• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Handbroms vajern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Min husbil har ett Alko chassi och dubbel bakaxel,
Tyvärr måste jag nog byta handbroms vajern på alla fyra bakhjulen ..
Har kollat lite på autodoc men blir osäker på om de passar...
Kanske någon vänlig medlem här vet lite mer.
Fiat ducato 2005 tdj2,8 och chassi 244 (tror jag det är)
 
Lösning
Jag har funderat över varför har dessa vajrar ingen smörjnippel... Kan det bero på att man är rädd för att fettet skall komma i bromsarna.?
Hejsan, ja det är nog mest för att det inte skall komma ut (om du nu tänker på fettnippel) fett inne i handbromstrumman. Man har ju ingen aning om hur mycket man kan pumpa innan det spritsas ut fett mellan vajern och höljet inne i trumman . Om det dessutom är smörjt innan så måste ju det gamla fettet ut ur vajern vartefter det nya fettet pumpas in, så det är inte praktiskt möjligt och skulle nog medföra rätt hala bromsytor och ställa till med problem tidigare än rosten gör, som dock dröjer kanske bortåt tjugo år eller så. Det behövs inte mycket fett och inte olja heller innan det börjar att...

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Klassiskt problem, mycket stillastående ovanför fuktiga miljöer, finns väl inget värre än stillastående bil över våta gräsmattor eller fuktigt grus!
Jag förstår ditt problem! Det kommer att bli dyrt! Jag har svårt att tänka mig hur fett från vajrarna skall kunna leta sig in till bromsbeläggen!?!
Själv har jag lärt mig med åren, den dyra vägen. Numera håller jag kablarna feta invändigt med krypolja (alt. tunn vaselin eller vaxlösning) och utvändigt med min egen blandning av trätjära och terpentin som hela bilens botten behandlas (besprutas) med, har ingen rost nånstans! Det skall göras nu under sommaren, inför höstens resa till Grekland. Mycket att göra innan man vågar åka iväg med våra gamla kära snäckskal!:)
:bye:Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Klassiskt problem, mycket stillastående ovanför fuktiga miljöer, finns väl inget värre än stillastående bil över våta gräsmattor eller fuktigt grus!
Jag förstår ditt problem! Det kommer att bli dyrt! Jag har svårt att tänka mig hur fett från vajrarna skall kunna leta sig in till bromsbeläggen!?!
Själv har jag lärt mig med åren, den dyra vägen. Numera håller jag kablarna feta invändigt med krypolja (alt. tunn vaselin eller vaxlösning) och utvändigt med min egen blandning av trätjära och terpentin som hela bilens botten behandlas (besprutas) med, har ingen rost nånstans! Det skall göras nu under sommaren, inför höstens resa till Grekland. Mycket att göra innan man vågar åka iväg med våra gamla kära snäckskal!:)
:bye:Julian
Okey.... En sak är då säker.... Jag kommer att känna doften från er, långt innan jag får syn på er... :swoon:
:twitcy:;)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.440
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Okey.... En sak är då säker.... Jag kommer att känna doften från er, långt innan jag får syn på er... :swoon:
:twitcy:;)
Det har du väl inte gjort tidigare? Jag har gjort så sedan jag köpte husbilen, luktar inget när det väl har torkat.
Varje år hör jag besiktningsmannen från gropen: "Helt fantastiskt, den är bättre än ny!":applaus::D
Ovanför vattenlinjen ser husbilen ut som fan (du vet!), men vem bryr sig, jag är pragmatiker! Den bromsar bra i.a.f.:cool:
:bye:Julian
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har funderat över varför har dessa vajrar ingen smörjnippel... Kan det bero på att man är rädd för att fettet skall komma i bromsarna.?
Hejsan, ja det är nog mest för att det inte skall komma ut (om du nu tänker på fettnippel) fett inne i handbromstrumman. Man har ju ingen aning om hur mycket man kan pumpa innan det spritsas ut fett mellan vajern och höljet inne i trumman . Om det dessutom är smörjt innan så måste ju det gamla fettet ut ur vajern vartefter det nya fettet pumpas in, så det är inte praktiskt möjligt och skulle nog medföra rätt hala bromsytor och ställa till med problem tidigare än rosten gör, som dock dröjer kanske bortåt tjugo år eller så. Det behövs inte mycket fett och inte olja heller innan det börjar att bli halt i bromsförmågan, och det går i princip inte att tvätta bort smörja från bromsbeläggens porösa material.
Den största fienden är nog att om det nöts hål på plasthöljet så vatten kommer åt det metallspunna höljet, och även när gummidamaskerna som tätar i vajrarnas ändar går sönder så börjar förfallet.
Om plasthöljet börjar spricka sönder så kan man rädda det med krympslang med lim som finns på metervara, som ett nytt skyddslager om det inte gått för långt med rosten redan. Om man räknar med att ha bilen länge så kan man förebygga nya bromsvajrar med ett lager krympslang med lim från början, eller i alla fall på de ställen vajern är fäst i hållare som håller den på plats, men där brukar det finnas plasthylsor som skyddar.
Men å andra sidan sett, hur skulle det gå med reservdelsförsäljningen om allt skulle vara maxat för att hålla så länge som möjligt.
Man får nog räkna med att när det börjar bråka så är det lugnast och enklast för kropp och själ att byta ut skrotet för det är ingen evighetsprodukt.
En bra bromsvajer till en personbil kan man ju få för några hundralappar och även belägg med monteringssats, till tyvärr skillnad från ALKO vajrar och tillbehör.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Lösning

