Hej! Berätta gärna för oss vilken första husbil (2 pers) vi ska välja. Tänker oss resor i både Sverige o övriga Europa. Helst en som man kan köra med B-körkort. Tipsa oss hur vi ska gå tillväga för att hitta en som passar oss. Tack på förhand! Lo
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Allra först behöver vi nog veta hur många ni tror behöver kunna åka och bo i bilen.
Är svaret två personer skulle i alla fall jag börja med att tipsa om sk plåtisar. Men då är jag förstås plåtisägare själv .
Sen som redan sagts: lättare att komma med bra tips om vi får lite mer förutsättningar som budget mm
Och standardtipset är också att börja med att hyra husbilar på några turer för att bekanta er med lite olika modeller och typer.
Börja med att skaffa "Husbilsboken". Finns på nätet. Hyr sedan en 3.5t husbil/van/plåtis över en helg eller en vecka så får ni snabbt en uppfattning och hur "saker och ting" fungerar. Värt varenda krona...Hej! Berätta gärna för oss vilken första husbil (2 pers) vi ska välja. Tänker oss resor i både Sverige o övriga Europa. Helst en som man kan köra med B-körkort. Tipsa oss hur vi ska gå tillväga för att hitta en som passar oss. Tack på förhand! Lo
Oj! Den är väldigt stor! Tror just en plåtis skulle passa oss bäst. Men tack för tipset.Hallå
Själva har vi en Dethleffs Grand Alpa I-7820, den är byggd och utformad för 2st personer, värd att ta en titt på.
Tack!Det där med att hyra är inget dumt förslag men tyvärr ändrar sig livet och det kommer nya prioriteringarna så tro inte att ni kommit i mål efter att ha hyrt. Efter att ha börjat med att bygga om en skåpbil i mitten av 90-talet och därefter ägt allt från alkovbil 1, helintegrerat 2, halvintegrerat 2 och nu plåtis 2 så vet jag att det var rätt bil vid varje tidpunkt. Livet och prioriteringarna förändras.
Köp begagnat, pruta rejält, kolla vikten, kolla service häftet, kolla handlaren, kamremsbyte utfört/skall utföras, ev nya batterier, få med nödvändiga tillbehör. Tex kabel, klossar, duo eller mono control för att köra med gasen på, lämpliga utemöbler. Ja det var vad jag kom på nu.
Plåtisar kan vara från 3300, 3500 kg och uppåt. Unvik 3300 kg
Last kan av vissa fabrikat/handlare anges med 20 liter vatten i tanken, se upp med det!
Du vet väl om att du kan köra hur tung husbil som helst på B-kort, om det är taget före juli 1996 och inte varit återkallat efter detta datum?Helst en som man kan köra med B-körkort.
Det visste jag inte. Så bra!Du vet väl om att du kan köra hur tung husbil som helst på B-kort, om det är taget före juli 1996 och inte varit återkallat efter detta datum?
Med tanke på att ni är pensionärer har ni troligen tillräckligt gamla körkort.