Köpa en begagnad husbil
Skrev tidigare en artikel om att sälja sin husbil på ett säkert sätt, men att köpa en begagnad husbil är troligen ännu svårare. Det kanske inte bara är vi som varit okunniga och slarviga vid köpen av begagnat och senare fått betala för det.
Fuktkontroll, vadå?
Vi är nu inne på vår 9:e husbil, 3 har köpts begagnade och 6 har varit nya. Den första bilen var en begagnad Adria, 3 år gammal 3400 mil på mätaren. Köpt osett av oss som inte hade en aning om husbilar. Det var troligen ett ganska bra köp, rättare sagt vi hade tur. Vi fick en bra bil för det pris som vi betalade. Redan efter första resan byttes den mot en annan begagnad husbil, den passade helt enkelt inte oss och våra behov, plus att jag fick ont i ryggen så fort jag satte mig i förarsätet. Vid inbytet gjorde man en fuktkontroll, vadå fuktkontroll? Vi förstod ingenting tills vi fick veta att resultatet kostade 26 000 kronor! Ja, det vara bara att gilla läget, vi hade redan mentalt flyttat in i vår nya husbil som stod där putsad och väntade på oss längre bort i utställningshallen.
Vadå övervikt?
Bil nummer 2 som var 2 år men endast 500 mil på mätaren, passade oss och våra behov bra, Men så en dag svängde jag in på en vågstation vid infarten till Nyköping, för att kolla det här med vikten, som man tjatade om på Husbilsklubben. Vi hade 232 kg övervikt, utan att ha någon semesterpackning i bilen! Läste på om övervikten, hur man beräknar den och vad konsekvenserna var, sedan tordes jag knappt sätta mig bakom ratten i den bilen.
Efter det blev två nya bilar i ren skräck för begagnat, men när en stor 3 år gammal Liner med 5000 mil på mätaren, med massor av läcker utrustning dök upp, blev lockelsen för stor, det blev vår husbil nummer 5. Nej nummer 5 blev inte vårt lyckonummer och används aldrig i våra lottorader.
Köra stor husbil i A-traktorfart
Nu kommer jag inte ihåg alla bekymmer vi hade de 3 månaderna som vi ägde bilen. Några saker jag aldrig kommer att glömma var till exempel när vi skulle använda den hydrauliska nivelleringen för första och enda gången, ljudet och plötsliga rycken i bilen glömmer jag aldrig..... väntade på explosionen poof, borta. Att vi trots fyra besök på verkstan inte fick AC´n att fungera, så vi kunde använda bilen även varma dagar. För att inte tala om de två gångerna som bilen gick in i felsäkert läge, vi maxade ungefär samma toppfart som de numera så populära A-traktorerna.
Tror ingen skulle vilja byta plats med mig när vi en vacker försommarkväll körde motorvägen mellan Norrköping och Linköping i söder körriktning, som den kvällen var begränsat till ett körfält. 18 km innan Linköping strax efter Herrbeta, gick bilen in i felsäkert läge. Det resulterade i att vi och hundratals bilar bakom oss körde prick 30 km/h de sista 18 km in mot Linköping den kvällen. Det var ett förskräckligt tutande och fingrar upp i luften när vi äntligen kom fram till Linköping och motorvägen igen fick två filer. Vi möttes inte av någon empati från våra kära medtrafikanter som hade behållit sin plats i kön sedan Herrbeta, om man säger så.
Bilen hämtades av en bogserare som tog den till en verkstad, där man inte hittade något fel på bilen. Det var andra gången den gick in i felsäkert läge och andra gången vi fick veta att det inte var något fel på bilen, tydligen gjorde den bara så ibland. Kändes sådär.....
Bilen skulle sedan köras hem till Norrland Vi kom åter till Linköping, när vi ser att det börjar spruta diesel ur motorhuven, snabbt svängde jag upp på avfarten mot IKEA i Linköping, in mot kanten och slog av motorn. Massor av diesel på vägen, polis kom för att leda om trafiken och brandkåren för att sanera. Morgan, Linköpings trevliga ”bärgarboss”, som vi redan träffade förra gången vi passerade Linköping, kom med bärgningsbilen, men nu med en mindre modell än tidigare. Husbilen hissades upp och sedan kom smällen, smällen när hela bärgningsbilens lyftanordning kollapsade. 4 timmar senare kom så en 4 axlad bärgningsbil från Jönköping och hämtade bilen. Det var sista gången vi såg den bilen.
Där försvann hon ur vårt liv.
Men med rätt ägare, en tekniker, med intresse kunnande och testskruvmejseln i innerfickan, skulle det troligen vara en perfekt bil. Den såldes sedermera till en ny ägare med precis den bakgrunden och vad jag vet har han fortsatt bilen.
