• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladda husbil?

Jillan

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Flen
Jag är ny husbilsägare och funderar mycket på batterierna under vintern.
Frågor: om batterierna bil och boende är fulladdad,
ska jag stänga av huvudströmbrytaren på bodelsbatteriet?
I så fall är det svårt att ställa in kontrollpanelerna i bodelen (då dom blir nollställd) ?
Ska jag koppla bort minuspolen på bilbatteriet,
eller ska jag ladda med el då och då under vintern
alt inte göra något???
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.366
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På vår bil står det att man ska stänga av huvudströmbrytaren om bilen ska stå mer än 14 dagar. Bilbatteriet är det lämpligt att koppla från minuspolen på. Det brukar inte vara så svårt att ställa in kontrollpanelerna, några knapptryck bara men jag hoppas att du fått med instruktionsböckerna till bilen, annars så finns troligtvis kunskapen här om du bara frågar.

Det finns för övrigt 2 skolor (gäller vid bly/syra batterier) den ena är att låt laddningen stå på hela vintern, den andra är som jag skrev ovan, se till att batterierna är fulladdade och koppla ifrån dem genom att lossa minuspolen, alternativt använda huvudströmbrytaren. Normalt så klarar batterierna sig under vintern om de är i bra skick.

Har du lithiumbatterier så gäller annat och om du vet med dig att du har dylika så får du skriva vidare.

Välkommen till forumet och värmen som finns här :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.647
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det lite tråkiga svaret är att man måste veta att inget drar ström om man bara ställer bilen med laddade batterier.

Startbatteriet klarar sig sällan. Dels så drar fjärrkontrollens mottagare lite, larm som kopplas på, bilens dator lite, m.m.
Är bilen äldre och utan de nyaste finesserna så drar ofta bilradions minne lite och kanske något annat tillbehör.
Det går ju åt så lite så om bilen står några veckor på sommaren så märks det inget, men ett halvår på vintern går oftast inte.

I bodelen finns ju också en del som tar lite underhållsström bl.a. panelen. Kopplar man av huvudströmbrytaren så måste man veta att allt kopplas från även då. Det finns bl. a. en del bilar där en magnetventil för dumpning av v.v.beredaren m.m. är kopplad så den ändå får ström bara för att bilen inte skall dumpa ut vattnet på sommaren på olämpligt ställe om man stänger av huvudbrytaren.
Drar också bara lite ström, men ett halvår...?

Så enklast är kanske att koppla bort alla batterier under vintern.
Visserligen kan det finnas lite inställningar som måste göras vid återkoppling, men det är väl bättre att lära sig det på vårkanten i lugn och ro i stället för kanske under en semestertripp om man blir tvingad till batteribyte eller tillfällig bortkoppling av batteriet av någon anledning.

Om batterierna är fulladdade när man kopplar bort dem, men inte funkar på våren när man kopplar in dem igen så får trösten vara att om de blivit dåliga eller urladdade så har man funnit ut att de faktiskt inte är helt friska och kanske ändå borde ha bytts ut eller snart pajat i alla fall, under olämplig tidpunkt.
Bra batterier klarar en vinter bortkopplade men det kan ju vara lagom att koppla in bilen på laddning närmaste tiden när man börjar använda den igen, för toppning av dem.

Om bilen är tillgänglig och det finns ström så kan man väl i stället ladda bilen ett dygn i månaden eller så.... Men då måste man veta om och hur startbatteriet också får laddning. På en del laddas startbatteriet lite hela tiden, på en del laddas startbatteriet när bobatteriet är fulladdat och på en del laddas det inte alls.... och skall då absolut kopplas bort eller ha en lös separat laddare inkopplad.

De här varianterna skall/bör ju stå i manualen, men det är tyvärr inte helt säkert, och frågar man säljaren på en firma så kan man få en stirrande tom blick som enda svar tyvärr. Men med lite tur så kan man även få en bra instruktion skall väl tilläggas :msn_wink:.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.000
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du tillgång till el är problemet litet. Jag lossar minuspolen på bilbatteriet och kopplar in en liten Ctekladdare med egen 230 matning, direkt på bilbatteriet. Sedan har jag ett LiFePo4 bodelsbatteri. Det laddar jag ur till ca 60% kvar och öppnar sedan batterifrånskiljaren, kan då ladda med befintlig laddare om det skulle behövas, vilket i princip aldrig behövs.

Ungefär samma förfarande om du har annat bodelsbatteri. Vitsen är att man kan underhållsladda med befintlig utrustning vid behov. Det här kräver dock att du har 230 till bilen och kan ha den under uppsikt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jankro nämner: att man måste veta att inget drar ström om man bara ställer bilen med laddade batterier.

På en äldre bil är det inte så mycket som drar ström när den är stående, men på nyare finns massor av saker som drar ström .
Finns fjärrstryrda lås centrallås, så finns en lite radiomottagare som drar ström hel tiden.
Finns larm så är det givetvis aktivt och drar ström.
Bilradion, ja de kan dra ätt olika mycket ström, även om den är avstängd.
Allt ifrån några 10 tals mA till över 100 mA. Det hänger samman med hur minneskretsarna utvecklats i elektronik de senaste 20 åren.
Andra tillbehör GPS, backkamera, .
I bodelen drar frostvakten lite ström, ja det finns helmekanisk som inte drar strö,
Displyer som visar spänning på panelen i bodelen drar förstås ström.

Lite ström, försumbart äger många, men under lång tid kan en bilradio dra ur startbatteriet, finns det en radio i bodelen så drar den förstås ur det batteriet...
Saker man sätter i cigjackarna, USB laddare, de drar ström även om de inte laddar en mobil.
Bara vissa cigjackar är på när bilen är avstängd, men kan vara så att de är påkopplade i husbilar ändå.

Att koppla loss batteriet, se till att det är uppladdat och låter det följa med lågt i temperatur gör att det överlever vintern bäst
Att ta in bilbatteriet i värmen hjälpe ingen mer än de kemiska reaktioner som sänker livslängden.
Men visst man har omaket med att ställa in alla saker i bilradion inför nästa säsong, larmet går inte.
Inomhusbelysningar av modernare typ med fjärrkontroll drar stb ström..

BILTEMA har en brytare man kan monter på minuspolen, ett grönt vred stänger av strömmen, ett bra tjuvskydd när bilen står även under säsong.
40 kr c:a....

Trots allt har alla typer av batterier en självurladdning, som man kan avhjälpa med en underhållsladdning då och då.

Tänk på att batterier i system som skall klara strömavbrott, UPS etc har kontinuerlig laddning. Så det är knappt fel att ha en laddare på hela vintern bara den är gjord för ändamålet.

Smutsiga batterier drar ström, och ger ökad självurladdning, dvs smutsen kan leda ström, lite men ändå, när det nu gäller 5 - 6 månader.

Roysan
 
Toppen