• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byta ut bränd kretskort (12 volts)

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Hej igen,

Luktade plötsligt illa (bränd) under en tur med husbilen och lokaliserade felet till en säkring till kyl/frys, som under färd leder strömmen från generatorn till den. Säkringens hölje hade smält utan att säkringen bröt strömmen. Lyckades delvis få bort den smälta plasten och säkringen och resten av resan fick vi frysa vattenflaskor över natten och ha i kylen vid färd... :rolleyes:

Vid ett längre stopp monterade jag bort stolen och och tog en närmare titt på skadan. Kortet hade fått en ganska ordentlig brännskada. Putsade vad jag kunde med örontofsar och lite aceton och hittade att den änden av kontakten på kortet som hade brännskadan hade ett stift längre ner som jag kunde "koppla förbi" det som var skadat (det finns två stift, som jag förstår är för att koppla på permanent 12v till kyl/frys). Anslöt en säkringshållare från Biltema och kunde på så vis få igång kyl/frys under färd igen.

Upptäckte senare att det verkar finnas ytterligare skada på kortet, då en annan säkring som går till "Belysningsgrupp B" blir väldigt varm, tror jag mätte uppemot 60 grader, innan jag släckte ljusen som var kopplade till den säkring...

Men nu när jag är hemma igen, skulle jag vilja byta ut det där kortet.

Är det någon som vet var man kan beställa ett sådant?
Och vad kallas kortet egentligen? "12 volts central" ?
Hittar en beteckning "TT6525" på kortet.

Detta är då på en Hobby husbil.
Bifogar lite bilder.
 

Bilagor

  • 20230717_114013-EDIT.jpg
    20230717_114013-EDIT.jpg
    245,9 KB · Visningar: 103
  • 20230717_140357.jpg
    20230717_140357.jpg
    727 KB · Visningar: 107
  • 20230717_115105.jpg
    20230717_115105.jpg
    2,8 MB · Visningar: 110
  • 20230717_151826.jpg
    20230717_151826.jpg
    2,8 MB · Visningar: 107

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Jag tänkte så här att om det blev för höga strömmar av någon anledning så borde ju säkringen brunnit av och brytit strömmen. Men i detta fall så smälte själva plasten, så jag tänker att det måste ha varit dålig kontakt, typ oxidering eller liknande vid själva säkringen. Dålig kontakt = högre motstånd = blir värme. Husbilen är 15 år gammal, vet inte om/när säkringar bytts av förra ägaren. Säkringarna var alla av rätt storlek (enligt vad som står angivet på kåpan).
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.454
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tillägger också att vi mätte temperaturen på det nya tillfälliga säkringen under färd under några dagar och mätte som högst ca 32 grader...
Hade kretsen till kylen varit överbelastad borde säkringen smält. Tror du är inne på rätt väg att det är fel på kortet. Men om ni ta bort säkringen till kylen, blir fortfarande kortet varmt?
 

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Hade kretsen till kylen varit överbelastad borde säkringen smält. Tror du är inne på rätt väg att det är fel på kortet. Men om ni ta bort säkringen till kylen, blir fortfarande kortet varmt?
inte vid den säkringen (brända stället), men däremot vid den andra säkringen som går till del av belysningen. Men om den delen av belysningen inte är på så är det svalt och kortet verkar fungera för övrigt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.454
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
inte vid den säkringen (brända stället), men däremot vid den andra säkringen som går till del av belysningen. Men om den delen av belysningen inte är på så är det svalt och kortet verkar fungera för övrigt.
Ok. Kan du på något sätt förbättra förhållandena vi de två inkopplingarna på kortet. Det borde inte vara överbelastning på någon av de två kretsarna om inte säkringarna smälter. Problemet verkar vara i kortet, eller jordningen till kortet, för just de här två kretsarna.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har haft samma fel. Jag kan konstatera att det ofta är som HenriGBG säger.
Oxid o vibrationer o högt ström uttag gör att säkringen och anslutningen blir varm
och släpper anslutningen mot säkringen en aning varje dag. Till slut blir det väldigt varmt.
Jag skulle ha bytt säkringshållare och dragit kabel i mellan.
Köpa nytt kort kan bli hutlöst dyrt om det ens går att få tag på.

1690434725182.png 1690434867441.png
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad är det för ström på den säkring där det blir bränt? Gäller det strömmen till kylens värmeelement så handlar det ju om 10 - 15 Amp.
Är då säkringen i det området kanske 20 A?
En stor ström under lång tid och minsta spänningsfall i dåliga lödningar, dåliga kontakter på säkringen, elelr helt eneklt en från början dålig säkring, bildar värme. Värme är ödestigert för lödningar, dessa blir av värme sämre och sämre, lödtennet kristalliseras och till slut blir det mer värme i spänningsfall orsakat av dåliga lödningar.
Av bilderna kan man möjligen se att kortfolierna är breda till just denna säkring, vilket tyder på att hög ström går den vägen.
Lösning är att göra rent kortet, skrpa av den gröna färgen för att få lödningar att ta bättre, men först med en tennsug få bort gammalt lödtenn.
Sen löda om med nytt fräscht lod, och verkligen se till att lodet flyter ut och in i genom hålet i kortet.
Alternativet är att löda dit kabelbitar och använda en lös säkring, hängande en kabelbitar.
Ja ett nytt kort lär ju kosta lusentappar, så ett reparationsförsök lär vara lönsamt.

