• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allemansrätten

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Jättebra skrivet, @erix !
Tycker att HBK skulle låna den av dig (om du samtycker förstås) och skicka som debattartikel till alla dagstidningar i Sverige med ordföranden och föreningen som avsändare.
Chansen att få den publicerad ökar om den kommer från HBK. Det viktiga är att få till en diskussion om detta för det börjar bli allt svårare, och dyrare, att hitta nattplatser. Skall vi bara få stå på campingar säljer vi husbilen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.284
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Först skall vi kanske fundera på om det finns en koppling mellan Allemansrätten och husbilism.

Allemansrätten gäller hur vi människor har för rättigheter och skyldigheter när vi vistas i skog och mark. Den har inget med hur vi kommer dit, oavsett om det är med båt, bil, tåg, cykel, snöskoter eller vad det vara må.

//Michael, medlem
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Chansen att få den publicerad ökar om den kommer från HBK. Det viktiga är att få till en diskussion om detta för det börjar bli allt svårare, och dyrare, att hitta nattplatser. Skall vi bara få stå på campingar säljer vi husbilen.
Håller med att den här diskussionen måste lyftas från detta forum och husbilsgrupperna på facebook till "fin-media" som politiker och andra beslutsfattare läser.

Sen kanske fokus inte bara får landa på tillgänglighet för allemansrätten, utan även generellt till hur samhället ser på och hanterar (eller väljer att inte hantera) den växande husbilsturismen.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Många ställen det kommer förbud på PB2 är ju för att man använder Parkeringen som ställplats eller "Camping". Särskilt på små badplatser på Sommaren då badgästerna kommer på morgonen så står det fullt med husbilar som stått där ibland flera dygn i sträck. Då kommer förbuden mot antingen PB2 eller nattparkering.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Många ställen det kommer förbud på PB2 är ju för att man använder Parkeringen som ställplats eller "Camping". Särskilt på små badplatser på Sommaren då badgästerna kommer på morgonen så står det fullt med husbilar som stått där ibland flera dygn i sträck. Då kommer förbuden mot antingen PB2 eller nattparkering.
Detta var exakt vad som hände med stranden vid Rydebäck söder om Helsingborg. Efter kompromiss med kommunen gäller förbudet dock endast under badsäsongen. Inte nog med att man satte ut markiser och möbler, vissa hundägare satte dessutom upp ett staket för hunden sidan om som blockerade flera platser.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.661
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Detta var exakt vad som hände med stranden vid Rydebäck söder om Helsingborg. Efter kompromiss med kommunen gäller förbudet dock endast under badsäsongen. Inte nog med att man satte ut markiser och möbler, vissa hundägare satte dessutom upp ett staket för hunden sidan om som blockerade flera platser.
Och den vanliga varianten att man parkerade husbilen på tvären över personbilsparkeringen (=badgästernas P) - "för det var ju tomt på kvällen när jag kom dit"
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej!
Jag och hustrun var i Juli på en underbar plats vid Dalälven. Det var 5 husbilar på platsen varav 2 st på bästa sjötomt. På morgonen upptäckte jag att de båda hade åkt därifrån och jag skyndade mig att manövrera dit innan någon annan skulle ta platsen.. När jag kom fram gich jag ur bilen för att kolla läget jag skulle backa in på., men det var bara att åka därifrån! Båda de tidigare besökarna hade tömt sina toakasetter direkt bakom sina husbilar innan de åkte därifrån.
Jävla svin!
J
 

M & Rs matte

HBK Medlem (P)
Inlägg
287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Som jag ser det... Så är ju vi inom hbk också medskylldiga...:eek: till att platser stängs eller det blir förbud att stå där om natten...
Och det är av dessa anledningar.... Att vi lämnar ut platser som normalt kanske en eller två husbilar hittar i veckan/månaden/året eller vad man ny tycker...
Finns inte platsen på ställplats listan inom hbk... Då hamnar den där för eller senare... För att inte prata om en tysk skulle hitta platsen... Då hamnar den snabbt på park4night... :eek:

De flesta här i hbk har säkert läst varningar om att lämna inte ut på listan eller en app dina smultronställen, eftersom vi då gräver vår egen "grav"...

Självklart använder nog de flesta sin toa i husbilen, men jag har sett folk pissa i buskarna vid parkeringar... Det värsta jag så var en som pissade på asfalten mellan min och hans husbil. :eek:... Självklart polisanmälde jag saken.... Och lika självklart var polisen inte ens intresserad av att ta emot anmälan.. :eek:

När en plats väl har hamnat på lista/app
Då kommer ju också de som har varken toa/ dusch eller båda dit.... Vart tror ni de gör sina behov..?

