Montering av fotsteg
Denna sida är under uppbyggnad. När denna text är borta är sidan klar.
Jag är bara en glad amatör och kan inte ta ansvar för om andra följer mina beskrivningar och råd i denna blogg.
Inlägget är uppdelat i följande avsnitt
- val av fotsteg
- inköpta delar
- montering av fotsteg
- montering av strömbrytare
- ledningsdragning inkl. säkringar
- kostnader
Val av fotsteg
Det finns två olika fotsteg att välja mellan
- ett som åker rakt ut
- ett som fälls ned och åker ut
Denna variant finns även med flera fotsteg.
Jag har valt att titta på fotsteg av fabrikat Thule men det finns naturligtvis andra märken.
Valet av fotsteg sker dels efter den fria höjden under bilen dels på grund av typ av bil. Det kan ju också vara förberett för att montera ett visst fotsteg.
På en plåtis lämpar sig nog oftast ett steg som åker rakt ut och kan monteras med speciella fästen som passar fotsteget och bilens chassi. Till plåtisar finns bra filmer på Youtube.
Till en hel- eller delintegrerad husbil går det att välja fotsteg beroende på hur högt insteget är och den fria höjden under bilen. Mer om detta senare.
På vår bil, som är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 valde jag ett fotsteg som fälls ner och har monterat det vid insteget till bodelen.
Inköpta delar
Jag har köpt följande delar
Fotsteg
Summer
Kopplingsdosa
Säkringshållare
Hålsåg 48 mm
Till detta kommer ledningar, säkringar, kopplingsplint, kopplingsdosa och kopplingsklämmor som redan fanns i mitt förråd.
Montering av fotsteg
För att underlätta monteringen skrev jag till Dethleffs i Isny för att få en monteringsanvisning. Efter 2 veckor har jag ännu inte fått något svar. Lyckades dock hitta exempel på installation på en likadan bil på nätet.
Så här ser fotsteget ut underifrån
Fotsteget är klätt med en ”mjuk” isolering.
Och så här ser delarna till fotsteget ut som ingår i leveransen
Fotsteg med tillhörande kablage
Strömbrytare
Bultar för fastsättning
Relä för styrning av fotsteget.
I princip finns allt med som behövs för monteringen.
Då jag är lite osäker på hur hållbar plåtlådan till insteget är har jag valt att förstärka den med 2 st plattjärn som är bockade så att de går upp som stöd på undersidan av plywoodskivan till golvet.
Så här ser mina bockade plattjärn ut
På bilden ses även ett rakt plattjärn som jag använt på insidan av trappsteget. Också detta avsett som en förstärkning. Plattjärnen behandlades med en blandning av linolja och balsamterpentin 50/50 som bränts in 5-6 gånger för att i bästa fall fungera som visst rostskydd.
För att veta var jag skulle borra hålen för de 6 fästbultarna pallade jag upp fotsteget under bilen och mätte ut var monteringshålen skulle borras. Av anvisningarna framgår vilka hål i fotsteget som skall användas vid monteringen.
Jag använde medskickade bultar men använde lite större brickor på insidan.
Underifrån ser trappsteget ut enligt följande
Det vinklade plattjärnet är monterat närmast lådan för att ta upp tryckkrafter när fotsteget är utfällt
Från insidan ser montaget ut på följande sätt
Denna sida är under uppbyggnad. När denna text är borta är sidan klar.
Jag är bara en glad amatör och kan inte ta ansvar för om andra följer mina beskrivningar och råd i denna blogg.
Inlägget är uppdelat i följande avsnitt
- val av fotsteg
- inköpta delar
- montering av fotsteg
- montering av strömbrytare
- ledningsdragning inkl. säkringar
- kostnader
Val av fotsteg
Det finns två olika fotsteg att välja mellan
- ett som åker rakt ut
- ett som fälls ned och åker ut
Denna variant finns även med flera fotsteg.
Jag har valt att titta på fotsteg av fabrikat Thule men det finns naturligtvis andra märken.
Valet av fotsteg sker dels efter den fria höjden under bilen dels på grund av typ av bil. Det kan ju också vara förberett för att montera ett visst fotsteg.
På en plåtis lämpar sig nog oftast ett steg som åker rakt ut och kan monteras med speciella fästen som passar fotsteget och bilens chassi. Till plåtisar finns bra filmer på Youtube.
Till en hel- eller delintegrerad husbil går det att välja fotsteg beroende på hur högt insteget är och den fria höjden under bilen. Mer om detta senare.
På vår bil, som är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 valde jag ett fotsteg som fälls ner och har monterat det vid insteget till bodelen.
Inköpta delar
Jag har köpt följande delar
Fotsteg
Summer
Kopplingsdosa
Säkringshållare
Hålsåg 48 mm
Till detta kommer ledningar, säkringar, kopplingsplint, kopplingsdosa och kopplingsklämmor som redan fanns i mitt förråd.
Montering av fotsteg
För att underlätta monteringen skrev jag till Dethleffs i Isny för att få en monteringsanvisning. Efter 2 veckor har jag ännu inte fått något svar. Lyckades dock hitta exempel på installation på en likadan bil på nätet.
Så här ser fotsteget ut underifrån
Fotsteget är klätt med en ”mjuk” isolering.
Och så här ser delarna till fotsteget ut som ingår i leveransen
Fotsteg med tillhörande kablage
Strömbrytare
Bultar för fastsättning
Relä för styrning av fotsteget.
I princip finns allt med som behövs för monteringen.
Då jag är lite osäker på hur hållbar plåtlådan till insteget är har jag valt att förstärka den med 2 st plattjärn som är bockade så att de går upp som stöd på undersidan av plywoodskivan till golvet.
Så här ser mina bockade plattjärn ut
På bilden ses även ett rakt plattjärn som jag använt på insidan av trappsteget. Också detta avsett som en förstärkning. Plattjärnen behandlades med en blandning av linolja och balsamterpentin 50/50 som bränts in 5-6 gånger för att i bästa fall fungera som visst rostskydd.
För att veta var jag skulle borra hålen för de 6 fästbultarna pallade jag upp fotsteget under bilen och mätte ut var monteringshålen skulle borras. Av anvisningarna framgår vilka hål i fotsteget som skall användas vid monteringen.
Jag använde medskickade bultar men använde lite större brickor på insidan.
Underifrån ser trappsteget ut enligt följande
Det vinklade plattjärnet är monterat närmast lådan för att ta upp tryckkrafter när fotsteget är utfällt
Från insidan ser montaget ut på följande sätt