Vi har ett mycket irriterande problem som vi inte kommer till någon lösning med. 2017 köpte vi en ny Nexxo Time 690G, vinterrustad. Som vid köp av "alla" nya husbilar krävdes några besök hos åf innan bilen kunde anses "klar". Då bilen skulle användas fullt ut valde jag att ganska snabbt installera en solpanel på taket. Detta gjorde jag själv då jag inte anser mig ha tummen mitt i handen. Det gick bra och montaget håller fortfarande, både funktionsmässigt och täthetsmässigt.
Det jag dock blev informerad om efteråt var att då jag gjort monteringen själv gällde inte täthetsgarantin längre. Bara att bita i det sura. Av olika anledningar gjorde jag heller inga påföljande täthetsprov, fram till dags datum då åf gjorde ett utifrån skadeinventeringen. Provet visade sig vara helt ok förutom att man konstaterade vattenläckage i bakstammen, där garagets golv möter den bakre väggen. Anledningen till provet var att jag själv upptäckt detta då vi campade i -12 grader och lastskenan i vinkeln golv-vägg blev bemängd med is. Jag tänkte först att det var kondens som frusit då lastskenan sitter i en köldbrygga. Icke. Efter att jag tog bort skenan visade det sig att den inre väggen hade sugit upp vatten ca 2 dm upp i väggen! Efter diskussion med åf fick jag ett svävande svar att det kunde vara några skruvar bakom stötfångaren som läckte in regnvatten. Försäkringen täckte inte detta då det var utifrån kommande vatten, och någon åtgärd via täthetsgarantin var inte att räkna med. Jag hade ju inte täthetsprövat bilen! Motiveringen från min sida blev att alldeles oavsett om jag hade täthetsprövat bilen så hade det ju i alla fall läckt in vatten. Svaret blev att men hade ju kunnat åtgärda det hela då, på garantin... 35 000 kr ville man ha för att fixa det hela! 2017 års modell, inkommande vatten, ny bil!
Nåväl, vi tog hem bilen eftersom vi tröttnade på att ha den stående hos åf utan att det hände något från deras sida. Åf bytte innan dess ut en plywoodbit i garaget vilken hade ruttnat. På 3 år! (att en vattensäker plyfabit ruttnar på 3 år talar för att felet funnits en längre tid, kanske från början?) Plyfabiten sitter i hörnet vid den inre bakljuskåpan. Man tätade den med bitumen eller motsvarande och vi åkte hem med bilen. Väl hemma gjorde jag ett eget täthetsprov för att eventuellt se varifrån vattnet kom in. Vi tog en tryckspruta och tillsatte några droppar diskmedel för att får bort ytspänningen i vattnet. Ganska snabbt kunde vi konstatera att det öste in vatten vid den nyss ditsatta plyfabiten! Jag tog därför bort den och såg till min förskräckelse insidan av stötfångaren i ett ca 10x10 cm stort hål som blottlades då plyfabiten togs bort! Jag sprutade på nytt försiktigt på vatten utifrån, i springan mellan stötfångaren och bakväggen, och kunde då konstatera att vattnet öste in i garaget. Läckan var hittad och jag meddelade åf detta med min uppfattning att detta är ju ett konstruktionsfel. Ingen lösning har kommit till stånd och i diskussionen kring hur man skulle kunna lösa problemet, har jag fått uppfattningen att detta inte är ett vanligt problem. Åf verkar då inte ha en hos mig godtagbar lösning.
Nu har jag tätat springan mellan den bakre stötfångaren och väggen, runt hörnen och bit fram under garagedörrarna, och inget mer vatten har kommit in i garaget. Detta är ju inte en slutlig lösning på problemet utan mer en lösning som gör att bilen går att använda. Så här står vi, med en bil som vi betalt nästan 700 000 kr för och med en tillverkare (Bürstner, vilken inte verkar ha något kontor kvar i Sverige) och en åf som inte återkommer i frågan trots att man sagt det . Efter kontakt med Motormännen har jag fått tipset att kolla med en advokat kring chansen att vinna en dylik stämning.
Är vi ensamma om detta problem? Finns det någon som kan komma med tips?
Det jag dock blev informerad om efteråt var att då jag gjort monteringen själv gällde inte täthetsgarantin längre. Bara att bita i det sura. Av olika anledningar gjorde jag heller inga påföljande täthetsprov, fram till dags datum då åf gjorde ett utifrån skadeinventeringen. Provet visade sig vara helt ok förutom att man konstaterade vattenläckage i bakstammen, där garagets golv möter den bakre väggen. Anledningen till provet var att jag själv upptäckt detta då vi campade i -12 grader och lastskenan i vinkeln golv-vägg blev bemängd med is. Jag tänkte först att det var kondens som frusit då lastskenan sitter i en köldbrygga. Icke. Efter att jag tog bort skenan visade det sig att den inre väggen hade sugit upp vatten ca 2 dm upp i väggen! Efter diskussion med åf fick jag ett svävande svar att det kunde vara några skruvar bakom stötfångaren som läckte in regnvatten. Försäkringen täckte inte detta då det var utifrån kommande vatten, och någon åtgärd via täthetsgarantin var inte att räkna med. Jag hade ju inte täthetsprövat bilen! Motiveringen från min sida blev att alldeles oavsett om jag hade täthetsprövat bilen så hade det ju i alla fall läckt in vatten. Svaret blev att men hade ju kunnat åtgärda det hela då, på garantin... 35 000 kr ville man ha för att fixa det hela! 2017 års modell, inkommande vatten, ny bil!
Nåväl, vi tog hem bilen eftersom vi tröttnade på att ha den stående hos åf utan att det hände något från deras sida. Åf bytte innan dess ut en plywoodbit i garaget vilken hade ruttnat. På 3 år! (att en vattensäker plyfabit ruttnar på 3 år talar för att felet funnits en längre tid, kanske från början?) Plyfabiten sitter i hörnet vid den inre bakljuskåpan. Man tätade den med bitumen eller motsvarande och vi åkte hem med bilen. Väl hemma gjorde jag ett eget täthetsprov för att eventuellt se varifrån vattnet kom in. Vi tog en tryckspruta och tillsatte några droppar diskmedel för att får bort ytspänningen i vattnet. Ganska snabbt kunde vi konstatera att det öste in vatten vid den nyss ditsatta plyfabiten! Jag tog därför bort den och såg till min förskräckelse insidan av stötfångaren i ett ca 10x10 cm stort hål som blottlades då plyfabiten togs bort! Jag sprutade på nytt försiktigt på vatten utifrån, i springan mellan stötfångaren och bakväggen, och kunde då konstatera att vattnet öste in i garaget. Läckan var hittad och jag meddelade åf detta med min uppfattning att detta är ju ett konstruktionsfel. Ingen lösning har kommit till stånd och i diskussionen kring hur man skulle kunna lösa problemet, har jag fått uppfattningen att detta inte är ett vanligt problem. Åf verkar då inte ha en hos mig godtagbar lösning.
Nu har jag tätat springan mellan den bakre stötfångaren och väggen, runt hörnen och bit fram under garagedörrarna, och inget mer vatten har kommit in i garaget. Detta är ju inte en slutlig lösning på problemet utan mer en lösning som gör att bilen går att använda. Så här står vi, med en bil som vi betalt nästan 700 000 kr för och med en tillverkare (Bürstner, vilken inte verkar ha något kontor kvar i Sverige) och en åf som inte återkommer i frågan trots att man sagt det . Efter kontakt med Motormännen har jag fått tipset att kolla med en advokat kring chansen att vinna en dylik stämning.
Är vi ensamma om detta problem? Finns det någon som kan komma med tips?