Jag skrev ju om den gamla bilens problem, var ute och provkörde bussningarna såg inte gamla ut men eftersom man tydligen har skadat framvagnen och bytt en del plåt delar utan att dra åt muttern så har casterstången hela tiden strävat framåt med toe in som följd och framdäcken är mer slitna i ytterkant vilket visar att de plogat. Dock gick den väldigt bra att köra fast ratten står inte rakt fram när jag kör rakt fram får avvakta vad verkstaden säjer när man bytt alla bussningar. Jag ska få vara med när man lagar bilen, som hans sons gamle lärare har jag kanske ett visst förtroende.
De har utrustning för att göra hjulinställning, jag ska jaga rätt på ett par brickor att shimsa caster med.
Man får inte glömma att de inställningar från fiatfabriken gäller skåp eller lätta lastbilar i förmodligen kortkörningar stads miljö eller liknande.
Då vill man ju ha en lättsvängd bil för gathörn och små vägar, jag vill ju ha en stabil bil rakt fram och som gör att man känner vart bilen strävar i en kurva. Det där är ju inte något som man behöver tänka på när man inte har mycket vägkänsla i en modern bil med el-servo där man kan programmera hur bilen ska uppföra sej.
Jag är ju uppväxt med att man kände det mesta i ratten och visste direkt när det var halt eller det vattenplanade på något framhjul.
Det har en del med körglädje att göra och det var ofta en del av biltesterna förr i tiden idag är ofta ratten helt död alla vibrationer och ryckningar i ratten man kände då är ju borta.
Jag läser och tar åt mej av dina synpunkter Montreal och jag lutar nog åt att ta till mej av din åsikt att inte fibbla med styrgeometrin man är ju amatör och kan ställa till det ordentligt, man har helt enkelt varken verktygen eller erfarenheten. Det är nog bäst att det blir så mycket original som möjligt. Brickorna för caster var mellan 1 - 3 st 2,5mm st. En extra kan inte vara fel men det kan vara så att de ska användas för att få inställningarna rätt beroende på olikheter vid tillverkningen. Är ju inte lätt att shimsa in när man måste skruva bort staget eller fästet för att ändra shimsningen.
En del tycker det är bra med programmerad servo men det blir en tråkig körning eller så tillhör man nördgänget som håller på att dö ut.
De har utrustning för att göra hjulinställning, jag ska jaga rätt på ett par brickor att shimsa caster med.
Man får inte glömma att de inställningar från fiatfabriken gäller skåp eller lätta lastbilar i förmodligen kortkörningar stads miljö eller liknande.
Då vill man ju ha en lättsvängd bil för gathörn och små vägar, jag vill ju ha en stabil bil rakt fram och som gör att man känner vart bilen strävar i en kurva. Det där är ju inte något som man behöver tänka på när man inte har mycket vägkänsla i en modern bil med el-servo där man kan programmera hur bilen ska uppföra sej.
Jag är ju uppväxt med att man kände det mesta i ratten och visste direkt när det var halt eller det vattenplanade på något framhjul.
Det har en del med körglädje att göra och det var ofta en del av biltesterna förr i tiden idag är ofta ratten helt död alla vibrationer och ryckningar i ratten man kände då är ju borta.
Jag läser och tar åt mej av dina synpunkter Montreal och jag lutar nog åt att ta till mej av din åsikt att inte fibbla med styrgeometrin man är ju amatör och kan ställa till det ordentligt, man har helt enkelt varken verktygen eller erfarenheten. Det är nog bäst att det blir så mycket original som möjligt. Brickorna för caster var mellan 1 - 3 st 2,5mm st. En extra kan inte vara fel men det kan vara så att de ska användas för att få inställningarna rätt beroende på olikheter vid tillverkningen. Är ju inte lätt att shimsa in när man måste skruva bort staget eller fästet för att ändra shimsningen.
En del tycker det är bra med programmerad servo men det blir en tråkig körning eller så tillhör man nördgänget som håller på att dö ut.