Men är det inte helt normalt att det är svårt att lägga i ettan när bilen rullar? Det ska kanske inte vara omöjligt men dock svårare än med andra växlar.
-------------------------------
Hej, jag har väl samma känsla genom alla år och har aldrig brytt mig om det, men det är väl vanligt på många bilar att ettan är svår att tvinga i och det är bättre med tvåan om bilen inte har stannat helt.
Egentligen använder man ju bara ettan för att få rull på bilen när den är så lågt växlad och sedan är det ju tvåan som gäller efter några sekunder bara.
Om man lägger i ettan medans bilen egentligen rullar för fort för den växeln så måste ju synkningen kanske göra lite tvärtom mot vanligt och försöka sätta en högre fart på ingående axeln i växellådan innan man kan trycka i ettan, och om då bilen faktiskt rullar fortare än man brukar åka på ettan så.........
Och funderar man på saken så kommer väl det motståndet normalt i situationer när man som minst vill uppleva det, som PL 8 nämner, och det är när det bär uppför väldigt kraftigt och kanske tillkommer en kurva så man vill få ettan innan man tappar all fart på bilen och då tror jag de flesta har upplevt att det håller mot, och man får mitt i all "stressen" trycka till rejält för att få i ettan innan bilen helt stannar i backen, men om den stannat och man måste bromsa för att hålla bilen still så går det det lätt som vanligt att trycka i ettan.
När man skall stanna och trycker ner kopplingen och lägger ur en högre växel innan en stoppskylt och skall komma ner till ettan så har jag en känsla av att man brukar känna efter lite och vänta med att trycka i den tills motståndet så att säga upphör. Men det är bara en tanke som jag känner nu vid datorn??
---------------------------------
Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?
Det gäller inte alla men de flesta manuella lådor (som har det problemet i en annan tråd) och som har problem med ettan när bilen står stilla eller mer markant är hopplös att lägga i backen på eftersom det ofta sker genom att man stoppar in ett mellandrev helt mekaniskt mellan in och utgående axlarnas kugghjul och får det där klassiska otäcka kuggskrapet just för att ingående axeln inte stannar för att något i kopplingen/tryckplattan, urtrampningslagret (eller stödlagret som troligen finns i din 2.8L motor) är felaktigt.
Men när allt funkar ok. om bilen står still och även funktionen på kopplingen verkar normal för övrigt så undrar jag om det verkligen är mer mothåll i din än i många andra bilar faktiskt.
Det är ju sällan eller aldrig en automatlåda har lagt i ettan om bilen inte har stått helt still, eller om man inte själv provocerar fram det med kickdown.
M.v.h. JANKRO.