• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingspedalen slutade fungera (hål i den lilla bälgen)

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Jahapp! Norra Spanien, på väg till Andorra. Kopplingen klappar ihop. Tydligen en spricka i den lilla bälgen som håller trycket i pedalen.
Pedalen sjunker ner till botten och är helt utan funktion. Det går inte att växla längre.

Inte billigt! 1921 € kostar reparation. Plus 80 € för hotell i väntan på reparation.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Verkstaden fick tillochmed plocka ut växellådan för att komma till den lilla trasiga saken som måste bytas.

front.jpg

Vi får se om försäkringsbolaget kompenserar oss för utläggen.
Förmodligen inte.

Jag håller er informerade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ni verkar ju i alla fall hittat en verkstad som vet vad och hur de skall göra om det kan vara någon tröst, som man kanske inte tänker på när det stökar till sig......... Ja slavcylindern har de placerat bra nu för tiden, från förr tio minuters arbete till nu halvslakt av bilen, men Fiat är inte ensamma om den "finurliga" konstruktionslösningen.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Någonstans måste man ju börja när man bygger bilen.

Trist att det är runt slavcylindern som allt är uppbyggt.

Pålle

Ja Fiat har väl alltid börjat med någon liten detalj som de lagt mitt på ett tomt golv och sedan byggt vidare från. På första generationens Ducato började de ju med att placera packboxen till ingående axeln i växellådan ensam på golvet och byggde vidare därifrån.

M.v.h. JANKRO.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
"Vi får se om försäkringsbolaget kompenserar oss för utläggen.
Förmodligen inte.
"

Folksam svarar.jpg

Nähepp, ni pröjsar inte en krona! Och här har man betalat för helförsäkring i många år helt i onödan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
"Vi får se om försäkringsbolaget kompenserar oss för utläggen.
Förmodligen inte.
"

Visa bilaga 233776

Nähepp, ni pröjsar inte en krona! Och här har man betalat för helförsäkring i många år helt i onödan.
Trist. Kolla om du har rätt till stilleståndsersättning. Det brukar vara X kronor/dygn.
Jag fick det när min personbil hade gått sönder. Maskin skadeförsäkringen hade löpt ut precis som din. 100kr/dygn betalades ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej...
Tack för den kommentaren.
Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt din upprördhet, du har en försäkring där maskinskadedelen gäller 8 år, och din bil är ju uppenbarligen
äldre än så. Då gäller ju inte den delen av försäkringen, allt enligt överenskommelsen med bolaget?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Maskinskada har man väl också om man "bara" har halvförsäkring på nyare bilar har jag läst om, så helförsäkringsdelen är ju bara till för "krock"skador som du själv är vållande till på din egen bil.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen