• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Alko bakaxlar någon som kan dom?

Tonkasinger

HBK Intresserad
Kommun
Mölndal
Hejsan!
Vi har en fiat concorde från 1995 med dubbla bakaxlar på alko chassi. Rullat 13600mil.
Men bara runt 350mil under vår äga ca 6 år.
Den hänger ner över höger bakaxlar.
Är väl troligtvis inbygg bladfjädring i dom.
Den har ej blivit smörjad på minst 5 år.
Kan det vara så att fjädrar gått av, rostat fast, eller att splaints som på något sätt blivit dålig i själva axeln?
Har försökt bända i axlarna utan resultat
Fått smörja och nya nipplar.
Vänster sida är vad jag kan se rätt höjd på.
Någon som vet om dom går sönder med tiden?
E både dyrt och bökigt som det verkar.
Trevlig midsommar på er alla!!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Inne i axlarna sitter det från mitten ut till navet långa stålstavar (torsionsfjädring) vanligen 4 styck i varje, om en sådan stav brister blir effekten den du upplever.
Har själv råkat ut för detta fel på en Frankia från 1999. Jag satt i husbilen då staven brast, kändes ungefär som om att ha blivit påkörd bakifrån.
Man byter samtliga stavar i den del som drabbats. Kommer inte ihåg kostnaden, men sannolikt ingen billig reparation.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För mig hände detta i Frankrike men det gick bra att fortsätta hem till Sverige, dock med lite slagsida.
Företaget som jag alltid använde finns i Arlöv utanför Malmö som även fixade detta.

De monterade av hjulet och navet i axeln och drog ut stavarna, om jag minns rätt så var det problem med den avbrutna staven som satt kvar i fästet i mitten men de löste det.

Toppen