Jag har sett liknande fenomen på allt från bilelektronik till induktionshällar, inverters och dess kretskort.
Lösningen har då varit rengöring, renskrapning, skapa nya kopparytor för ny lödning genom att skrapa bort den gröna lacken, och borttagande av gammalt lödtenn, sen nylödning som man verkligen ser till att "ta"

Roysan
 

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Vad är det för ström på den säkring där det blir bränt? Gäller det strömmen till kylens värmeelement så handlar det ju om 10 - 15 Amp.
Är då säkringen i det området kanske 20 A?
Säkringen som satt i är 25A, som enligt märkning på kåpan är vad som ska vara där. Mätte strömmen en gång till 15-16A (efter fixen) om jag kommer ihåg rätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror det är två sänglampor. Kan vara så att det är halogen, ska undersöka och isåfall byta till Led. Men är troligtvis lite dålig kontakt vid den säkringen också...
Om det bara är två sänglampor undrar man ju hur starka de är? När vi köpte vår bil satt det konventionella glödlampor överallt, nu är allt
utbytt till led och vi har ingen märkbar förbrukning till innerbelysning. Byt ut de där lamporna så snart som möjligt, de ökar ju belastningen på
elsystemet och kretskortet helt i onödan, och ger säkert ett onödigt spänningsfall.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
15-16 A ja det måste ju vara strömmen vid 12 V drift till kylens värmepatron det hela gäller.
På kylens typskylt kan man förmodligen läsa effekten och ev strömmen vid 12 V eller 230 V drift. Dvs normal ström.

Vid besiktning av elcentraler, i hus, använder man ofta en värmekamera, då syns om någon säkring är onormalt varm.
En säkring i sig har ett motstånd och därmed ett spänningsfall, och blir varm, men inte så varm att det förstör lödningar.

Kontakter exvis de vid säkringar är ett ställe där det kan bli mer spänningsfall, och därmed värme.
Handpåläggning då och då för att kolla om det blir varmt kan vara en förebyggande åtgärd.
Handpåläggning rekommenderas inte på hemmets elcentral, då det finns farlig spänning.

Att bilar brinner, kan ha sin förklaring är det lätt att inse.
I min HB strax efter inköp, för hundra år sen, skulle jag byta höger strålkastarlampa, en H4.
Den gick inte att få loss den trepoliga kontakten till lampan, och jag såg att trådarna dit var brända.
Med visst våld fick jag till slut loss lampan och kunde ta ut den.
Det visade sig att förre ägaren satt dit en 100 W H4 lampa, den drog så mycket ström att det blev varmt i kontaktstycket och kablarna som då smälte. Det gick att repa i fält, men väl hemma kunde jag köpa ett nytt kontaktblock på Biltema, byta kablar någon dm.

Så byte till 100 W lampor kan ge ödesdigra problem, med risk för fordonsbrand!!!!!

Hur kan det då bli så på kretskort?
Dålig kvalitet vid tillverkning är det enkla svaret. Lödningarna ha nog inte blivit bra.
Numera löds med blyfritt lödtenn som kan vara klurigt att få bra.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur kan det då bli så på kretskort?
Dålig kvalitet vid tillverkning är det enkla svaret. Lödningarna ha nog inte blivit bra.
Numera löds med blyfritt lödtenn som kan vara klurigt att få bra.

Roysan

Hejsan, ja det var mycket strul som följde av blyförbud i lödtenn. Flyter ut dåligt, alldeles för hårt och oelastiskt så det t.o.m. kan spricka med tiden. Som vanligt, också med mycket annat, bra för människan, natur/klimat m.m. men funkar egentligen inte som ersättning för det gamla som i panik skall bort. Drabbar ofta även vanliga bilars krets och styrkort till orimliga kostnader tyvärr.
Sedan har man ytterligare en svag länk i själva säkringshållarna på kretskort. Ofta samma skräpmaterial som billiga kabelskor som tappar elasticiteten och klämförmågan till säkringens "ben". Dålig kontakt där och värme bildas............ o.s..v.
Det man kan tänka på och kanske "serva" ibland kan vara att dra loss säkringarna och kolla så det ser bra ut på kontaktytorna, samt att man känner så att det är skapligt "sug" (på båda benen) när man åter trycker ner säkringen i sin hållare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske IR-Termometer är ett nytt verktyg att anskaffa för felsökning vid ev. misstänkta framtida fel.:msn_dontknow:
Inte alls ett dumt inköp. Problemet kan dock ibland vara att det inte är Amperen och därmed värme som det visar sig med, även om det utgör största "faran" vid hög värmeutveckling.
Även glappkontakt i lödningar på kretskort som inte behöver ta hand om mycket ström kan ställa till problem om lödningen så att säga spricker av rörelse och vibrationer av att den är för hård, ofta där många stift finns för kontakter m.m. Då räcker det med lite oxid i sprickan för att just svaga strömmar (som inte ger värme utan avbrott) inte skall orka över i sprickan och då ställa till med fantastiska fel och fenomén.

Här är en bild med sladdmultikontakter på andra sidan. Om ni tittar på flera av lödningarna till vänster så ser man sprickor runt om i lödningen, och grundproblemet är till stor del att lödtennet är för hårt och oelastiskt.... Troligen.
Lödning sprucken..JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen