Knazig & Ilis
FD HBK Medlem
Märkte det... Åkte Vildmarksvägen för ett par veckor sedan... Som tur är har jag Telia oxå vilket fungerade någorlunda.Hallon (Tre) funkar inte i Norrlands inland. Åkte vla Vildmarksvägen förra året. Stendött.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Märkte det... Åkte Vildmarksvägen för ett par veckor sedan... Som tur är har jag Telia oxå vilket fungerade någorlunda.Hallon (Tre) funkar inte i Norrlands inland. Åkte vla Vildmarksvägen förra året. Stendött.
Telenor har 100/ månad utomlands vid fri surf i Sverige. Varierat hur de följer 6 månads regeln i bland ingen reaktion.Vi började med Universal för 6 år sen inkl. 40GB mobilsurf inom EU, kanon! Efter en sammanslagning blev det A3 med samma villkor. Så långt var allt OK!
Nyligen gick A3 ihop med Bredband2 och jag fattar ingenting längre. Verkar som att Bredband2 har "egna" regler och satsar mest på just bredband och IP telefoni. Inte en enda notis om mobiltelefoni och EU/EES mobilsurf-användning på deras nya hemsida. Börjar fundera på en annan operatör. Telia och Tre är inte intressanta i dagsläget.
Någon som är uppdaterad och känner till ett bra/beprövat förslag? Jag letar vidare... & tack på förhand!
Skall vara minst 40 GB/mån inom EU/EES under 6 månader (dvs. ingen begränsning till max 3-4 mån/år).
Tack Peter, låter intressant ifall vi inte kan hitta mobilabonnemang med samtal, sms OCH surf. Två separata mobilabonnemang + WiFi's 500GB (vilket vi behöver under 6 månader) blir rätt dyrt...Wifi.se
Ett abonnemang med 100GB/mån inom EU-EES skulle lösa alla våra "bekymmer", bara dom inte börjar debitera "nya" GB efter 3-4 månader för då "sitter man där"...Telenor har 100/ månad utomlands vid fri surf i Sverige. Varierat hur de följer 6 månads regeln i bland ingen reaktion.
Vimla är ett budget-alternativ. Jag har använt dem i flera år och jag är nöjd med dem.Vimla har mobilabonnemang 50GB - 100GB/mån, men jag vet inte om Vimla har 4 månaders eller andra begränsningar, t.ex max 20GB/mån inom EU-EES. Har gjort förfrågan så vi får se vad dom svarar. Otroligt förmånligt om det skulle fungera på upp till 6 månader, vi får ändå inte vistas i ett annat EU-land mer än 6 månader.
Vi har kvar våra vanliga abonnemang, tele2 12gb för 223 och TRE 5g plus pott på 35gb för 179 kr/mån. Kontantkortet från Telenor har jag i en router i husbilen- Våra vanliga abonnemang utnyttjas när vi lämnar husbilen, annars via routern och telenor.Har precis pratat med en mycket trevlig person på Telenor och allt set bra ut "för vår" del. Jag startar med att beställa kontantkort som Sander gjorde (tack Sander), laddar med "Fast" som ger 100 GB för 349:-/mån och testar i Norge. Om allt fungerar som det är tänkt, då tecknar vi varsitt abonnemang enligt plan "A" beskrivet i #86. Telenor begränsar GB-uttag inom EU/EES till 4 månader!
Mycket bra lösning Sander, troligen mest ekonomisk oxå, varsitt mobilabonnemang och kontantkort för surf med telnr. som aldrig används. I vårt fall var det sammanslagning av 2 bolag med IT i "blöjstadiet" som gjorde att vi inte ville vara med längre, bara att tacka och buga för den tid som fungerade...Vi har kvar våra vanliga abonnemang, tele2 12gb för 223 och TRE 5g plus pott på 35gb för 179 kr/mån. Kontantkortet från Telenor har jag i en router i husbilen...
Kolla med personen du pratade med om du inte kan " få ett " simkort i samma ab till er router. Stå på dig stor kund!Mycket bra lösning Sander, troligen mest ekonomisk oxå, varsitt mobilabonnemang och kontantkort för surf med telnr. som aldrig används. I vårt fall var det sammanslagning av 2 bolag med IT i "blöjstadiet" som gjorde att vi inte ville vara med längre, bara att tacka och buga för den tid som fungerade...
Det blev inget Telenor kontantkort eftersom vi inte ville behålla våra gamla abonnemang, nu har jag beställt två nya: Telenor obegränsat (100GB i EU/EES under 4 månader) och 4 GB för Marianne, 788:-/mån. Efter 3,9 månader ändrar vi upplägget till "tvärt om". När vi är hemma kör vi med 4GB var, 438:-/mån. Jag tror på det i dagsläget fast avundas dig att du har ett SIM-kort i routern. En router bjuder även på bättre mottagning med antenn placerad i rätt riktning på taket, går inte att göra med mobiltelefon, tyvärr. Hamnar vi i helt omöjlig situation på fjällen, då måste jag ta ut mitt SIM-kort och stoppa den i routen...hmmmm... en nödlösning som du slipper!
Tack alla ni som som bidragit i den här tråden och hjälpt oss fatta beslut. Det sägs att livet är summan av beslut man gjort under resans gång och då säger jag, vad skulle vi göra utan er på HBK? Vi kanske skulle fattat flera "felaktiga" beslut? ...men hittills har det fungerat väldigt bra!
Du kan ha en sparad pott på upp 100 GB, Länk till deras förklaringTack Peter, låter intressant ifall vi inte kan hitta mobilabonnemang med samtal, sms OCH surf. Två separata mobilabonnemang + WiFi's 500GB (vilket vi behöver under 6 månader) blir rätt dyrt...
Vimla har mobilabonnemang 50GB - 100GB/mån, men jag vet inte om Vimla har 4 månaders eller andra begränsningar, t.ex max 20GB/mån inom EU-EES. Har gjort förfrågan så vi får se vad dom svarar. Otroligt förmånligt om det skulle fungera på upp till 6 månader, vi får ändå inte vistas i ett annat EU-land mer än 6 månader.
PS. Hittade just notis på Vimla's hemsida vilket utesluter Vimla direkt:
Visa bilaga 213583
Den här tolkning innebär problem direkt,när jag är hemma använder jag wifi till 90% av förbrukningen ,så då får man slå av wifi köra några långfilmer!Tydligen måste man förbruka minst hälften varje månad i Sverige: https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019908958-Vanliga-frågor-om-att-resa-utomlands-med-Vimla