Gösta Evén
HBK Medlem
Dag 1 måndag 29 november 2021.
Kl 06.40 lämnar jag Lottie efter en mycket trevlig långhelg i Tyresta Nationalpark och i Lotties lägenhet i Liljeholmen i Stockholm.
Min lägenhet i Västerås lämnade jag i torsdags. Nu skall färden gå söderut till Spanien och förhoppningsvis även till Marocko i januari, om de släpper in turister då.
När jag kommer till min HB så upptäcker jag att gasen är slut, enligt displayens gula varningstriangel. Hur kan det komma sig. Jag fyllde ju på ny lpg i Enköping i torsdags. Endas natten till fredag var värmen på till ca 21 grader. Resten av nätterna var värmen inställd på ca 8 grader. Så det kan ju inte ha gått åt 20 liter.
Jag går därför ut till gas-skåpet. P 11:s utsida visar frost på nedre delen. Vilket jag tolkar som att där finns det gas. Men tydligen är trycket inte så starkt att värmepaketet kan starta.
Vad har hänt?
Jag stänger av huvudkranen till P 11:n och trycker in slangbrottsventilen till lpg - flaskan samt den lilla gröna knappen, som jag tror är "krocksensorn". Går in igen och startar om Aldedisplayen samt höjer upp inställningen till värmen. Går ut och lägger en hand på avgasröret för att kolla om värmen har startat. Vilket den har.
Förmodligen så hade slangbrottsventilen stängt av sig när lgp flaskan fylldes i Enköping. För den var inte helt tom eftersom det endast gick i 17 liter mot 20 liter gången före. Märkligt är det i alla fall. Men som tur var så var P 11:n helt full då. Så jag hade alltså en nästan tom P 11:a och en full lpg. Tanken var ju att det skulle vara tvärtom.
Ja ja, så kan det tydligen bli. Ingen skada skedd, men jag blev mycket förvånad.
Nu påbörjar jag färden söderut.
Stannar först vid Preem i Enköping för diesel och färskvatten sen i Tornby handelsområde i södra Linköping för att handla lite på Maxi. Därefter fortsätter jag till stugan i Gammalkil, ca tre mil söderut. Här kopplar jag in 230 v extern el. Går in i stugan för att sätta upp en friskluftsventil.
EZA displayen visar inte att det har kommit in extern el samt att den visar endast 48 % batterikapacitet, vilket måste vara fel. Jag startar om displayen och då visar den 99 % batterikapacitet men visar även tre siffror i bredd där det endast brukar vara en siffra. Så jag trycker på knappen för att starta om displayen. Men nu lyckas jag inte start om. Det är helt svart. Jag försöker upprepande gånger. Utan att lyckas.
Så jag ger upp.
Efter lunch, som jag lagar på 220 v, hämtar jag lite saker i garaget på tomten för att lasta in i HB:s garage. Tar fram min kompressor för att kolla luften i samtliga däck. Några behöver påfyllning. Ventilen i cykelns backdäck åker in och jag kan därför ej fylla in mer luft.
Googlar fram en cykelverkstad i Linköping och kör dit för att få hjälp. Mannen sätter på en ventilförlängare och drar ut ventilen en bit och lyckas därmed få in luft. Gjort på några minuter och ville ej har betalt. Verkligen en fin service.
Försöker att boka en färjebiljett på Finnlines via HBK. Men det går ej för de accepterar inte mitt postnummer. Ändrar adressen till Täby, där jag var skriven innan flytten till Västerås. Då gick det att komma vidare. Men tog stopp vid betalningen. Inget av mina två kreditkort funkade. Ringer supporten på Finnlines, men de stängde redan kl 16. Så jag får fortsätta i morgon.
Ringer till Lottie och ser på tv på kvällen. Riksdagen har nu återigen röstat / släppt fram en kvinna till statsministerposten. Det blev mycket politik på tv.
Körde 27,2 mil.
Dag 2 tisdag
Morgon - tv har mycket politik tal. Idag skall det bli skiftelsekonselj på slottet.
Jag gör mig iordning för att åka vidare. Lämnar tomten vid niotiden. Kör till Forsbergs för att få hjälp med EZA - displayen.
Efter ca tio minuters arbete lyckas en man få igång EZA - displayen. Jag behövde inte betala något för de tog aldrig in HB:n i verkstaden utan fixade till det på p - platsen. Verkligen fin service - trots att jag ej är stamkund där.
Nu kan jag verkligen köra söderut.
Stannar på en rastplats för lunch och för att ringa till Finnlines för att få hjälp med bokningen. Betalningen fick bli över telefon. Jag hade ju ett ordernr sedan igår som hon kunde använda. kostnad ca 1270 för dagtur med hbk rabatt på 25 %. Att resa med kl 22 färjan är ca 1700 kr dyrare, men då ingår naturligtvis en hytt. För på den turen har vi ingen rabatt.
I natt sov jag vid incheckningen till färjan.
Körde 43,9 mil.
Dag 3 onsdag.
Kl 08 går jag in i terminalen för att få mina papper för att kunna köra ombord.
Nu sitter jag i matsalen och skriver detta efter att ha intagit en brunch för 8,50 euro.
Vi skall komma till Travemunde kl 19 är det tänkt. Jag fortsätter då till Citti Markt i Lubeck för att sova på deras stora parkeringsplats, utan avgift.
