Det finns ingen EGR ventil på de här gamla bensin motorerna. Det enda som finns är sluten vevhusventilation.Eftersom den "enkla" reparationen misslyckades har jag nu beställt grejer och mackapärer för 4000kr.
Tycker det verkar som om den här bilen påminner om en båt där man kan hälla hur mycket pengar som helst eftersom det inte finns någon botten.
Men när det känns tungt brukar jag försöka göra ett överslag på helheten och fundera, jag trivs med bilen den är inte så fantastisk som bo bil -än men det finns allt jag behöver till storleken av en van som känns mycket trängre.
Har jämfört med romahome som knappt går att få tag på och inte har samma utrymmen och möjligheter och inte mycket smidigare. Sen att de kostar otroligt mycket mer än de är värda.
Har ju kollat rosten och det som funnits på dörrar är svetsat under verkar den helt bra vilket är ganska underligt med tanke på konstruktionen av trösklarna. Har inte sett någon svetsning heller. De punkterna man hissar bilen i med lyften är utsatta med rost men gick bra att lyfta med.
När man har stora problem med både rost fukt och det mekaniska då är det tungt när jag var ung gick jag på det problemet och jag klev av det innan det kostade pengar.
Jag har nu beställt tvärstagen helt kompletta och för att slippa bråka med spindeln som sitter på kona och kan vara svår att få bort så köpte jag nytt för under 200kr per sida så det är bara att riva bort det gamla och skruva fast det nya. Så det blir helt nytt inget glapp någonstans.
Och fort lär det gå har aldrig sett någon jobba så snabbt.
Sen valde jag att köpa två nya drivaxlar fast det egentligen är bara de yttre damaskerna över drivknuten som är trasig men antagligen har det kommit in sand i knuten som kan vara sliten utan att det märks sen är förmodligen de inre damaskerna dåliga också pga. ålder. Kostnaden att byta damaskerna blir högre än att byta hela drivaxlarna i arbetstid.
Det som sen återstår är problemet med topplockspackningen och där har STANTON tipsat mej om ett medel som man slår i kylarvattnet. Har köpt en ventilkåpspackning och ett bladmått ska justera ventilerna vilket förmodligen inte är gjort på mycket länge numera är ju ventilerna hydrauliska och självjusterande men det är de inte på min bil. Så jag ska ställa ventilerna själv 0,10 mm på insugsventilen och 0,25 på avgasventilen eftersom den går varmare och blir längre när motorn är varm. Samtidigt ska jag känna efter på topplocks bultarna jag lossar ett kvarts varv utan att lyfta på verktyget och sen dra åt det som känns bra kanske totalt ett kvarts varv eftersom det är lösa cylinderfoder och läckan verkar sluta när den blir varm så kan det vara så att fodren blir längre och tätar när de blir varma.
Det behövs förmodligen inte mer för att få motorn helt tät.
Ska läsa in mej lite mer på själva motorn hittar jag en egr ventil ska jag titta på den och se att det fungerar som jag vill ha det. De här gamla bilarna har man ingen instrumentering att undersöka med och veteran sedan 7 år då passerar den en del undersökningar. När egr ventilerna dök upp pga miljöskäl så det som hände var att motorerna blev klenare och drog mer bensin sen bråkade besiktningen en del när man kopplat bort det. Finns det något sånt elände ska jag åtgärda det så att motorn går så bra det går. Har ju lagt ut en pdf fil där väldigt mycket står om de här gamla bensinarna.
Nu har jag fått 3 brev från besiktningen som vill besikta min Toyota och helst vill de besikta tidigt helst redan i april då får jag rabatt. men man får ju 14månader mellan besiktningarna min bil har juli men om jag besiktar nu i april
Då måste jag in senast juni nästa år väntar jag till juli då kan jag vänta till september. Är det fler än jag som anar ugglor i mossen? Jag får också ett antal brev om räddningsförsäkring på toyotan men aldrig någonsin på husbil. Det står en massa fint på framsidan med löfte om gratis lånebil hotell och en massa mer vänder man på pappret och tar fram förstoringsglaset och läser det finstilta så tar man tillbaka ALLA löften från framsidan och i praktiken gäller nästan ingenting. Att man sedan vill försäkra en Toyota förstår man för när såg man en Toyota stå vid vägkanten har jag inte sett men ett antal sk premiumbilar Volvo BMW Audi osv. Är kanske någon lampa som tänts och då får man inte köra utan ska bärgas till närmaste märkesverkstad. I min bil lyser ofta att start stopp funktionen är avstängd, jag brukar lägga i fri läge det kan ju vara så att man vill stänga av motorn så den inte står och drar på kopplingen men inte vill berätta sanningen. Sen när det är snöigt och halt stänger jag av antispinn den rubbar mina cirklar.
Vad beträffar elektronik är det elektronisk tändning tillsammans med en tändmodul. Jag är osäker vilket år brytarspetsarna försvann, lyft på fördelarlocket och kolla. Fördelaren går att byta ut till en helt digital variant. Sen finns cut-off munstycket på förgasaren. Det är allt som inte är helt analogt.
Var försiktig när du lyfter på ventilkåpan. Det finns gummidistanser under locket som skruvarna går igenom. Jag har för mig att det finns brickor där också. Det sitter även o-ringar som ska täta hålen för tändstiften.