Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vatten i tanken är ett krav för att få "biotillväxt".Hej, med tanke på att det geggar igen sig ibland så var jag och tittade på en husbil som lockade en hel del.
Det var en äldre Concorde på Ivecounderrede med tvillinghjul bak, men bara 8.500mil på mätaren, och knappast utnött eller knappt inkörd trots sin ålder, samt nästan helt orörd sedan ny, och då helt redo för nyinstallation av modernare el, laddning och batterier m.m. samt skattad som tung lastbil .
Men grejen som hör hemma i den här tråden var....
Dessutom så var hela bränslesystemet m.m. utbytt för X antal år sedan för den hade fullständigt täppt igen sig och blivit omöjlig att fixa till utan byte av det mesta, med en räkning på 84.000:-, så alltså nyare bränslesystem som bara gått några tusen mil på plussidan också.
Det kommer en fundering på varför det går så illa för en del bilar med miljöutblandad diesel och en del verkar klara sig utan problem.
Kan man möjligen få med pesten från bensinmackens stora tank eller något liknande som ligger som grogrund till eländet som senare sker med en del av bilarna.
(Efter det så kom åter funderingen om jag behöver en rullande sommarstuga eller om det räcker med en normalstor husbil ett tag till.
Rullande sommarstuga förlorade för andra gången nu också.... Men vem vet nästa gång jag ramlar över en fin lågmilad sommarstuga så.... För då är det tredje gången gillt .)
M.v.h. JANKRO.
Kanske bättre med en högmilare! Det geggar bara ihop sig när maskineriet står stilla!Hej, med tanke på att det geggar igen sig ibland så var jag och tittade på en husbil som lockade en hel del.
Det var en äldre Concorde på Ivecounderrede med tvillinghjul bak, men bara 8.500mil på mätaren, och knappast utnött eller knappt inkörd trots sin ålder, samt nästan helt orörd sedan ny, och då helt redo för nyinstallation av modernare el, laddning och batterier m.m. samt skattad som tung lastbil .
Men grejen som hör hemma i den här tråden var....
Dessutom så var hela bränslesystemet m.m. utbytt för X antal år sedan för den hade fullständigt täppt igen sig och blivit omöjlig att fixa till utan byte av det mesta, med en räkning på 84.000:-, så alltså nyare bränslesystem som bara gått några tusen mil på plussidan också.
Det kommer en fundering på varför det går så illa för en del bilar med miljöutblandad diesel och en del verkar klara sig utan problem.
Kan man möjligen få med pesten från bensinmackens stora tank eller något liknande som ligger som grogrund till eländet som senare sker med en del av bilarna.
(Efter det så kom åter funderingen om jag behöver en rullande sommarstuga eller om det räcker med en normalstor husbil ett tag till.
Rullande sommarstuga förlorade för andra gången nu också.... Men vem vet nästa gång jag ramlar över en fin lågmilad sommarstuga så.... För då är det tredje gången gillt .)
M.v.h. JANKRO.
Ja historien berättade inte riktigt när och varför den (för X antal år sedan) hade täppt igen sig. Men så här åratal efter uppgraderingen så var det ju närmast en fördel med massor av nya delar..... Men efter totalt 8.500 mil så hade det säkert även blivit bra med originaldelarna.Vatten i tanken är ett krav för att få "biotillväxt".
Kanske den stått uppställd utan full tank samt i växlande temperatur, isåfall är det bara en tidsfråga.
Ja med det miltalet så hade den troligen stått rätt länge ibland, men de senaste åren hade den rullat på i alla fall.Kanske bättre med en högmilare! Det geggar bara ihop sig när maskineriet står stilla!
Ja den första stora som jag faktiskt missade efter en resa och för lång betänketid var en Euramobil på Mercedes -07 som bara hade gått typ 3.800 mil. för kanske fem år sedan.Vi impulsköpte vår "stora" premiumhusbil som bara hade rullat 3600mil på 10år, den är 20år nu i dagarna och har slagit om till 9000mil i somras.
Ångrar inte en sekund att vi slog till
Lite solbränd, men som ny inne och under, inga haverier, fått bytt en givare till turbon som trilskades ibland, enda jag önskar vore lite mer effekt, men nöjer mej med de dryga150 kusarna, har absolut inte bråttom.
Hoppas den håller livet ut.
Det ligger en hel del i detta med "höga miltal är bra", naturligtvis med en Brasklapp.
MAN och Iveco Eurocargo, MB Atego och större är konstruerade för mer än 100 000 mil (inte kilometer).
Om man lägger 20-40 tusen mil på ett sådant chassi mår det bara bra av.
Hur det förhåller sig med Iveco Daily kan jag bara gissa, men kamkjedjebytet sker vid 40 000 mil (inte kilometer)
Fiat mfl är kanske en annan sak?
Vår Ducato -96 har gått 27.000mil utan några större krämpor? Bytt en drivaxel, samtliga motorfästen i år i förebyggande syfte, avgassystem 1 gång,Det ligger en hel del i detta med "höga miltal är bra", naturligtvis med en Brasklapp.
MAN och Iveco Eurocargo, MB Atego och större är konstruerade för mer än 100 000 mil (inte kilometer).
Om man lägger 20-40 tusen mil på ett sådant chassi mår det bara bra av.
Hur det förhåller sig med Iveco Daily kan jag bara gissa, men kamkjedjebytet sker vid 40 000 mil (inte kilometer)
Fiat mfl är kanske en annan sak?
Kolla diesel testen på olika dieselsorter av BSR.seSant! Det där har jag blandat ihop. Visst är där lägre verkningsgrad, men jag har för mig att det är mindre än 10% lägre energiinnehåll, vilket givetvis ökar förbrukning i motsvarande omfattning.