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det har du väl inte gjort tidigare? Jag har gjort så sedan jag köpte husbilen, luktar inget när det väl har torkat.
Varje år hör jag besiktningsmannen från gropen: "Helt fantastiskt, den är bättre än ny!":applaus::D
Ovanför vattenlinjen ser husbilen ut som fan (du vet!), men vem bryr sig, jag är pragmatiker! Den bromsar bra i.a.f.:cool:
:bye:Julian
Ha ha.... Jag har bara inte velat gör dig ledsen om jag skulle sagt att husbilen luktar tjära... :eek:




Bara skojar.... :twitcy: .......... Men wovi brukar lukta er på långt avstånd ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.627
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hejsan, ja det är nog mest för att det inte skall komma ut (om du nu tänker på fettnippel) fett inne i handbromstrumman. Man har ju ingen aning om hur mycket man kan pumpa innan det spritsas ut fett mellan vajern och höljet inne i trumman . Om det dessutom är smörjt innan så måste ju det gamla fettet ut ur vajern vartefter det nya fettet pumpas in, så det är inte praktiskt möjligt och skulle nog medföra rätt hala bromsytor och ställa till med problem tidigare än rosten gör, som dock dröjer kanske bortåt tjugo år eller så. Det behövs inte mycket fett och inte olja heller innan det börjar att bli halt i bromsförmågan, och det går i princip inte att tvätta bort smörja från bromsbeläggens porösa material.
Den största fienden är nog att om det nöts hål på plasthöljet så vatten kommer åt det metallspunna höljet, och även när gummidamaskerna som tätar i vajrarnas ändar går sönder så börjar förfallet.
Om plasthöljet börjar spricka sönder så kan man rädda det med krympslang med lim som finns på metervara, som ett nytt skyddslager om det inte gått för långt med rosten redan. Om man räknar med att ha bilen länge så kan man förebygga nya bromsvajrar med ett lager krympslang med lim från början, eller i alla fall på de ställen vajern är fäst i hållare som håller den på plats, men där brukar det finnas plasthylsor som skyddar.
Men å andra sidan sett, hur skulle det gå med reservdelsförsäljningen om allt skulle vara maxat för att hålla så länge som möjligt.
Man får nog räkna med att när det börjar bråka så är det lugnast och enklast för kropp och själ att byta ut skrotet för det är ingen evighetsprodukt.
En bra bromsvajer till en personbil kan man ju få för några hundralappar och även belägg med monteringssats, till tyvärr skillnad från ALKO vajrar och tillbehör.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro...

Det är alltid lika trevligt att läsa dina "vetenskapliga" svar...
Men ibland är det bara så himla skönt att få skriva av sig frustrationen över hur saker och ting fungerar / fungerar ej..

Sen en annan sak.. Hade inte gud använt begagnade delar den dag då han skapade mig, så hade jag själv fixat dessa problem.... Nu vågar man ju knappast släppa en fis.... För rädslan att få ont i ryggen :twitcy:

;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.894
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Jankro..

Sen en annan sak.. Hade inte gud använt begagnade delar den dag då han skapade mig, så hade jag själv fixat dessa problem.... Nu vågar man ju knappast släppa en fis.... För rädslan att få ont i ryggen :twitcy:

;)

Hej, nej det finns inget mer frustrerande än när viljan, intresset och kunskapen finns, (och kanske även ekonomiskt tänkande med "gratis" egenarbete) men då tyvärr inte kroppen har samma uppfattning om hur "kul" det skulle kunna vara.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Toppen