• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

16" på light chassi?

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
En fråga i tråden. Förutom att det blir snyggare med 16 tums hjulen finns det det några andra fördelar eller nackdelar med bytet?
Snart dags för nya däck för mig så därför min undran.
Tommy
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
En fråga i tråden. Förutom att det blir snyggare med 16 tums hjulen finns det det några andra fördelar eller nackdelar med bytet?
Snart dags för nya däck för mig så därför min undran.
Tommy
Bilen kommer varva mindre i motorvägshastigheter vilket minskar motorljudet som jag tycker är lite för högt på våran ducato.
Både hastighetsmätare och vägmätare kan visa avvikande värden.
Allt kommer stämma mycket bättre med verkligheten på våran ducato iallfall.. idag visar den nästan 10km/h för lite i vissa hastigheter.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Då får du anpassa farten efter tung bil i alla länder också, annars blir du stoppad för fortkörning ,undvika 3.5 tonsvägar osv.
Japp, men det lär inte göra så mycket. Om de gör det så har jag en 3500 kg:s bil och då får de släppa mig. Det är inte heller olagligt att ha angles morts på en 3,5:a och de flesta som är ute och kontrollerar hastigheten har nog inte en bilvåg i bakfickan…
Med vänlig hälsning, DavidS
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Då får du anpassa farten efter tung bil i alla länder också, annars blir du stoppad för fortkörning ,undvika 3.5 tonsvägar osv.
Det finns inget land i Europa som är så rättsosäkert att de bötfäller dig pga "Angels Mort" dekalerna. De är lagstiftade för fordon över 3,5 ton i vissa länder, men är i grunden en vettig varningsdekal. Ofta har husbilar under 3,5 ton liknande döda vinklar som tyngre. Böter utfärdas efter den totalvikt du har angivet i ditt registreringsbevis, inget annat. Än så länge!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.108
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det finns inget land i Europa som är så rättsosäkert att de bötfäller dig pga "Angels Mort" dekalerna. De är lagstiftade för fordon över 3,5 ton i vissa länder, men är i grunden en vettig varningsdekal. Ofta har husbilar under 3,5 ton liknande döda vinklar som tyngre. Böter utfärdas efter den totalvikt du har angivet i ditt registreringsbevis, inget annat. Än så länge!
Naturligtvis är det så, jag skrev inte heller att du blir bötfälld men stoppa av polisen, varför skylta med högre vikt än du har,det är ju istället risk att du drar på dig polisens uppmärksamhet om du tex. kör 3.5tonsväg med dessa skyltar,jag river av skyltarna så fort jag lämnat Frankrike.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Naturligtvis är det så, jag skrev inte heller att du blir bötfälld men stoppa av polisen, varför skylta med högre vikt än du har,det är ju istället risk att du drar på dig polisens uppmärksamhet om du tex. kör 3.5tonsväg med dessa skyltar,jag river av skyltarna så fort jag lämnat Frankrike.
Så kan det ju vara men skulle de stanna mig så är jag ju fortfarande en 3,5:a
Men som sagt: ser man skyltarna i en vägningskontroll finns ju möjligheten att man släpper mig vidare och idéen med skyltarna tycker jag är bra, förutom att jag tycker om dem. För mig är de förknippade med Frankrike, ett land jag tycker mycket om och ofta återvänder till med glädje. Sedan om det är klokt eller inte är nog upp till var och en att bedöma. Vi brukar försöka att inte åka med överlast men när vi fricampar vill vi ha fulla tankar och då kan det hända att det blir några kilo för mycket.

Oavsett, detta är ett sidospår och tråden handlade ju egentligen om 16”tumsfälgar på lightchassi. Vi tycker de rullar på bra och när vi diskuterade valet av fälgar när vi köpte husbilen hette det att bilen blev mjukare i gången (bättre komfort). Sedan tycker jag personligen att den blev snyggare men komfortdelen var av större vikt för mig,

Med vänlig hälsning, DavidS
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förstår inte hur det kan bli bättre komfort om man ökar fälgdiametern.

För mig betyder det att man måste ha lägre däckprofil för att inte ändra rullningsomkretsen alltför mycket.

Lägre profil = mindre luft/gummi mellan metall (fälg) och vägbana = stötigare gång.

Var har jag tänkt fel?

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förstår inte hur det kan bli bättre komfort om man ökar fälgdiametern.

För mig betyder det att man måste ha lägre däckprofil för att inte ändra rullningsomkretsen alltför mycket.

Lägre profil = mindre luft/gummi mellan metall (fälg) och vägbana = stötigare gång.

Var har jag tänkt fel?

Pålle


Jag är helt enig med dej Pålle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förstår inte hur det kan bli bättre komfort om man ökar fälgdiametern.

För mig betyder det att man måste ha lägre däckprofil för att inte ändra rullningsomkretsen alltför mycket.

Lägre profil = mindre luft/gummi mellan metall (fälg) och vägbana = stötigare gång.

Var har jag tänkt fel?

Pålle

På vissa? Ducato visar hastighetsmätaren väldigt fel med de mindre hjulen, det finns alltså utrymme att köra med större hjul utan att hastighetsmätaren visar för lite. Då kan du ha en hög profil och bredare däck, och du kan köra med lägre lufttryck för samma bärighet, och komforten blir bättre. Den ändrade utväxlingen gör också att motorn varvar mindre för en given hastighet, det ger ju också bättre ljudkomfort.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
506
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Om jag nu skulle byta mina plåtfälgar med 215/75*15 till alu.fälgar 16" med lämplig däck stl?.
Blir det ökad tjänstevikt då? Har ni någon hm om det? Jag tänker på min begränsade lastvikt.
Tommy
 
Toppen