• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Köpte en sats med kompressor och manometer på Ebay för 5000:- (Har en Fiat 250) tog ca 5 timmar att montera men då har jag tillgång till en lastbilsverkstad med riktiga lyftar, då jag arbetar på en. Har provat med lite olika tryck i min och tycker väl att runt 1,5 kg gör att bilen både blir stabilare och härligt mjuk i fjädringen.
Vilken typ och vikt är det på din HB. Min 4.5 ton alkov. Lite svårt hitta bra tryck på fjädringen...
 

Micke063

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
35983
Medlemskap
2023
Vilken typ och vikt är det på din HB. Min 4.5 ton alkov. Lite svårt hitta bra tryck på fjädringen...
Jag började med att jag mätte höjden på min bil i bak, innan jag monterade luftfjädringen. Pumpade sedan upp bälgarna tills jag fick samma höjd, provkörde och tyckte att den med det trycket kändes väl mjuk, ökade då upp trycket med 0,2 bar, provkörde och tyckte då att den kändes riktigt bra. Men provade med att höja trycket ännu mera för att se vad som skedde, märkte ingen skillnad alls mot det jag tidigare testat. Så jag sänkte trycket igen till det jag först provade med gott resultat. Och där ligger jag nu då jag vill ha en så mjuk fjädring som möjligt, men ändock en stabil bil.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag började med att jag mätte höjden på min bil i bak, innan jag monterade luftfjädringen. Pumpade sedan upp bälgarna tills jag fick samma höjd, provkörde och tyckte att den med det trycket kändes väl mjuk, ökade då upp trycket med 0,2 bar, provkörde och tyckte då att den kändes riktigt bra. Men provade med att höja trycket ännu mera för att se vad som skedde, märkte ingen skillnad alls mot det jag tidigare testat. Så jag sänkte trycket igen till det jag först provade med gott resultat. Och där ligger jag nu då jag vill ha en så mjuk fjädring som möjligt, men ändock en stabil bil.
Tackar. Får testa mig fram och se var jag hamnar. Vill även jag ha lite mjukt med stabilt. Vill inte ha alltför hårt då det frestar på inredningen med skak och vibrationer
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej ett litet tillägg bara eftersom det har funnits hjälpluftfjädring länge och många av de som blev installerade "in the beginning" även av firmor blev lite felinstallerade.
Jag har sett en del äldre bilar med misstaget, bl.a. min när jag köpte den och vill bara påminna om misstaget så inte någon utan att tänka sig för gör samma misstag för att det verkar enklare.
Felet som gjordes var att man monterade bälgarna, drog en slang från varje sida till en T koppling och sedan en slang till lämplig punkt för att fylla på och hålla koll, ibland framme vid insteget till förarplatsen ibland till något annat lämpligt ställe.

Problemet med den installationen blev att liiite krängningshämmarfunktion som man normalt får på köpet med separat luft till sidorna blev ännu sämre för att vid svängar och mest i rondeller m.m. så flyttade sig luften från bälgen i ytterkurva genom T kopplingen till bälgen i innerkurva och bilen krängde och vek sig sned ännu mer än med originalfjädringen. Rakt framåt funkade det ju skapligt men bilen kunde ju luta lite eftersom trycket blev helt lika på sidorna även om ex. vattentanken satt på ena sidan och tyngde ner mer.

Med separerade luftsidor så får man ju samma fjäderkraft på de separata sidorna hela tiden och även i kurvor, inte direkt krängningshämmarfunktion men bättre än original i alla fall.
Man kan ju också få bilen lika hög på båda sidor om som ex. en vattentank sitter och tynger ner mer på ena sidan. Det är bara att mäta från backen och upp till skärmkanterna när man står rakt och då kanske komma fram till att bilen skall ha ex. 2 hekto mer på vänstersidan oavsett vilken höjd/tryck man sedan väljer att hålla.
På många av de äldre satt det KARNAG's luftbäljar, och mina har suttit där länge och verkar faktiskt hålla lika länge som gamla bilar i alla fall.

Och ja, det brukar ibland finnas papper kvar i bilarna som talar om att installationen var gjord av proffs.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej ett litet tillägg bara eftersom det har funnits hjälpluftfjädring länge och många av de som blev installerade "in the beginning" även av firmor blev lite felinstallerade.
Jag har sett en del äldre bilar med misstaget, bl.a. min när jag köpte den och vill bara påminna om misstaget så inte någon utan att tänka sig för gör samma misstag för att det verkar enklare.
Felet som gjordes var att man monterade bälgarna, drog en slang från varje sida till en T koppling och sedan en slang till lämplig punkt för att fylla på och hålla koll, ibland framme vid insteget till förarplatsen ibland till något annat lämpligt ställe.

