Kaehne4363
HBK Medlem
Her på forum og andre steder tales en masse om dæktryk, og der findes mange forskellige meninger om hvor hårdt dæktrykket skal være.
Alle de mennesker jeg kender, som pumper dæk på deres almindelige bil eller på deres husbil, de pumper på en servicestation mens bilen står på alle 4 (6) hjul på betonpladen.
De fleste biler har et anbefalet dæktryk på en seddel et sted på karosseriet eller i instruktionsbogen. Her er der angivet et interval afhængig af bilens last - næsten tom eller fuldt lastet. i9ntervallet skal vel sørge for at dækket ved lavt tryk ikke kun slides i kanterne eller ved højt tryk kun slides på midten.
Jeg forstår ikke, at der skal være dette interval. Bilen står jo med vægten fordelt på alle hjulene. Og når du pumper til for eksempel 5 bar med en fuldt lastet bil, så er det min opfattelse, at hvis du tager 300 kg af lasten væk, så vil dæktrykket automatisk blive mindre. Omvendt, hvis du pumper til 5 bar på en næsten tom bil og derefter laster ekstra 300 kg i bilen, så vil dæktrykket stige til over 5 bar. Så hvis du pumper dækket under hensyntagen til hvor stor en last du har med, så vil dæktrykket jo regulere sig selv afhængig af hvor megen last du har med.
Når jeg spørger på værksteder, fortæller de mig at det anbefalede dæktryk skal pumpes med et afmonteret dæk. Det vil for mig betyde at dæktrykket bliver alt, alt for højt når dækkene efterfølgende bliver monteret på bilen.
Hvad er rigtigt? Er det anbefalede dæktryk til et afmonteret hjul eller til et påmonteret belastet hjul.
Alle de mennesker jeg kender, som pumper dæk på deres almindelige bil eller på deres husbil, de pumper på en servicestation mens bilen står på alle 4 (6) hjul på betonpladen.
De fleste biler har et anbefalet dæktryk på en seddel et sted på karosseriet eller i instruktionsbogen. Her er der angivet et interval afhængig af bilens last - næsten tom eller fuldt lastet. i9ntervallet skal vel sørge for at dækket ved lavt tryk ikke kun slides i kanterne eller ved højt tryk kun slides på midten.
Jeg forstår ikke, at der skal være dette interval. Bilen står jo med vægten fordelt på alle hjulene. Og når du pumper til for eksempel 5 bar med en fuldt lastet bil, så er det min opfattelse, at hvis du tager 300 kg af lasten væk, så vil dæktrykket automatisk blive mindre. Omvendt, hvis du pumper til 5 bar på en næsten tom bil og derefter laster ekstra 300 kg i bilen, så vil dæktrykket stige til over 5 bar. Så hvis du pumper dækket under hensyntagen til hvor stor en last du har med, så vil dæktrykket jo regulere sig selv afhængig af hvor megen last du har med.
Når jeg spørger på værksteder, fortæller de mig at det anbefalede dæktryk skal pumpes med et afmonteret dæk. Det vil for mig betyde at dæktrykket bliver alt, alt for højt når dækkene efterfølgende bliver monteret på bilen.
Hvad er rigtigt? Er det anbefalede dæktryk til et afmonteret hjul eller til et påmonteret belastet hjul.