håkansson2
HBK Medlem
Då har vi åkt lite i vår nya Knaus VAN TI PLUS 650 MEG 4X4 (den har faktiskt ett så långt modellnamn), byggd på en MAN. Årsmodell 2021. Storlek 220x700 cm.
Funderar lite över vad det är vi köpt och vad vi sålt. Blev det bättre eller sämre jämfört med vår Hymer 674/Fiat 2012? Storlek 234x740 cm.
Om vi börjar längst fram och lyfter på huven. Imponerande! Man kan använda båda händerna om man byter glödlampor i MAN, hur det är med Fiat vet vi.., dessutom ser man tydligt marken under bilen, nästan som i en gammal Amazon. Detta utrymme kan kanske förklaras till en del med att hyttdelen är något längre än Fiats variant och de 40 cm kortare bil kan tyckas lite men en något längre bildel tar ytterligare någon dm av boutrymmet.
Motorn är på 2 liter med 177 hkr och åttastegad automatlåda som är bra mycket kvickare än Fiat 2,3 148 hkr med manuell låda. Markant skillnad i uppförsbackar och vid omkörningar. Totalvikten på Hymern 4,25 t och MAN 4 ton.
Bilen skall vara samma som VW Crafter och på fråga om det är VW:s motor med kamrem och deras dubbelkopplingslåda eller en ”riktig” automat. Försäljaren visste inte och hänvisade till en annan kille som skulle gå igenom bilens alla funktioner vid leverans. Han verkade i sin tur knappt förstå frågan. (Å andra sidan påstod han att krockcensorn i gasolskåpet bara var en reduceringsventil...). En tredje kille visste inte heller men skulle återkomma och gav per e-post efter några dagar beskedet att bilen har kamrem som skall bytas efter, hör och häpna, 200 000 km och inga år angivna. Detta styrktes med de serviseprotokoll som används fram till nämnda km där ingen kamrem nämns och inget annat heller som rör kammens drivning; å andra sidan står det heller inget om att den verkligen SKALL bytas vid 200 000km.
Har skrivit ut hela det brevet och filen.
Växellådan skulle vara en ”riktig” hydraulisk låda ”och inte en robot som Fiat haft”. Nåja, nu var det ju VW:s dubbelkopplingslåda jag jämförde med och inte en lådkonstruktion som Fiat gett upp med. Svaret känns lite flytande... Får forska vidare om detta på annat håll.
Jag upplevdes kanske som en konstig kund som ställde frågor om ett objekt jag skulle betala en mille för.
MAN har ca 40 cm kortare hjulbas, detta i kombination med ett något bättre utslag på hjulen ger en helt fantastisk svängradie. Dessutom har den fyrhjulsdrift som kanske är lite overkill men ändå bra att ha (har haft 4x4 på mina personbilar i närmare 20 år).
Så var det volymer: Ingen hade en aning om något. Jag har senare kommit fram till att det skall vara 75 liter diesel, och ungefär samma i vatten/gråvattentankarna men är osäker. Ganska lite på en fyratons bil kan tyckas. En klar försämring mot Hymerns 90, 113, 90 liter. Klart plus för Hymer.
Det elektriska fyller väl sin funktion även om det inte finns en Schaut i Knaus. Någon svensk manual över detta finns inte, ingen annan heller. Instruktionsboken säger väl i stort sett att batteriet kan ta slut om man använder för mycket utan laddning, samt en massa varningar och utropstecken.
I Hymer fanns en Schaut dit allt var kopplat, samt en svensk Manual.
Garaget är trängre i Knaus: 15-20 cm kortare i färdriktningen och den smalare bilen tar också ca 15 cm men höjden är 10-15 cm mer i Knaus.
Gasoltuberna ligger på släde i Knaus medan Hymer hade tuberna i bredd. Båda varianterna fungerar med en klen rygg.
Överhäng ca två meter på båda men Hymer lägre. Det var spännande att köra på en färja eller över broarna över Göta kanal. Knaus är högre i och med den drivande bakaxeln och har dessutom luftfjädring bak som kan höja bakdelen något. Klart plus för Knaus som dessutom är utrustad med en ypperlig backkamera.
På insidan saknar vi skoskåpet till höger innanför dörren i den lilla soffan som Hymer hade. Den soffan finns inte i Knaus. Inte heller den 40 cm breda fullhöjdsgarderoben. Köket är litet med två gasolplattor mot Hymers tre. Vi saknar också ett 10 cm brett utdragbart högskåp för diverse som hör till kök och matlagning. Knaus har å andra sidan två utdragbara lådor under köket som rymmer mycket men man får flytta sig åt sidan om man skall dra ut dem helt. 15 cm på bilbredden märks.
Höga långbäddar i båda. Hymerns kunde lyftas i sin helhet för att komma åt garderoberna under. I Knaus lyfts bara den del som är över garderoberna där den ena är bra mycket mindre för gasolkofferten tar en del där.
Och så har vi hygienutrymmet. Något trängre i Knaus men i stort jämbördiga förutom då det gäller toastolen. Hymerns fungerade, hade dessutom utsug via filter ner under bilen. Knaus däremot: Locket faller ned och holken är alldeles för grund. Den måste vara konstruerad av en kvinna! Där sätter jag mig inte gärna men ibland måste man.
Alde vattenburen värme i båda, Knaus saknar dock värmeväxlaren mot motorn och har elvärme i golvet istället för Hymerns vattenburna.
Den något smalare hytten i Knaus märks inte mycket. Vända stolarna går bra sedan man lärt sig hur man skall göra. Hymerns stolar var bredare och lite mer fåtölj än de i Knaus. Kanske lite mindre och färre handskfack i Knaus men fler småfack.
USB-uttag finns ett vid sittgruppen och ett mellan sängarna. Framme i hytten fanns två från början men de försvann då man satte klockorna till luftfjädringen där. Hymer hade inga från början. 12 v cigg-uttag fanns gott om i Hymer redan från början. Knaus hade inget förutom de två jag beställde vid leveransen i bodelen. Framme i hytten har MAN monterat ett på högersidan med konstant spänning och det går åt till min GPS. Skall försöka montera ett över tändningen på vänstersidan också.
I förarmiljön är det främst MAN:s farthållare jag njuter av, kan stega upp eller ner i 10-kilometerssteg och att sätta på den kräver bara ett litet tryck. Nu slipper jag rycka i fel spak när jag försöker sätta på blinkern.
Och på radion kan jag ändra volymen via ratten och behöver inte längre en codriver till det. Dessutom fungerar radion utan att skrapa nästan hela tiden.
Att köra så vinner MAN stort även om den drar 1,5–2 dl mer/mil enligt färddatorerna. A-stolparna skymmer inte så mycket som de gjorde i Fiat. Dessutom kan jag stå still framför trafikljus utan att behöva lägga mig över ratten för att se när det slår om.
Knaus är allmänt mjukare men kan vara lite ostadig om man kör om en lastbil på motorväg, det går att kompensera något med luftfjädringen. Bra mycket tystare är den också. Så här vinner som sagt MAN men något skall ju ha hänt under de nio åren som skiljer mellan bilarna.
Att bo i är den större Hymern helt klart att föredra, den känns mer stabil och verkar bättre genomtänkt. Vill man ha en mindre bil så får man räkna med mindre utrymmen. Allt handlar om anpassning.
Sammantaget är vi dock övertygade om att detta blir bra.