Eken55
HBK Medlem
Hej
Vad driftsätter ni erat kylskåp med under färd,gasol eller 12v
Mvh Thomas Ek
Vad driftsätter ni erat kylskåp med under färd,gasol eller 12v
Mvh Thomas Ek
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag kommer nog att använda gasol vid färd i fortsättningen. Generatorn i bilen är bara på 50A. Så den och drivningen räcker inte till, remskivor och rem.Det finns ju olika varianter och även "skräcken" mot gasol som en del har (inte illa menat, och upp till var och en) och som avhåller mot användande, ibland även när man står still.
I många fall, kanske mest i lite äldre kylskåp så är 12V driften i underkant för att hålla kylen nere i temperatur under färd, särskilt om man glappar med kylskåpsdörren ibland.
Vidare från den inledningen, så använder jag och många andra vet jag i princip enbart gasol hela tiden. Om man ev. skulle hamna vid någon elstolpe ibland så kan det hända att jag kopplar om till 230V, i alla fall om man skall stå där mer än en natt.
M.v.h. JANKRO.
Kör så lite gasol som möjligt.
12 V vid körning, och det kyler utmärkt sedan jag drog in en tjockare 12 V sladd.
230 V dagen innan, eller c:a 12 h före avfärd.
Aldrig gasol vid tankning eller på bensinstationsområde.
Helt manuellt kylskåp. Så man får rörr reglegen och komma ihåg. (bra minnesträning)
Gasolkörning minskar livslängden på brännare, förångare etc sotar och blir varmt så det rostar .
Men gas behövs givetvis vid parkering och övernattning.
Roysan
Det är rätt att gasolkörning minskar livslängden på brännaren. Har stått halvårsvis på gas i åtta år det blir fyra år på heltid. Vad är livslängden, förr eller senare får jag reda på det någon som vet?Kör så lite gasol som möjligt.
12 V vid körning, och det kyler utmärkt sedan jag drog in en tjockare 12 V sladd.
230 V dagen innan, eller c:a 12 h före avfärd.
Aldrig gasol vid tankning eller på bensinstationsområde.
Helt manuellt kylskåp. Så man får rörr reglegen och komma ihåg. (bra minnesträning)
Gasolkörning minskar livslängden på brännare, förångare etc sotar och blir varmt så det rostar .
Men gas behövs givetvis vid parkering och övernattning.
Roysan