Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
vart köpte du dom gråa kontaktstycket/skarvkont??Gjorde ett kapacitetstest på min hembyggda powerbank med 280Ah lågprisceller, igår. Laddade först fullt med en biltema-laddare, Daly avbröt.
Belastade med 10A, pågick i 26h22m.
Daly BMS avbröt efter 265Ah/3359Wh.
Batteri monitorn visar då 11,88V och SoC 6,6%, hade en celldiff. vid start på 200mV, samt det var bara +9C i garaget.
Man får väl vara nöjd misstänker jag.
Visa bilaga 227639
Visa bilaga 227640
Visa bilaga 227641
De heter Anderson-kontakt.vart köpte du dom gråa kontaktstycket/skarvkont??
Ok tack för bra svarDe heter Anderson-kontakt.
Jag har köpt 50A storleken på både Amazon.se och från Kina på Aliexpress.
Men enklast/snabbast är såklart från en svensk leverantör, men de kan vara väl högt pris där.
Här är en som verkar ha ok pris i Sverige.
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.
Har du reagerat på hur kraftig värmeutveckling dina balanserare ger?Sen jag installerade en Daly ballancer på varje batteri så har jag inte behövt tänka mer på obalans...
Du behöver inte ha en Daly BMS, då dessa ballancer arbetar helt fristående ifrån bms:n...
DALY Smart Equalizer 16S 1A av Lifepo4 Li-Ion LTO gruppi batteri Balanserings kondensator PCB : Amazon.se: Elektronik
DALY Smart Equalizer 16S 1A av Lifepo4 Li-Ion LTO gruppi batteri Balanserings kondensator PCB : Amazon.se: Elektronikamzn.eu
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.
Japp.Är detta ditt Winstonbatteri med BMS123?
Nej.... Detta är en aktiv ballancer, så där blir nog inte så mycket värme...Har du reagerat på hur kraftig värmeutveckling dina balanserare ger?
Laddaren var klar i morse, och stoppat laddningen, 30mV diff nu, gör ingen mer laddning på de övriga cellerna.
Jäkla behändig laddare på gör det själv byggen
Vi får se nu när balansen är återställd, då borde 123 fixa det. Jag misstänker att balanseringen inte startar när fullaste cellen hinner bryta laddningen vid 3,65V innan den djupast tömda cellen nått upp till by-pass 3,5V, min cell som låg efter mest kom bara upp i 3,44V.Har du inte laddat batteriet på länge? Vårt batteri håller BMS123 inom mycket stränga gränser hela tiden 0,02-0,03V skillnad från lägsta till högsta.
Vi får se nu när balansen är återställd, då borde 123 fixa det. Jag misstänker att balanseringen inte startar när fullaste cellen hinner bryta laddningen vid 3,65V innan den djupast tömda cellen nått upp till by-pass 3,5V, min cell som låg efter mest kom bara upp i 3,44V.
Smart,Jag ställde upp brytpunkten till 14,8/3,7V med laddaren på 14,4/3,65V för att få lite mera distans mellan laddarens spänning och brytspänningen, då upphörde sådana problem helt. Winstoncellerna tål ju det.
Tack Peter...Ett intressant klipp om parallellkopplade LFP-batterier med olika SoC.
Även nackdelen med konstant balansering inkopplad.
Ja, det stämmer, men problemet med fabriksåterställning på ett BMS är olustigt och jag har aldrig sett ett BMS göra det, trodde inte något så dumt kunde ske från en så pass stor producent.Det gäller Inverter-BMS 16S från JK, en helt annan konstruktion än den som används för 4S.