Jag har själv upplevt när ön utanför Malmö var lugn och fin, jag kunde stå där i veckor och lokalfolket kom gärna och pratade med mig..
En dag la någon ut platsen på en eller flera listor/ appar... Och så hade vi en morgon över 40 husbilar där... Många utan toa... Och jag kan säga att lukten av människoskit hängde tungt i luften där.... Det var så illa att tom jag klagade till kommunen med risken att platsen stängdes, många lokalbor hade redan klagat.... Och mycket riktigt nästa vår var platsen stängd för personbil klass 2.

Men att säga att vi är diskriminerande är väl i så fall vårt eget fel... Men självklart aldrig ditt fel :rolleyes:
Glöm inte att flera länder redan avvisar husbilar från populära platser..

Är just nu i norra Grekland och här vart vi står var det tidigare en eller två husbilar i veckan.... Nu är det så fullt att man knappt kan gå mellan de tyska husbilar... En stod i tre dagar mindre än en meter mellan våra bilar...

Vi alla med husbilar är ju mer eller mindre delaktiga i det som händer nu och framöver... Men det har inget med allemansrätten att göra... Eftersom du får gärna besöka platsen by fot.. ;)
Du stod där i veckor??
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tycker inlägget är fel vinklat och innehåller vissa sakfel.
Allemansrätten är till för alla, men säger inget om hur du kommer åt skog o mark.

Men inlägget är ett bra sätt att skapa debatt, om det är det man vill.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.371
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Finns inga skyltar så gäller normalt 24 timmarsregeln inom tättbebyggt område. Lokala avvikelser finnes.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.284
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du kanske skulle titta bättre.... Efter inga skyltar.. ;):twitcy:
Jag hittar inget i Malmö stads allmänna ordningsstadga om avvikelser från den allmänna bestämmelsen om 24 timmars parkering på platser där särskild skyltning med avvikelser inte finns. Finns det ingen skyltning gäller således 24 timmars parkering vardagar. Att då stå "i veckor" torde knappast gagna husbilismen och facit har vi ju nu i form av begränsningar för Pb klass II.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.251
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hittar inget i Malmö stads allmänna ordningsstadga om avvikelser från den allmänna bestämmelsen om 24 timmars parkering på platser där särskild skyltning med avvikelser inte finns. Finns det ingen skyltning gäller således 24 timmars parkering vardagar. Att då stå "i veckor" torde knappast gagna husbilismen och facit har vi ju nu i form av begränsningar för Pb klass II.

//Michael, medlem
Har du underlaget på det du kallar facit....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.251
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hittar inget i Malmö stads allmänna ordningsstadga om avvikelser från den allmänna bestämmelsen om 24 timmars parkering på platser där särskild skyltning med avvikelser inte finns. Finns det ingen skyltning gäller således 24 timmars parkering vardagar. Att då stå "i veckor" torde knappast gagna husbilismen och facit har vi ju nu i form av begränsningar för Pb klass II.

//Michael, medlem
Jag trodde att fakta var viktig här i hbk.... :rolleyes:

Men tydligen inte för alla....:rolleyes:

Så jag skicka en fråga till Parkering Malmö.... För att ta reda på fakta...

Så här kommer "facit" till varför personbil klass 2 inte längre får stå på Ön utanför limhamn...

Angående Personbil klass 2
Idag 15:51

Din förfrågan (#‪17824951‬) har uppdaterats. Svara på detta mail för att lägga till ytterligare kommentarer.
Evelina
2023-10-17 14:51:55

Hej Peter,

Anledningen till att man gjorde denna ändring var för att det blev för mycket sanitära olägenheter på området efter att man hade ställt upp sina husbilar där.

Kommunen tog då ett beslut någon gång i våras att man inte skulle få lov att parkera där.

Vänliga hälsningar,
Parkering Malmö

Besöksadress: Arenagatan 12, Malmö (Hyllie)
Postadress: Box 60018, 216 10 Limhamn
www.pmalmo.se

Sen tycker jag det är himla tråkigt när Hbk medlemmar försöker lägga över skulden på andra medlemmar...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Finns inga skyltar så gäller normalt 24 timmarsregeln inom tättbebyggt område. Lokala avvikelser finnes.
När det gällde ön i Limhamn så var där inget undantag från denna regel. Flera husbilar som stod uppställda där fick P-böter för att ha parkerat där i flera dagar. När man lärt sig läxan flyttade man sin husbil dagligen inom samma område.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.251
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När det gällde ön i Limhamn så var där inget undantag från denna regel. Flera husbilar som stod uppställda där fick P-böter för att ha parkerat där i flera dagar. När man lärt sig läxan flyttade man sin husbil dagligen inom samma område.
Men Herre gud.... Varför skriver ni inte som det var .?

Det var så att man betalade via en app 50:-kr dygnet.... Det ökades till 54:- sista året...
Och man kunde betala för flera dygn och stå där en längre tid utan att behöva flytta på hb....
 
Senast ändrad:
Toppen