Hur räknar du här ?? Det är ju nästan precis tvärt om.Jag tycker denna utveckling är mycket bra.
Med helårsförsäkring kommer var och en att betala för det verkliga användandet av sin bil, i stället för som det varit, det beräknade användandet.
(i mitt utryckssätt, användande = tiden husbilen är utsatt för skaderisk, i trafik, körs och används.)
Med det gamla systemet åker dom som ställer av så fort "någon inte sitter i förarsätet" snålskjuts på oss som har bilen försäkrad under hela säsongen. Detta på grund av att försäkringsbolagen har ett beräknat användande av bilen, en beräkning som då inte fungerar.
Man kan säga att om man ställer av bilen frekvent, så destilerar man ner skaderisken till just dom dagar man har ställt på.
Då blir den betalda försäkringpremien inte i proportion till risken för skada.
Med "gamla" modellen betalar man exakt efter hur man verkligen använder bilen. Det är inget beräknat. Det blir dag för dag baserat på en tydlig årspremie för just den försäkringsnivå (avställd/påställd) man har.
Med nya modellen blir det en avrundning som bolaget själv gör. Exakt hur dom kommer att göra den vet vi ju inte ännu
Idag betalar jag för helförsäkring exakt den tid som bilen är i trafik och när bilen är avställd betalar jag premien för avställningsförsäkringen exakt efter den tid bilen är avställd.
Kostnaderna för dessa olika försäkringsnivåer är baserade på sina årspremier och där man sen betalar per dag man utsätter bilen för risk i dom olika nivåerna. Avställd respektive i trafik,
Det finns ingen som åker snålskjuts.
Exakt och rättvist men extremt administrativt krävande om man ställer av och på ofta vilket är det vi ser kommer hända.