Hasse P
HBK Medlem
Jag citerar ur MRF:s bilaga
Finansminister Anders Borg öppnade i i en DN-intervju den 5 april för höjd skatt på bensin, med anledning av klimatfrågan.
En bilist i sverige betalar redan i dag 143 öre per kg koldioxid ( 93 öre per kg koldioxid vid bensinpumpen plus en koloxidrelaterad fordonskatt som motsvarar ca 50 öre per kg koldioxid)
FN:s klimatpanel ( IPCC ) visar i sin senaste rapport vilket koldioxcidpris som krävs för att klimatmålen ska nås. Det är ett pris per kg på 15-60 öre till år 2030 och ett pris på 25-120 öre till år 2050.
Svenska bilister betalar alltså långt över den nivån som FN:s klimatpanel bedömmer nödvändig, även på mycket lång sikt.
Betänk då att: Flyget betalar inget, förbrukare av fossilproducerad el betalar inget, massor av företag betalar ingenting.
Ska då en bilist betala FLERA gånger mer en den nivå FN-panelen efterlyser, Jag kan då inte påstå att det är rättvist , med tanke på att alla som lever på jordklotet ska hjälpas åt med klimatfrågan.
Finansminister Anders Borg öppnade i i en DN-intervju den 5 april för höjd skatt på bensin, med anledning av klimatfrågan.
En bilist i sverige betalar redan i dag 143 öre per kg koldioxid ( 93 öre per kg koldioxid vid bensinpumpen plus en koloxidrelaterad fordonskatt som motsvarar ca 50 öre per kg koldioxid)
FN:s klimatpanel ( IPCC ) visar i sin senaste rapport vilket koldioxcidpris som krävs för att klimatmålen ska nås. Det är ett pris per kg på 15-60 öre till år 2030 och ett pris på 25-120 öre till år 2050.
Svenska bilister betalar alltså långt över den nivån som FN:s klimatpanel bedömmer nödvändig, även på mycket lång sikt.
Betänk då att: Flyget betalar inget, förbrukare av fossilproducerad el betalar inget, massor av företag betalar ingenting.
Ska då en bilist betala FLERA gånger mer en den nivå FN-panelen efterlyser, Jag kan då inte påstå att det är rättvist , med tanke på att alla som lever på jordklotet ska hjälpas åt med klimatfrågan.