Har du aldrig kört i en svag nedförsbacke med packad snö ? och lite duggregn på det. Jag kan garantera dig att dina åretrunt däck släpper i fästet före ett bra Nordiskt vinterdäck. Och då behöver du inte bromsa särskilt hårt.
Detta hände mig i en svag vänstersväng för några år sedan. Och i kurvan gick en dagisklass med sina fröknar. ( som tur vad redde jag ut det)
Dessa däcken ( av bra kvalitet) jag då hade var nästan nya, det var raka vägen tillbaka till däckverkstaden med dessa åretrunt däck. Och nya Nordiska vinterdäck monterades.
Men som sagt ett åretrunt däck funkar i 99 % av fallen.
Mvh Per
Nä, kör inte med husbilen när de börjar salta vägarna, över min döda kropp att den ska ut i saltet, då står hon varmt o gott i garaget till våren kommit och de sopat vägarna här, alltså jag är helt införstådd med att jag beställt 3-säsongers däck.
Skönt att det gick vägen.
Kan va lurigt med sladd på tunga fordon, -79 i lumpen fick jag lära mej undanmanöver och kontrollerad sladd med 6-hjuldriven stor Scania på spolad crossbana, det tog några dar att få in snitsen, det var på sommarterrängdäck, då fanns inte vinterdäck till tunga fordon.
Har på 80-90-talet alltid kört på m+s på mina tunga fordon, väggreppet är det första jag testar i bilen på vintern, sen får man anpassa farten efter rådande väglag, jag kör inte som trafiken som passerar här på E18, i 120 upp i arslet på framförvarande fordon oavsett väglag, men så åker de av i stora klungor när halkan kommer också