Problemet med den installationen blev att liiite krängningshämmarfunktion som man normalt får på köpet med separat luft till sidorna blev ännu sämre för att vid svängar och mest i rondeller m.m. så flyttade sig luften från bälgen i ytterkurva genom T kopplingen till bälgen i innerkurva och bilen krängde och vek sig sned ännu mer än med originalfjädringen. Rakt framåt funkade det ju skapligt men bilen kunde ju luta lite eftersom trycket blev helt lika på sidorna även om ex. vattentanken satt på ena sidan och tyngde ner mer.

Med separerade luftsidor så får man ju samma fjäderkraft på de separata sidorna hela tiden och även i kurvor, inte direkt krängningshämmarfunktion men bättre än original i alla fall.
Man kan ju också få bilen lika hög på båda sidor om som ex. en vattentank sitter och tynger ner mer på ena sidan. Det är bara att mäta från backen och upp till skärmkanterna när man står rakt och då kanske komma fram till att bilen skall ha ex. 2 hekto mer på vänstersidan oavsett vilken höjd/tryck man sedan väljer att hålla.
På många av de äldre satt det KARNAG's luftbäljar, och mina har suttit där länge och verkar faktiskt hålla lika länge som gamla bilar i alla fall.

Och ja, det brukar ibland finnas papper kvar i bilarna som talar om att installationen var gjord av proffs.

M.v.h. JANKRO.
Hej,
Har nu installerat MAD luftfjädring på min Plåtis.
De hade utförsäljning 5330kr utan kompressor.
Har testat med 1,8 bar och har fått en helt ny bil att köra efter installation. En fröjd att köra genom rondeller och över gupp. Inte längre så vindkänslig när man möter tex en långtradare. Enkel montering och påfyllning är monterad vid handbromsspaken.
Trevlig helg
Glädjen
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
782
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Någon som har installerat något luftsystem för bakhjulsdriven MB ? Den är ju något svajig sidled pga bladfjädrarna bak...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Någon som har installerat något luftsystem för bakhjulsdriven MB ? Den är ju något svajig sidled pga bladfjädrarna bak...
Hej !
Jag har installerat hjälpluftfjädring på en bakhjulsdriven Hymer på sprinter chassi. Jag fick rådet att samtidigt byta till styvare stötdämpare bak.
Bilen blev mycket bättre. Eftersom jag hade en bakmontrad ramp för EU-moppe, så var förändringen nödvändig.
BBa
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Köpte luftfjädring hos Carsten Stäbler i Waghäusel (nära Heidelberg, Tyskland) i mars 2020 till min plåtis, vilken är en 2018 årsmodell Citroen Jumper. Systemet består av två bälgar, en kompressor och en panel längst ned till vänster om ratten. Panelen har två brytare och två manometrar med syfte att trycket får regleras separat till höger och vänster sidan; således går det bra att justera höjden även om ställplatsen är lite ojämn. Under färden verkar bilen vara lite mer komfortabel. Enligt verkstaden ska man köra med nånting mellan 250 och 350 kPa; på ställplatsen får man pumpa upp till 800 kPa. Det ger typ 100 mm i slaglängden. Det jag kan berätta är att trycket hålls utmärkt bra under vinterpausen. Detta året blev husbilen avställd under 5 månader och trycket tappade bara 25 kPa.
Prislappen var 1300 Euro inklusive montering och besiktnings-intyg för att kunna lasta upp från 3500 kg till 4250 kg.

Önskas några bilder?
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har installerat hjälpluftfjädring på en bakhjulsdriven Hymer på sprinter chassi. Jag fick rådet att samtidigt byta till styvare stötdämpare bak.
Bilen blev mycket bättre. Eftersom jag hade en bakmontrad ramp för EU-moppe, så var förändringen nödvändig.
BBa
Har samma fundering, har du beteckning på stötdämpare du monterat?
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Prislappen var 1300 Euro inklusive montering och besiktnings-intyg för att kunna lasta upp från 3500 kg till 4250 kg.

Önskas några bilder?

@PösslRyder - Har du försökt använda intyget för en uppvägning?

Jag vet att det går i Tyskland men i Sverige verkar enligt vad jag förstått den enda vägen till uppvägning vara via ett nytt CoC-intyg från tillverkaren (Pössl i ditt fall). Det vore väldigt intressant om det gick att göra som i Tyskland vilket är helt rimligt då en bil som är uppvägd på detta sätt i Tyskland kan importeras till Sverige och behålla sin registrerade totalvikt...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Har samma fundering, har du beteckning på stötdämpare du monterat?
Hej !
Jag har tyvärr ingen dokumentation kvar, det blev kvar i husbilen vid inbyte. Men jag tror att jag fick tips via Al-Ko om försäljare, Finska Sv dämpare vill jag minnas.
BBa
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
@PösslRyder - Har du försökt använda intyget för en uppvägning?

Jag vet att det går i Tyskland men i Sverige verkar enligt vad jag förstått den enda vägen till uppvägning vara via ett nytt CoC-intyg från tillverkaren (Pössl i ditt fall). Det vore väldigt intressant om det gick att göra som i Tyskland vilket är helt rimligt då en bil som är uppvägd på detta sätt i Tyskland kan importeras till Sverige och behålla sin registrerade totalvikt...