Checklista vid köp av begagnad husbil
Har sökt i vårt eget Forum efter en relevant checklista, som kan vara till hjälp för 1:a gångs köparen, eller tekniska idioter som undertecknad, men finner ingenting samlat på ett och samma ställe. Tänkte därför om vi tillsammans, med all vår erfarenhet som finns på Forumet, i en separat tråd på Forumet samlar vår kunskap och erfarenheter och sammanställer det till en relevant och praktiskt hjälp som kan användas vid köp av en begagnad husbil. En checklista av state-of-the-art kvalité.
Se nedanstående som en början.
När jag Googlat och letat checklista hittade jag en undersökning som KVD låtit Sifo göra som gäller vanliga missar man gör när man köper en begagnad personbil, samma sak gäller ju vid köp av husbil x 3!
KVD´s undersökning;
Vanligaste kontrollmissarna vid begagnade bilköp:
(Procentsatsen avser hur många som kontrollerade respektive punkt)
Totalt | Män | Kvinnor | |
Vätskenivåer för att identifiera bl a oljeläckage | 17% | 22% | 12% |
Om det finns en skuld på bilen | 17% | 19% | 16% |
Om bilen var skattad | 24% | 22% | 25% |
Försäkringskostnader | 25% | 25% | 26% |
Tog reda på om priset var rätt genom en bilvärderingssida | 32% | 32% | 31% |
Bromsar | 32% | 32% | 31% |
Lukt i kupén | 32% | 35% | 29% |
Tog reda på vem som var ägare av bilen genom ägarbeviset | 33% | 33% | 33% |
Testade alla funktioner från ljudanläggning till vindrutetorkare och fläktar | 36% | 38% | 32% |
Interiör besiktning | 40% | 43% | 37% |
Däcken och vinterdäcken/sommardäcken | 43% | 46% | 40% |
Exteriören (lack etc) | 44% | 48% | 41% |
Bilbesiktningsprotokoll | 46% | 46% | 45% |
Serviceboken | 50% | 51% | 50% |
Erkänner att vi själv passar in på vad majoriteten missar vid bilköpet.
KVD´s undersökning rör endast den enkla delen för den som skall köpa en begagnad husbil. Husbilsköpet ställer större krav på köparen.
Speciellt att tänka på vid köp av begagnad husbil
Bodelen är mera komplicerad, önskemål och behov bygger på våra egna unika och subjektiva värderingar. Av egna erfarenheter skulle jag säga att först skall man ha sina egna prioriteringar gjorda, eftersom husbilslivet är fyllt av kompromisser. 9 bilar på 11 år visar på att den saken inte varit helt genomtänkt i vårt eget fall.
- Hur stor bil behöver jag, har jag råd med det och klarar jag att köra och sköta en sådan bil?
- Vilken typ av husbil passar mig och mina behov, finns många och helt olika modeller att välja på, från ”plåtisen” upp till Liners.
- Planlösningen, det som pensionärsparet vill ha skiljer sig avsevärt från barnfamiljens behov.
- Om man skall köpa av handlare eller privat är upp till var och en. Man kan väl säga att det är tryggare att köpa via en handlare, men troligen billigare att köpa privat eller egen import. Man får helt enkelt väga och jämföra vad garantier, service, 2:a handsvärdet är värt för dig.
- Vikten, vikten, vikten, som Leif, vår Ordförande brukar säga. Är viktuppgifterna i dokumenten korrekta?
- Fukten, viktigt att den är fukttestad enligt det schema som husbilsleverantören satt upp för att garantin skall gälla.
- Många husbilarna har troligen ingen rostskydds-/underredsbehandling. Har den tidigare använts på våra saltade vintervägar? Kolla hur bilen ser ut under.
- Gasolanläggningen, är viktig i de flesta husbilarna både för kök som värmekälla. Kolla installationen, är slangar och kopplingar bra, provtryck systemet. Det existerar en del hemmabyggen som inte imponerar.
- Provkör för att kolla styrning, koppling, bromsar, handbroms och växellådan.
- Elinstallationerna i en husbil är komplexa lösningar där elen skall omvandlas från 230 till 12 volt. Inte helt ovanligt att det förekommer hemmagjorda, inte godkända lösningar.
- Husbilen bär på flera tankar, vatten, gråvatten och bränsle. Är tankarna täta, i gott skick, lukt, fukt?
- Däcken. Tror inte att man nöter ut däcken så ofta på en husbil, eftersom antalet kilometer oftast inte är så många, däremot är åldern på däcken ett problem. Däck är en färskvara.
- Skicket på inredningen. De flesta husbilarna tror jag är närmast pedantiskt skötta, men inte alla. Visserligen går det att fixa till ett trasigt bord, eller en sned dörr, men det är inte gratis och reservdelen kan vara svår att få fram.
- Det viktigaste är självklart helhetsintrycket. Bilen är begagnad, hur är skicket i förhållande till andra bilar med ungefär samma ålder och kilometer på mätaren? Att finna ut ett rimligt marknadspris hos både försäljningsföretag och privatsäljare kan man lista ut efter en stunds Googlande och stund på Blocket och kanske ”mobile.de”