Söker man en försäkring oavsett vilken så tycker jag att man själv måste sätta sig in i vad som gäller eller vad som inte gäller. Det är alltid lätt att vara efterklok när man själv inser att man har lyssnat mer på andra...
Jag säger detta av egen erfarenhet, under många år stod min hb mesta tiden stilla och jag bodde då 365 dagar om året i hb. Jag hade läst här på hbk att vi som har hb försäkrad hos folksam inte får ställa av den utomlands och samtidigt bo i den...
Så jag betalade under flera år full skatt och full försäkring... Tills jag en dag läste avtalet om vad som egentligen som gäller.
Jag kan inte anklaga någon annan, bara mig själv att jag var så djävla dum att jag blint trodde på vad andra medlemmar skrev här på forumet.... Tolka det mesta som en vägledning och ta se reda på exakt vad som gäller i just din situation när det gäller dina försäkringar
Sen tycker jag att det borde vara förbjudet för ett försäkringsbolag att avråda någon... . Då ett försäkringsbolag sätter alltid sitt eget bästa i första rummet.... Många försäkringsbolag vet att konsumenten ofta inte orkar/vill eller vad det nu beror på sätta sig fullt in i sin försäkring.... En del gör det men ofta efter en skada.... Och då kan du få ångra din slapphet....
Jag har haft några små skadeärende med folksam.... Det slutade med att jag fick anmäla folksam till finansinspektionen för att få den ersättning som utlovades i avtalet...
En vän till mig som också bor i sin hb 365 dagar om året, han har folksams hb försäkring.
En dag fick han en stroke och hamnade på sjukhuset, hb stod då tom under tiden han var på sjukhuset. Tyvärr bröt någon sig in i hans hb och skadade två fönster... Tyvärr fick han komplikationer av operationen och lång flera månader. På sjukhuset.... När han väl kom till baka till sin hb upptäckte han inbrottet, men hans ork efter stroke och tiden på sjukhuset gjorde att han inte orkade anmäla inbrottet varken till polisen eller folksams. . .. en längre tid efter inbrottet pratade vi om skadorna (som fortfarande inte var lagad)...Och inte anmälda
Jag rekommenderar honom att anmäla händelsen till folksam.... Svaret han fick av folksams var att det hade gått för lång tid sedan han upptäckte skadan till han anmälde den... Alltså ingen hjälp från folksam ... Nu är det faktiskt så att som försäkringstagare har du 10år på dig att anmäla en skada, Folksam följde inte här konsumentens rättigheter när de nekar honom att anmäla skadan.....
Jag frågade honom om jag skulle hjälpa honom mot Folksam.. . Men han sa jag orkar inte Peter..... Och det får jag respektera
Däremot har jag lagat det ena fönster och vi beställde ett nytt till det som jag inte kunde laga..
Så för din egen skull sätt dig alltid in i vad just du behöver....
Och lita aldrig på vad som skrivs här på hbk om inte det finns länk evidens eller liknande.. .. Eller på ett försäkringbolag
Lycka till...