Det var precis det vi gjorde. Pössln hade ursprungligen en totalvikt av 3500 kg, som vanligt, och anledningen att installera luftfjädringen var ju att kunna uppväga till 4000 kg eller lite mer. Bilen kom med två CoC dokument från början, ett från Citroen, ett från Pössl. Dem förändrades inte (!), det var ett separat TÜV intyg vilket möjliggjorde det att ansöka om ett uppdaterat registreringsbevis hos det lokala registrerings-kontoret. Emellertid krävdes en ny fabrik-skylt som sitter näst intill Dethleffs fabrikskylt inom passagerarens dörr-öppning (se bilaga)

Ett år senare flyttade bilen med oss till Sverige och den höjda totalvikten togs över i dem svenska pappren.

I bakgrunden var det förmodligen så här, att utförande verkstaden använde komponenter med tillstånd och min bil var inte den första dem förändrade, så att TÜV-godkännandet var bara en formell grej. Såvitt jag vet använder Carsten Stäbler bälgar från Goldschmitt.
 

Bilagor

  • Citroen Jumper neues Typenschild.pdf
    82,4 KB · Visningar: 27

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Det var precis det vi gjorde. Pössln hade ursprungligen en totalvikt av 3500 kg, som vanligt, och anledningen att installera luftfjädringen var ju att kunna uppväga till 4000 kg eller lite mer. Bilen kom med två CoC dokument från början, ett från Citroen, ett från Pössl. Dem förändrades inte (!), det var ett separat TÜV intyg vilket möjliggjorde det att ansöka om ett uppdaterat registreringsbevis hos det lokala registrerings-kontoret. Emellertid krävdes en ny fabrik-skylt som sitter näst intill Dethleffs fabrikskylt inom passagerarens dörr-öppning (se bilaga)

Ett år senare flyttade bilen med oss till Sverige och den höjda totalvikten togs över i dem svenska pappren.

I bakgrunden var det förmodligen så här, att utförande verkstaden använde komponenter med tillstånd och min bil var inte den första dem förändrade, så att TÜV-godkännandet var bara en formell grej. Såvitt jag vet använder Carsten Stäbler bälgar från Goldschmitt.
@PösslRyder. - Tack för info. Det stämmer med vad jag fått veta tidigare. En bil som är uppvägd på detta sätt i Tyskland, med intyg från "fjädringsuppgradering", kan behålla sin ökade totalvikt vid registrering i Sverige.

Det som irriterar mig är att samma ökning av totalvikt baserad på intyg och ny registreringsbesiktning inte verkar gå att göra i Sverige...
Man hänvisar från Bilprovningen till att begära ett nytt CoC från tillverkaren (som kan villkora detta med tex fjädringsuppgradering).
Men Pössl och de flesta andra plåtisbyggare ger inte ut nya CoC och därmed kan man inte väga upp en plåtis trots att många plåtisar på 636cm har Maxi-chassi med tillåtna axelbelastningar på 2400+2400=4800 kg.

Är det någon som lyckats med detta?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
@PösslRyder. - Tack för info. Det stämmer med vad jag fått veta tidigare. En bil som är uppvägd på detta sätt i Tyskland, med intyg från "fjädringsuppgradering", kan behålla sin ökade totalvikt vid registrering i Sverige.

Det som irriterar mig är att samma ökning av totalvikt baserad på intyg och ny registreringsbesiktning inte verkar gå att göra i Sverige...
Man hänvisar från Bilprovningen till att begära ett nytt CoC från tillverkaren (som kan villkora detta med tex fjädringsuppgradering).
Men Pössl och de flesta andra plåtisbyggare ger inte ut nya CoC och därmed kan man inte väga upp en plåtis trots att många plåtisar på 636cm har Maxi-chassi med tillåtna axelbelastningar på 2400+2400=4800 kg.

Är det någon som lyckats med detta?
Jag har en alkovbil. Fiat maxi. Vägde upp den till 4500 kg så nu har jag drygt 1100 kg att lasta.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nej. Var tvungen att kontakta en LMC återförsäljare som kontaktade LMC i Tyskland (Hymer Group) det kan man inte göra själv. Fick betala för ett CoC intyg och en ny typskylt som kom med. Ibland missas skylten och då går det inte att få den uppvägd med bara intyget. Kommer inte ihåg exakt men intyget kostade ca 2500 kr. Utan intyg och skylt går det inte att väga upp.

Pris för intyg kan variera från några hundra till 15000 kr beroende på tillverkare.

Besiktningen tog 5 minuter utanför hallen. Belastningsindex på däcken kollades. Vin. Nr kollades. Den nya typskylten klistrades över den gamla. Sen var det klart.

Fordonsskatten är samma som med den lägre vikten.

Lite pyssel att få intyget men det var det värt.

Lycka till..
 
Senast ändrad:
Toppen