ute på parkeringar. Kanske hundratals fordon.
De har knappat någon åtgärd av typ avfuktare eller temperaturreglering i alla dessa, trots att det är miljonvärden som står där ute.
Tar dom ens ut dynor och tygsaker?
Någon om någon så borde väl dessa veta hur man bäst bevarar fordonen.
Att täppa till ventilationen som nämndes i tråden lär vara självmord.....
Oavsett om man värmer eller torkar luften invändigt så kommer ventilationen att byta luft i husbilen.
Visst förekommer fuktskadade husbilar, men hur har det skett???
Själv skulle jag tro det handlar om att konstruktionen av bilen och boutrymmet är felgjort. Exvis felaktig ventilation, ägaren har täpp igen ventilationen, eller lagt på plast över bilen under vintern, kanske vindrutefilt under vintern.
Finns metoder att förstöra bilen, så kommer en del bilar att bli förstörda av fukt. (Murphys lag)
Roysan
Fukt i farliga mängder kommer alltid från otätheter i karossen. Kondenserad luftfuktighet som det kan bli frågan om vid uppställda fordon "fastnar" alltid på kallaste ytan. Exempelvis en bil som står i solsken vintertid får ju imma på insidan av den ruta som inte solen lyser på.....Hur gör husvagns och husbilsfirmorna som ofta mängder av dyrgripar stående ute på parkeringar. Kanske hundratals fordon.
De har knappat någon åtgärd av typ avfuktare eller temperaturreglering i alla dessa, trots att det är miljonvärden som står där ute.
Tar dom ens ut dynor och tygsaker?
Någon om någon så borde väl dessa veta hur man bäst bevarar fordonen.
Att täppa till ventilationen som nämndes i tråden lär vara självmord.....
Oavsett om man värmer eller torkar luften invändigt så kommer ventilationen att byta luft i husbilen.
Visst förekommer fuktskadade husbilar, men hur har det skett???
Själv skulle jag tro det handlar om att konstruktionen av bilen och boutrymmet är felgjort. Exvis felaktig ventilation, ägaren har täpp igen ventilationen, eller lagt på plast över bilen under vintern, kanske vindrutefilt under vintern.
Finns metoder att förstöra bilen, så kommer en del bilar att bli förstörda av fukt. (Murphys lag)
Roysan
Jag måste säga att jag har före detta varken hört talas om en vindrutefilt, än mindre sett en sådan?Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.
Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.
Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.
Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.
En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.
Roysan
Krypgrunder utan avfuktare skall ha öppna kattgluggar. Krypgrunder med avfuktare skall ha förtäckta kattgluggar.Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.
Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.
Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.
Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.
En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.
Roysan
Jag kan rekommendera Fukthandboken kan vara ett sätt att sluta gissa och billigt i förhållande till att åtgärda fuktskador.Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.
Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.
Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.
Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.
En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.
Roysan