Fortsättning följer.
Kl 06.40 lämnar jag Lottie efter en mycket trevlig långhelg i Tyresta Nationalpark och i Lotties lägenhet i Liljeholmen i Stockholm.
Min lägenhet i Västerås lämnade jag i torsdags. Nu skall färden gå söderut till Spanien och förhoppningsvis även till Marocko i januari, om de släpper in turister då.
När jag kommer till min HB så upptäcker jag att gasen är slut, enligt displayens gula varningstriangel. Hur kan det komma sig. Jag fyllde ju på ny lpg i Enköping i torsdags. Endas natten till fredag var värmen på till ca 21 grader. Resten av nätterna var värmen inställd på ca 8 grader. Så det kan ju inte ha gått åt 20 liter.
Jag går därför ut till gas-skåpet. P 11:s utsida visar frost på nedre delen. Vilket jag tolkar som att där finns det gas. Men tydligen är trycket inte så starkt att värmepaketet kan starta.
Vad har hänt?
Jag stänger av huvudkranen till P 11:n och trycker in slangbrottsventilen till lpg - flaskan samt den lilla gröna knappen, som jag tror är "krocksensorn". Går in igen och startar om Aldedisplayen samt höjer upp inställningen till värmen. Går ut och lägger en hand på avgasröret för att kolla om värmen har startat. Vilket den har.
Förmodligen så hade slangbrottsventilen stängt av sig när lgp flaskan fylldes i Enköping. För den var inte helt tom eftersom det endast gick i 17 liter mot 20 liter gången före. Märkligt är det i alla fall. Men som tur var så var P 11:n helt full då. Så jag hade alltså en nästan tom P 11:a och en full lpg. Tanken var ju att det skulle vara tvärtom.
Ja ja, så kan det tydligen bli. Ingen skada skedd, men jag blev mycket förvånad.
Nu påbörjar jag färden söderut.
Stannar först vid Preem i Enköping för diesel och färskvatten sen i Tornby handelsområde i södra Linköping för att handla lite på Maxi. Därefter fortsätter jag till stugan i Gammalkil, ca tre mil söderut. Här kopplar jag in 230 v extern el. Går in i stugan för att sätta upp en friskluftsventil.
EZA displayen visar inte att det har kommit in extern el samt att den visar endast 48 % batterikapacitet, vilket måste vara fel. Jag startar om displayen och då visar den 99 % batterikapacitet men visar även tre siffror i bredd där det endast brukar vara en siffra. Så jag trycker på knappen för att starta om displayen. Men nu lyckas jag inte start om. Det är helt svart. Jag försöker upprepande gånger. Utan att lyckas.
Så jag ger upp.
Efter lunch, som jag lagar på 220 v, hämtar jag lite saker i garaget på tomten för att lasta in i HB:s garage. Tar fram min kompressor för att kolla luften i samtliga däck. Några behöver påfyllning. Ventilen i cykelns backdäck åker in och jag kan därför ej fylla in mer luft.
Googlar fram en cykelverkstad i Linköping och kör dit för att få hjälp. Mannen sätter på en ventilförlängare och drar ut ventilen en bit och lyckas därmed få in luft. Gjort på några minuter och ville ej har betalt. Verkligen en fin service.
Försöker att boka en färjebiljett på Finnlines via HBK. Men det går ej för de accepterar inte mitt postnummer. Ändrar adressen till Täby, där jag var skriven innan flytten till Västerås. Då gick det att komma vidare. Men tog stopp vid betalningen. Inget av mina två kreditkort funkade. Ringer supporten på Finnlines, men de stängde redan kl 16. Så jag får fortsätta i morgon.
Ringer till Lottie och ser på tv på kvällen. Riksdagen har nu återigen röstat / släppt fram en kvinna till statsministerposten. Det blev mycket politik på tv.
Körde 27,2 mil.
Dag 2 tisdag
Morgon - tv har mycket politik tal. Idag skall det bli skiftelsekonselj på slottet.
Jag gör mig iordning för att åka vidare. Lämnar tomten vid niotiden. Kör till Forsbergs för att få hjälp med EZA - displayen.
Efter ca tio minuters arbete lyckas en man få igång EZA - displayen. Jag behövde inte betala något för de tog aldrig in HB:n i verkstaden utan fixade till det på p - platsen. Verkligen fin service - trots att jag ej är stamkund där.
Nu kan jag verkligen köra söderut.
Stannar på en rastplats för lunch och för att ringa till Finnlines för att få hjälp med bokningen. Betalningen fick bli över telefon. Jag hade ju ett ordernr sedan igår som hon kunde använda. kostnad ca 1270 för dagtur med hbk rabatt på 25 %. Att resa med kl 22 färjan är ca 1700 kr dyrare, men då ingår naturligtvis en hytt. För på den turen har vi ingen rabatt.
I natt sov jag vid incheckningen till färjan.
Körde 43,9 mil.
Dag 3 onsdag.
Kl 08 går jag in i terminalen för att få mina papper för att kunna köra ombord.
Nu sitter jag i matsalen och skriver detta efter att ha intagit en brunch för 8,50 euro.
Vi skall komma till Travemunde kl 19 är det tänkt. Jag fortsätter då till Citti Markt i Lubeck för att sova på deras stora parkeringsplats, utan avgift.
Fortsättning följer.
Senast ändrad: