Lasse kula
HBK Medlem
Burstner har höjt avgiften för fuktkontroll för nya husbilar 150%.Betalade 1000kr 2022,nu kräver dom 2440kr för att den 10-åriga garantin skall gälla.Snacka om inflation.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Med erfarenhet från hur en nära bekant (dotter) blev behandlad av Bürstner vid ett garantiärende på en fabriksny bil, så kan jag meddela att de inte godkände en kontroll utförd av en annan välrenommerad husbilsverkstad. En verkstad som upptäckte rejäla fuktskador, men som inte gick att upptäcka genom Bürstners egna mätningar.Eventuellt skulle man höra med en annan sakkunnig verkstad om pris, det kan väl inte vara monopol på den kontrollen.
Mycket bra sagt....Frågan om träramens vara eller inte vara har ju diskuterats i evigheter. Nordic har haft träram sedan 90-talet och dessa fordon finns fortfarande i trafik och aldrig (som jag blivit informerad om) haft fuktproblem med de fordon som varit inne på årliga fuktbesiktningen. Absolut har Nordic tagit sig an gamla fordon där de fått byta ut reglarna. Av en vän i branchen fick jag berättat att övergången till plastreglar (i husvagnar) hade inget med fuktproblem att göra utan var påtvunget av viktbesparingsskäl. Men tillverkarna kunde ju inte gå ut och säga att deras husvagnar var egentligen otillåtna i trafik med all den eftermonterade extrautrustning som hade lagts till. Därför blev plastreglar ett perfekt marknadsföringstrick som förhindrade fuktskador. Fuktskadorna blir ju till egentligen av otäta fogar (t.ex. pga slarv i tillverkningen) så plastreglarna i sig förhindrar inte fuktinträngning. Lika lite som träreglar gör det...
Fördelen med plastreglar är ju viktbesparingen. Extra viktigt för 3.5T fordonen.
Nog sagt om detta för min del.
Frågan om träramens vara eller inte vara har ju diskuterats i evigheter. Nordic har haft träram sedan 90-talet och dessa fordon finns fortfarande i trafik och aldrig (som jag blivit informerad om) haft fuktproblem med de fordon som varit inne på årliga fuktbesiktningen. Absolut har Nordic tagit sig an gamla fordon där de fått byta ut reglarna. Av en vän i branchen fick jag berättat att övergången till plastreglar (i husvagnar) hade inget med fuktproblem att göra utan var påtvunget av viktbesparingsskäl. Men tillverkarna kunde ju inte gå ut och säga att deras husvagnar var egentligen otillåtna i trafik med all den eftermonterade extrautrustning som hade lagts till. Därför blev plastreglar ett perfekt marknadsföringstrick som förhindrade fuktskador. Fuktskadorna blir ju till egentligen av otäta fogar (t.ex. pga slarv i tillverkningen) så plastreglarna i sig förhindrar inte fuktinträngning. Lika lite som träreglar gör det...
Fördelen med plastreglar är ju viktbesparingen. Extra viktigt för 3.5T fordonen.
Nog sagt om detta för min del.
Ja har man inte byggt upp ett väl fungerande kvalitetsäkrings-system så kan det sluta förfärligt.När man har sett hur hantverksmässigt det ändå byggs på de flesta fabriker? Förstår man ju att kvalitetskontroll det vill säga kontroll att verkligen personen som står med sprutan med tätningsmedel är 100% noggrann och inte missar minsta centimeter! Det är där problemet med otäta karosser ligger! Bortsett från några få misslyckande är ju tätningsmedlen enormt hållbara vilket kmjag kunnat konstatera vid byte av takluckor på 20-25 år gamla fordon! Som en som driver en auktoriserad verkstad för ett av Sveriges stora husvagnsmärken sa....Det värsta som kan hända är att XXX ökar sin försäljning kraftigt på kort tid då de tar in en massa nytt folk på fabriken!
Då valde jag rätt husbilsförsäljare när jag köpte vår Burstner, kontrollen där kostar 0 krBurstner har höjt avgiften för fuktkontroll för nya husbilar 150%.Betalade 1000kr 2022,nu kräver dom 2440kr för att den 10-åriga garantin skall gälla.Snacka om inflation.
Är det verkligen en fuktgaranti och inte en täthetsgarani?Vi har en Chausson och fukttestet vi behöver göra för att garantin ska gälla kostar inget, 7 år gäller fuktgarantin. Vi köpte den ny 2021.
Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gällerÄr det verkligen en fuktgaranti och inte en täthetsgarani?
För fuktigt blir det ju bara av att bo i ett fritidsfordon.
Fukt eller täthetstest är ju bara olika namn på samma sak. Fukt är ju resultatet av otäthet! Inte illa att de nu fått upp garantin till 7 år. Tidigare hade ju alla märke max 5 år. Egentligen ren ynkedom att man kan sälja fordon som i många fall kostar lika mycket som ett hus på många ställen i Sverige och ändå inte ha såpass tilltro till sin kvalitet att man kan lämna åtminstonde 10 års garanti på det mest primära att det man byggt håller ihop.....Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gäller
Ja inte vet jag vad det kallas för, handlaren säger att han gör ett fukttest. Men betydelsen är väl den samma, det är gratis i alla fall under de 7 år garantin gäller
Chausson har 7 års täthetsgaranti på alla sina bilar. Det hade inte skadat med längre garanti med tanke på priset, men plåtisar har nog inte lika lätt att bli fuktiga.Fukt eller täthetstest är ju bara olika namn på samma sak. Fukt är ju resultatet av otäthet! Inte illa att de nu fått upp garantin till 7 år. Tidigare hade ju alla märke max 5 år. Egentligen ren ynkedom att man kan sälja fordon som i många fall kostar lika mycket som ett hus på många ställen i Sverige och ändå inte ha såpass tilltro till sin kvalitet att man kan lämna åtminstonde 10 års garanti på det mest primära att det man byggt håller ihop.....
Vad gäller bil och det mekaniska beror ju mycket på körsträckor och körsätt så det är ju annat!