• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Kretskort

Janeri

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
37944
Medlemskap
2024
Är det någon som har kopplingsschema på kretskort till truma 6002 eh Värmefläkten startar inte / Janeri
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Installationshandböcker finns ju på nätet, men inte kopplingsscheman.
Pannan har två fläktar, en för primärluft, dvs luft till förbränningen, gaslågan.
Så tänder den och skapar varmvatten är den fläkten ok.
Den större fläkten sekundärluftfläkten blåser in varmluft i husdelen.

Jag tolkar det som att det är sekundärluften som inte går.
Klart man kan misstänka kretskortet, men felet kan även vara själva fläkten.
den är lätt att ta bort, och provköra .
Två stora skruvar ovanpå pannan lossar hela fläkthuset som sen går att lyfta upp.
Nedre fästet är en pinbult bara.
En sladdkontakt kopplar los hela fläkthuset.
Väl losstagen kan man provköra fläkten med 12 V, har du ett labbaggregat kan man prova med lägre spänning för att se att den klarar att gå med både lågt och högt varvtal.
Oavsett om det är fel på fläktmotorn lönar det sig at göra ent från damm i fläktpropellern, och hela fläkthuset, samt mycket viktigt, smörja lagren på motorn.
Går motorn lär felet vara på kretskortet då.....

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Om fläkten går för tungt, drar den för mycket ström, och i värsta fall kan den göra att något på kortet går sönder, exvis den transistor som driver fläkten.
Därför är det aldrig fel att göra operationen med att ta ut fläkten rengöra och smörja lagren. Förhoppningsvis kan det göra att det inte blir mer skador på kortet.
Men återstår att se vad felsökningen av kortet kan leda till.

Själv skulle jag börja med en omlödning.

Sekundärluftfläkten har glidlager och behöver lite olja , men kan gå mer än 10 år. men beroende på hur mycket den går oxo...

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om fläkten går för tungt, drar den för mycket ström, och i värsta fall kan den göra att något på kortet går sönder, exvis den transistor som driver fläkten.
Därför är det aldrig fel att göra operationen med att ta ut fläkten rengöra och smörja lagren. Förhoppningsvis kan det göra att det inte blir mer skador på kortet.
Men återstår att se vad felsökningen av kortet kan leda till.

Själv skulle jag börja med en omlödning.

Sekundärluftfläkten har glidlager och behöver lite olja , men kan gå mer än 10 år. men beroende på hur mycket den går oxo...

Roysan
Bra tips. Vilken olja är den bästa att använda?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vi talar om glidlager, en sådan här motor har glidlager, som består av en bussning av zintrad bronslegering, dvs en form av metallskum.
Axeln på motorns rotor är polerad för att inte slit på lagermetallen.
Smörjningen, som ibland kallas för "evighetsmörjning", sker genom att den zintrade metallen suger upp och håller olja.
Beroende på oljekvalitet kan "evigheten" vara allt från några år till 25 år.
Har det torkat ihop så motorn går mycket trögt, får man hålla på ett tag med oljedroppar så att lagerbusningen suger upp ny olja.
I värsta fall får man ta isär motorn se till att axeltapparna är spegelblanka, polervax och polertrissa finns Biltema.
Lagerbussningarna kan då endera lösas upp med lösningsmedel, eller kokas i ny olja.
Vanligen räcker lite olja där axlarna går in.
Tar man av fläktrotorn så går det lättare att komma åt främre axeln och lagret.
Mät upp hur långt in på axeln fläktrotorn satt så den går att montera på samma sätt.
Fläktrotorn skall i diskbaljan för att bli helt ren från damm.

Med dessa åtgärder minskar man elförbrukningen vilket kan vara viktigt om man kör värmen på batteri under höstens kalla nätter.

En motor som låter sig börja gå trögt, och kanske låta illa får kortare liv och det kan vara vårt att få tag på en ny.... '

Samma sak gäller kupefläkten.

Primärfläkten i Truman är kullagrad.
Man ser den om man tar ut den stora fläkten, och kan känna på dessa bakre del för att förvisa sig om att den går lätt.

de
Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en tråd som handlar om varvtalsstyrning av fläkt och trasigt kretskort.
Tony lagade kretskortet.

 
Toppen