Utan vinter luckor så sjunker inte tempen så det blir + grader i frysen, förra vintern var jag i Sverige och har inga luckor, under lång tid var det utomhus ca - 15°... Då hade jag ca - 12° i frysen (använde gas) , visst sjunker tempen utan vinterluckor men inte så mycket som ni vill påstå..... Hur det är vid kallare väder vet jag inget om, men kanske någon här vet....
Det beror lite på. Om man inte öppnar kylskåpet och släpper in värme från bodelen och samtidigt är det så kallt bakom kylskåpet så baksidan räcker för att kyla kylskåpsdelen.................. Nej jag har skrivit det här förr så jag kopierar och red. en äldre skrift.
--------------------------------------------------
Som Montreal redan påpekat,................................ är att om man inte har vinterluckorna monterade så är ett av problemen som uppstår att frysdelen inte funkar tillfredsställande.
Det finns ju en hel del modeller av kylskåp till att börja med.... Många äldre men även nyare som bara är ett kylskåp med ett frysfack där det får plats lite glass några biffar m.m. Eller den varianten med ett separat frysskåp över själva kylskåpet.
Problemet är att termostaten endast sitter i kylskåpet och frysfacken bara hänger med "på köpet" i båda fallen och blir nedkylda när kylskåpet kallar på kyla.
Utan vinterluckor och totalt utkylt utrymme bakom kylskåpet som kyler ner skåpet genom bakstycket så är kylskåpet så kallt att det sällan eller aldrig behöver gå igång för att kyla ner sig, och följden blir att frysfacken aldrig får kyla och är alltså inte frysfack längre utan till slut har samma temp som kylskåpsdelen.
Om man har svårt att hålla kylan i frysfack även med vinterluckor, så är bästa medicinen mot det att öppna kylskåpsdörren så det blir varmt i kylen och termostaten kallar på kyla och nedkylningen hoppar igång och därmed kyler frysfacken.
Samma problem finns i många ouppvärmda sommarstugor på vintern där man har en kombi kyl/frys igång med sommarens bär och svampskörd i frysen på kombiskåpet.
Om skåpet är av den enklare varianten med endast en kompressor så har man även här en termostat endast i kylskåpet och frysen hänger bara med när kylskåpet kallar på kyla. följden blir att när det är kallare än ca. +5° i sommarstugan så går inte kompressorn alls och efter några dygn så är även frysen i samma temperatur som kylen och sommarstugan. Till våren när värmen har kommit tillbaka och man åter kollar läget så är kylen +5° och frysen -20° som vanligt men innehållet är oätligt efter kanske åtskilliga upptiningar och återfrysningar under vintern alla gånger tempen i stugan varit under kylskåpstermostatens +5°.
Så där krävs ett kombiskåp med två kompressorer, en för kylen och en för frysen med var sin termostat om maten i frysdelen skall vara säkrad. (Eller en separat frys naturligtvis.)
På samma sätt så blir en frysdel för varm i gasolskåp om kylskåpsdelen blir tillräckligt avkyld av bakstycket med iskall luft i utrymmet bakom. Så om frysdelen i campingfordon blir för varma i ett uppvärmt fordon så öppna kylskåpsdörren ett tag så kyldelen blir varm och skåpets nerkylning startar, och då också kyler ner frysdelen.
M.v.h. JANKRO.