Hejsan, Jag igen
Jag har haft min fiat ducato 1991 (290) 2.5 TD Diesel parkerad utanför huset under vintern.
Och innan jag stängde av den så fungerade bil/motor felfritt.
1 månad senare skall jag starta upp den och den vill inte starta alls, visar sig att batteriet var dåligt så jag byter det.
Men den vill fortfarande inte starta och det är minus grader ute när jag försöker starta, så jag gissar att glödstiftsrelä gått sönder (nytt på gång) så jag testar med startgas och bilen går igång.
Den ryker vitt när den går igång men försvinner efter en stund.. jag provar att köra och den har tappat all kraft, den går knappt att köra.
Så jag byter Bränslefilter och luftfilter och motorn går bättre och starkare.
Men nu till symptomen jag fortfarande har.
1. När jag idag startar bilen tar det en stund att få igång den och man får hålla in gasen max när man startar och sedan går den igång och ett en massa vit rök kommer ut från avgasröret som efter en stund försvinner. Kan detta bero på att glödstiftsreläet är urkopplat och i början blir det en del oförbränd diesel ? (Inga tecken på topplockspackningen allt ser bra ut)
2. När bilen är igång och jag skall köra iväg och man gasar så tar det någon sekund innan bilen varvar tillräckligt dvs lite seg men sedan kör bilen OK men den har fortfarande inte full kraft, när jag kör upp i hastighet och lägger i 5ans växel så kan den inte hålla hastigheten (mellan 80-100kmh).. även när jag kör på 2ans växel har den lite svårt att få upp varven och styrkan.. samma när jag står still och ska iväg så tar det en stund innan den varvar och är lite halvseg, den har tappat kraft markant.
Sedan när jag kommer upp i högre hastighet och skall frikoppla så dör motorn och kommer igång igen när man varvar lite.. men frikopplar man igen så dör den igen.
Och kör man på lägre hastigheter och frikopplar medans man rullar så hör man att motorn är på väg att dö men den dör inte helt men motorn hoppar lite när man frikopplar och då när jag kört en stund och frikopplar och den börjar hoppa så höjs tempen på motorn över "90" strecket som den inte brukar göra.. men kommer man upp i hastighet sen så sänks tempen till normaldrift. Så från att ha fungerat klockrent sen stått still 1 månad till dessa strul.
Så kort och gott:
Jag är ingen bilmekaniker men tar tacksamt emot tips om någon vet vad ovan kan bero på vart jag ska börja kolla på.
Ha det gott
/Bobby
Jag har haft min fiat ducato 1991 (290) 2.5 TD Diesel parkerad utanför huset under vintern.
Och innan jag stängde av den så fungerade bil/motor felfritt.
1 månad senare skall jag starta upp den och den vill inte starta alls, visar sig att batteriet var dåligt så jag byter det.
Men den vill fortfarande inte starta och det är minus grader ute när jag försöker starta, så jag gissar att glödstiftsrelä gått sönder (nytt på gång) så jag testar med startgas och bilen går igång.
Den ryker vitt när den går igång men försvinner efter en stund.. jag provar att köra och den har tappat all kraft, den går knappt att köra.
Så jag byter Bränslefilter och luftfilter och motorn går bättre och starkare.
Men nu till symptomen jag fortfarande har.
1. När jag idag startar bilen tar det en stund att få igång den och man får hålla in gasen max när man startar och sedan går den igång och ett en massa vit rök kommer ut från avgasröret som efter en stund försvinner. Kan detta bero på att glödstiftsreläet är urkopplat och i början blir det en del oförbränd diesel ? (Inga tecken på topplockspackningen allt ser bra ut)
2. När bilen är igång och jag skall köra iväg och man gasar så tar det någon sekund innan bilen varvar tillräckligt dvs lite seg men sedan kör bilen OK men den har fortfarande inte full kraft, när jag kör upp i hastighet och lägger i 5ans växel så kan den inte hålla hastigheten (mellan 80-100kmh).. även när jag kör på 2ans växel har den lite svårt att få upp varven och styrkan.. samma när jag står still och ska iväg så tar det en stund innan den varvar och är lite halvseg, den har tappat kraft markant.
Sedan när jag kommer upp i högre hastighet och skall frikoppla så dör motorn och kommer igång igen när man varvar lite.. men frikopplar man igen så dör den igen.
Och kör man på lägre hastigheter och frikopplar medans man rullar så hör man att motorn är på väg att dö men den dör inte helt men motorn hoppar lite när man frikopplar och då när jag kört en stund och frikopplar och den börjar hoppa så höjs tempen på motorn över "90" strecket som den inte brukar göra.. men kommer man upp i hastighet sen så sänks tempen till normaldrift. Så från att ha fungerat klockrent sen stått still 1 månad till dessa strul.
Så kort och gott:
- Vit rök vid uppstart
- Tappar kraft
- Dör när man frikopplar
- Ökar i temp när man frikopplar
Jag är ingen bilmekaniker men tar tacksamt emot tips om någon vet vad ovan kan bero på vart jag ska börja kolla på.
Ha det gott
/Bobby