Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Halloj!
Har ni även hemförsäkringen hos dom?
Vi har ju så jäkla dumt genom facket betalt i Folksam.
Mvh
Pelle
Vi har både hemförsäkring och superhusbilsförsäkring hos CC.Halloj!
Har ni även hemförsäkringen hos dom?
Vi har ju så jäkla dumt genom facket betalt i Folksam.
Mvh
Pelle
Påpekade detta för CC:s representant på Kistamässan och fick ner premien.Tack för info Mats!
Vad gör vi när bilen passerat 8 år, borde inte försäkringspremien vara lägre i så fall? Vad är man försäkrad mot egentligen, bara stöld/brand/plåt...?
Huvudförfallodagen närmar sig och jag har nu lärt mig att det finns pengar att spara genom att kontrollera prissituation vid dagen D.
Förra gången var 8 juni 2017.
Husbilen är en KNAUS BoxStar Plus 600 ME, kort och gott en Plåtis byggt på FIAT Ducato årsmodell 2018, årlig körsträcka 1500 mil och det skall vara helförsäkring. Vi bor i ett hus ”mitt i skogen”.
- Folksam, 9.217 kr/år efter avdragen HBK-rabatt. Fördel, 180 dagars reseförsäkring, men gäller inte om bilen är avställd utomlands.
- Moderna, 8.714 kr/år
- IF, 7.248 kr/år. Accepterar inte avställning utomlands.
- LF. 6.109 kr/år, när vi har både husbil och hem försäkrat i LF. Prisökning sedan 2017 ca. +17%.
- CC/Water Circle 6.200 kr/år, 5653 kr/år om vi samtidigt försäkrar vår PB1 och huset. Man har även 90 dagars reseförsäkring om man även försäkrar huset hos dem.
- Dina Försäkringar 3.456 kr/år, accepterar inte avställning utomlands.
Nu har jag inte detaljgranskat allt finstilt, mera än möjligheterna att ställa av bilen utomlands som är viktigt för oss. IF och Dina försäkringar föll redan här.
Glas är en annan sak som skiljer bolagen åt, Dina försäkringar har en annan och dyrare modell på självrisken än övriga bolag.
Livibil, har gett CC’s husbilsförsäkring lovord, de erbjuder mycket bra priser även på vår PB1, samt hemförsäkringen. Läst några negativa recensioner på nätet, men de finner man troligen om alla bolagen.
Tyvärr får Folksam igen den föga smickrande 1 platsen, som i den här redovisningen betyder dyraste alternativet. För de som är utomlands med sin husbil upp mot ett halvår och inte har för avsikt att ställa av bilen kan det säkert i alla fall vara ett bra alternativ,
Eftersom vi ställer av bilen i sex månader utomlands är det inget alternativ för oss,
TommyD
Eftersom min hel försäkring snart går ut på Folksam så tänkte jag att jag ringer dem och hör var nästa avtalsår kommer att kosta mig (helförsäkring).... den är just nu på 8416.-, så det kan väl inte bli så himla hög ökning tänkte jag, och jag ställer ju aldrig av H-bilen utan betalar varje månad till Folksam året runt.... Jag höll på att tappa mobilen när jag fick höra kommande försäkringsårs premie.... över 11 000.- VA???.... var allt jag fick fram och glömde sen exakta summan .... Nu verkar det som att är man medlem i Hbk då ökar premien
Så jag kollade lite runt och då fick jag ett bra erbjudande av C.C... men då bilen har befunnit sig utomlands en längre tid och har då inte kunnat bli besiktigat i Sverige, men jag besiktade husilen i Grekland för säkerhets skull (vill ju inte löra runt med ett fordon som kan vara farlig i trafiken) Då sa C.C att vagnskade delen i försäkringen inte kommer att gälla... Så nu undrar jag är det lönt att överhuvudtaget ha en vagnskade i försäkringen på en nu 15år gamal husbil.... Folksam tar ju samma summa oberoende av åldern på en husbil, men skillanden på en likvärdig skada är stor beroende på åldern på H-bilen... så är det lönt att helförsäkra ....