Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det låter som det men vad kan man göra åt det. Motioner växlarna eller smörja på något sätt.Det kan ha bildats rost på splinesen på ingående axel och lamellcentrum.
Detta medför i så fall att lamellen inte kan glida undan svänghjulet och kopplingen draggar då lite.
På frammåtväxlar kan synkroniseringen övervinna detta, men på den osynkroniserade backen blir det skorrande.
Men, som med all fjärrdiagnos baserat på två meningar och en fråga blir det bara en realsistisk gissning,
Det låter som det men vad kan man göra åt det. Motioner växlarna eller smörja på något sätt.
Eller plocka ner lådan
OkHej om det nu är det felet, vilket verkar mycket troligt..... och man har tur och det finns någon mindre öppning i svepet/kåpan över kopplingen, så kan det gå att smörja med någon böjd metallpinne och en tuss med lite smörjmedel på i spetsen, och helst även en sådandär fiberkamera med böjlig axel.
Smörja därinne är något som man absolut inte skall göra om man inte är 110% säker på att man vet var man skall placera smörjan, så därför lämnar jag helst ingen närmare beskrivning tyvärr. För om man vet hur det funkar därinne så vet man var den lilla krypsmörjningen som kan hjälpa skall ske, och vet man inte exakt var för bl. a. urtrampningslagret kan vara i vägen så är det tyvärr bäst att låta bli den varianten.
Det kan ju tyvärr också vara en fjäder som är av om det är en solfjäderkoppling i bilen, men ändå mest troligt att det "bara" kärvar.
Beroende på årsmodell om det är en Fiat så kan det även finnas ett stödlager i mitten på svänghjulet till växellådsaxeln som kärvar, som också ger samma fel.
Men kör ett tag så det blir varmt och kanske släpper. Om det plötsligt blir helt hopplöst att lägga i backen så kan du stänga av motorn och lägga i backen, samt då starta motorn igen med backen i och nertryckt koppling.
M.v.h. JANKRO.
Hejsan igen, som vanligt med en del frågor som dör ut, är vi nog många som undrar om det har löst sig för dig och om det lossnade av sig självt eller om det behövdes stor insats. Kan vara bra att veta för ev. framtida liknande problem.