Man kan jämföra värmen i bilen, gasolpannan, den brukar vara på 3 - 6 kW. (EFFEKT)
För att värma bilen exvis 10 grader, en kall höstkväll, behöver den köra kanske 3 - 6 timmar plus gå delvis under natten.
För att med en kylsystem, kallat AC, kyla bilen, exvis om det är 35 grader i bilen, och kyla ner till 25 C, kan det går åt ungefär lika mycket energi.
Ett kylsystem, en AC, bör kanske vara på samma effekt som värmen, ex 2 - 5 kW.
Men den är ju en form av värmepump......
Men strömförbrukningen kan uppskattningsvis behöva vara 1 - 2 kW, och vid 12 V blir de en hög ström, 85 - 160 Amp.
Så hög ström lär tömma ett ganska stort 12 V batteri på nån timme.
Man kan även jämför med ett 12 V kompressorkylskåp, drar några Amp, bara.
Men förmår kyla en volym på 50 liter kanske....
För att kyla en hel husbil behövs 20- 50 motsvarande kylskåp.
Därmed verkar iden att kyla en hel husbil med batteri lite fjärran....
En bil med AC som drivs av motorn vid färd.
Innehåller en kompressor på uppskattningsvis motsvarande 1000 - 2000 W. Något som eventuellt märks på bränsleförbrukningen.....
Men ger en kyleffekt som är kraftfull, kanske 5 kW.
Om man av någon anledning vill veta energiförbrukningen, i kWh, så är det produkten av effekt, (arbete) och tiden.
Grundenheten för energi är Ws, Watt sekunder, eller Joule. Förhistoriskt var det Kalori.
Ws är en liten enhet så man får sätta tt k frmför W, dvs kilo, och tiden till timmar, h.
Roysan