F
F.d. 11346
Guest
Sv: Bensinskatteuppror
De svenska bilisterna betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Att föreslå ytterligare höjningar är inget annat än ren symbolpolitik, anser Motormännens Riksförbund.
- Från bilisthåll är det ett obegripligt förslag som miljöminister Anders Carlgren går i spetsen för när han talar om ytterligare höjda drivmedelsskatter. Ingen annan utsläppskälla i Sverige eller i hela världen betalar ens i närheten av vad de svenska bilisterna betalar för sina koldioxidutsläpp. Industrin i Sverige betalar i bästa fall hälften av bilisternas kostnad för utsläpp per kg koldioxid. Koldioxidproblematiken är en global fråga och inte liktydigt med en svensk transportfråga, som vissa politiker och debattörer försöker göra det till, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund.
De totala svenska koldioxidutsläppen motsvarar 3 promille av världens utsläpp. En tredjedel av detta anses transportsektorn svara för.
- Det är naivt att tro att ytterligare hårdbeskattning av denna enda promille skulle rädda världens miljö. Koldioxidutsläpp borde ju rimligen betraktas som lika oönskade oavsett vilken utsläppskälla de kommer ifrån. I Sverige betalar inte flyget något för sina utsläpp, ej heller sjöfarten medan industrin i bästa fall betalar halv avgift.
Statistiska Centralbyrån visade i en utredning för några år sedan att de svenska hushållen står för ca 25 procent av de svenska utsläppen men betalar mer än 50 procent av koldioxidskatten, säger Tomas Nilson.
- En ytterligare höjning av koldioxidskatten för svenska bilister påverkar inte bilanvändandet märkbart. Det visar tidigare års höjningar av bensinskatten. Det enda som händer är att det blir tommare i folks plånböcker.
Två av partierna i alliansregeringen gick till val på att sänka bensinskatten. I TV:s valduell den 10 september 2006 mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt var budskapet glasklart från moderatledaren: inga höjda drivmedelsskatter om den borgerliga alliansen fick bestämma.
- Vad vi nu ser från miljöministerns sida är början till ett nytt valsvek. Redan vid årsskiftet höjdes bensinskatten, trots tidigare löften, och nu eventuellt en gång till. Regeringens trovärdighet måste starkt ifrågasättas. Det är helt oacceptabelt med politiker som bluffar väljarna, säger Tomas Nilson.
Motormännens Riksförbund – Informationsenheten – Tel 08-690 38 00
2007-07-09, (18/07)
För eventuella ytterligare kommentarer kontakta Tomas Nilson.
Om man nu kunde få drömma och fantisera om att åtminstone en miljon bilägare ställde av sina fordon(gärna samma dag).Sen ställde krav på en kollektivtrafik som passar alla, även nattarbete helger o.s.v.Det skulle vara skoj att se 300 pers på busshållplatsen när bussen som tar 60 pers kommer. Men säger vän av ordning´´det går ju inte,det fungerar inte,Sverige skulle stanna´´.JUST DET!. Och att få poltikerna att fatta att utan bilen fungerar inte detta land.Tänk bara att betala tillbaka fordonsskatt, förlorade inkomster som drivmedelsskatt,miljöskatter.Synd bara om mackägare och verkstäder tillbehörsfirmor viss turistnäring.Hur många arbetstillfällen går bort? .Ja den listan kunde göras lång,Och förmodligen blev en sån protest inte så långvarig,för då skulle regeringen LYSSNA. ( Men det är bara en dröm)
De svenska bilisterna betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Att föreslå ytterligare höjningar är inget annat än ren symbolpolitik, anser Motormännens Riksförbund.
- Från bilisthåll är det ett obegripligt förslag som miljöminister Anders Carlgren går i spetsen för när han talar om ytterligare höjda drivmedelsskatter. Ingen annan utsläppskälla i Sverige eller i hela världen betalar ens i närheten av vad de svenska bilisterna betalar för sina koldioxidutsläpp. Industrin i Sverige betalar i bästa fall hälften av bilisternas kostnad för utsläpp per kg koldioxid. Koldioxidproblematiken är en global fråga och inte liktydigt med en svensk transportfråga, som vissa politiker och debattörer försöker göra det till, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund.
De totala svenska koldioxidutsläppen motsvarar 3 promille av världens utsläpp. En tredjedel av detta anses transportsektorn svara för.
- Det är naivt att tro att ytterligare hårdbeskattning av denna enda promille skulle rädda världens miljö. Koldioxidutsläpp borde ju rimligen betraktas som lika oönskade oavsett vilken utsläppskälla de kommer ifrån. I Sverige betalar inte flyget något för sina utsläpp, ej heller sjöfarten medan industrin i bästa fall betalar halv avgift.
Statistiska Centralbyrån visade i en utredning för några år sedan att de svenska hushållen står för ca 25 procent av de svenska utsläppen men betalar mer än 50 procent av koldioxidskatten, säger Tomas Nilson.
- En ytterligare höjning av koldioxidskatten för svenska bilister påverkar inte bilanvändandet märkbart. Det visar tidigare års höjningar av bensinskatten. Det enda som händer är att det blir tommare i folks plånböcker.
Två av partierna i alliansregeringen gick till val på att sänka bensinskatten. I TV:s valduell den 10 september 2006 mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt var budskapet glasklart från moderatledaren: inga höjda drivmedelsskatter om den borgerliga alliansen fick bestämma.
- Vad vi nu ser från miljöministerns sida är början till ett nytt valsvek. Redan vid årsskiftet höjdes bensinskatten, trots tidigare löften, och nu eventuellt en gång till. Regeringens trovärdighet måste starkt ifrågasättas. Det är helt oacceptabelt med politiker som bluffar väljarna, säger Tomas Nilson.
Motormännens Riksförbund – Informationsenheten – Tel 08-690 38 00
2007-07-09, (18/07)
För eventuella ytterligare kommentarer kontakta Tomas Nilson.
Om man nu kunde få drömma och fantisera om att åtminstone en miljon bilägare ställde av sina fordon(gärna samma dag).Sen ställde krav på en kollektivtrafik som passar alla, även nattarbete helger o.s.v.Det skulle vara skoj att se 300 pers på busshållplatsen när bussen som tar 60 pers kommer. Men säger vän av ordning´´det går ju inte,det fungerar inte,Sverige skulle stanna´´.JUST DET!. Och att få poltikerna att fatta att utan bilen fungerar inte detta land.Tänk bara att betala tillbaka fordonsskatt, förlorade inkomster som drivmedelsskatt,miljöskatter.Synd bara om mackägare och verkstäder tillbehörsfirmor viss turistnäring.Hur många arbetstillfällen går bort? .Ja den listan kunde göras lång,Och förmodligen blev en sån protest inte så långvarig,för då skulle regeringen LYSSNA. ( Men det är bara en dröm)