Matsalamande
FD HBK Medlem
Hur är era erfarenheter av Fiats nya 9 stegs automatlåda.Står just i begrepp att byta min nuvarande husbil
till en med denna.
till en med denna.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
HejHur är era erfarenheter av Fiats nya 9 stegs automatlåda.Står just i begrepp att byta min nuvarande husbil
till en med denna.
Det är enstor skillnad på robot lådan kontra den 9 växlade, du kommer inte bli besvikenHur är era erfarenheter av Fiats nya 9 stegs automatlåda.Står just i begrepp att byta min nuvarande husbil
till en med denna.
Låter som en bra funktion. Sparar bromsar och minskar varmgång och förlorad bromsverkan..Det ända jag upplever är när det går brant nedför vill den inte växla upp, den motor bromsar då på den växeln som är i när det börjar å gå utför.
Vill jag att den ska växla upp måste jag gasa på lite, gasa på i nedförsbacke känns ju så där.
I höstas körde vi ner till Mosel dalen i Tyskland
Och där var det brant nedför när vi kom dit på kvällen i mörkret.
Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?Autostick-läget aktiveras genom att flytta spaken åt vänster. För den sedan framåt och bakåt för att växla. Det valda läget och ilagd växel visas på instrumentpanelens display.
Jag upplever att det är motorbroms endast.
Inte färdbroms för vid långa nedförsbackar får jag gasa på lite så den växlar upp.
Jag skulle nog uppfatta det väldigt irriterande om farthållaren bromsade aktivt i utförsbackar. Om den eventuellt ligger kvar på föregåendeMen fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.
Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
Varför svarar du om du inte gilla automater.Jag skulle nog uppfatta det väldigt irriterande om farthållaren bromsade aktivt i utförsbackar. Om den eventuellt ligger kvar på föregående
växel är förmodligen ok, men att den aktivt använder bromsarna, aldrig! Det kommer å andra sidan aldrig att komma en automatväxlad bil
i min bilpark, jag tycker ju att det är kul att köra bil!
Helt rätt... Är man negativ till några inlägg så borde det vara förbjudet att svara...Varför svarar du om du inte gilla automater.
Varför svarar du om du inte gilla automater.
Jag har haft två helt nya amerikanska Van på 1900-talet ... Båda med farthållare och automatlåda...Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.
Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
Jag har en Skoda Jeti 2015 med farthållare som inte tar den minsta hänsyn till framförvarande fordons hastighet, där får jag hjälpa till. Men, hämtade grus på en en-tons släpkärra (vägde nog lite för mycket när de duttat av en slatt med sin lastmaskin) och jag använde farthållaren på hemvägen. När det rullade på lite för fort i utförsbackarna så växlade lådan faktiskt ned! Jag blev imponerad av den 6-växlade Vw-lådan, åtminstone av detta.Vad jag vet finns det ingen bilfabrikant idag som har en "vanlig" farthållare som "aktivt" håller ner farten till inställd hastighet, det gör bara de som har "aktiv" farthållare med radar (som kan hålla avståndet till bilen framför)